راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسین­ زاده: بانکداری مدرن مهمترین زیرساخت بانک قرض‌­الحسنه رسالت است

محمدحسین حسین‌زاده در جمع مدیران بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: «توسعه بانکداری اجتماعی مهمترین اولویت این بانک در سال جاری است.»

به گزارش بانک قرض‌الحسنه رسالت، او با اشاره به سه بُعد هویتی (قرض‌الحسنه، اجتماعی وخرد بودن) این بانک گفت: «بانک قرض‌الحسنه رسالت به‌صورت تخصصی فقط بر روی قرض‌الحسنه کار می‌کند و تمام سپرده‌ها و تسهیلات بانک مبتنی بر عقد قرض‌الحسنه است و علاوه بر این تلاش می‌شود تا در بعد شرعی، فتاوای علمای جهان اسلام رعایت شود.»

حسین‌زاده با اشاره به اجتماعی بودن این بانک گفت: «در دنیا کسب‌وکارهایی تحت عنوان کسب‌وکار اجتماعی وجود دارد؛ همان‌طور که از نامشان پیدا است، کسب‌وکار هستند به این معنی که کاملاً اقتصادی و خودگردان بوده ولی درعین‌حال اجتماعی هم هستند و هدف حل یک مسئله اجتماعی را دارند.این کسب‌وکارها خیریه نیستند و حتی ممکن است که در آن‌ها تولید سود شود ولی سودمحور نیست. بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز یک بانک اجتماعی است چون سودمحور نیستیم و نه به سهامداران و نه به سپرده‌گذاران خود سود نمی‌دهیم.»

او اضافه کرد: «بانک قرض‌الحسنه رسالت، یک بانک خرد است چراکه سقف تسهیلات آن 30 میلیون تومان است و عامه جامعه، هدف این بانک است.»

باید به این نکته توجه داشت که خرد بودن به معنی کوچک بودن نیست، چراکه به‌عنوان‌مثال یک هایپرمارکت ممکن است بسیار بزرگ باشد ولی درنهایت به خرده‌فروشی می‌پردازد.

حسین‌زاده یادآور شد: «با توجه به این ابعاد، هدف غایی بانک قرض‌الحسنه رسالت این است که خدمات خود را به‌صورت آسان و ارزان در بستری شرعی ارائه نماید.»

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: «بانک برای دستیابی به هدف غایی راهی جز مدرن شدن ندارد تا هم هزینه‌ها را کم کند و هم خدمات را به‌صورت آسان ارائه نماید. بر همین اساس زیربنا و زیرساخت بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانکداری مدرن است.»

او در ادامه برای روشن‌تر شدن مفهوم بانکداری اجتماعی به تفاوت‌های بانکداری سنتی با بانکداری اجتماعی اشاره کرد و افزود:«بانکداری سنتی فیزیکی و حضوری، ارائه خدمات به‌صورت فردی و جغرافیا محور است.»

در بانکداری اجتماعی به‌جای انجام کارها به‌صورت سنتی و حضور فیزیکی افراد در شعبه با استفاده از زیرساخت‌های بانکداری مدرن، تمامی خدمات به‌صورت غیرحضوری و مدرن و با استفاده از ابزارهای الکترونیک و مجازی به مشتریان ارائه می‌شود.

او یادآور شد: «بر همین اساس می‌توان بیان کرد که بانکداری اجتماعی و بانکداری مدرن دو روی یک سکه هستند. در بانکداری اجتماعی به‌جای ارائه خدمات به‌صورت انفرادی به افراد، به جمع مشتریان توجه می‌شود و خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود. کانون را ما تشکیل نمی‌دهیم و اصلاً همانند یک باجه یا شعبه نیست بلکه کانون جمعی از افراد هستند که از سمت یک سازمان موردقبول ما به بانک معرفی‌شده‌اند و یک نفر را نیز به‌عنوان راهنما برای انجام مقدمات کارها به بانک معرفی کرده‌اند.»

حسین زاده گفت: «در بانکداری اجتماعی به‌جای ارائه خدمات شعبه محور و درنتیجه جغرافیا محور با نگاه تخصصی به گروه مشتریان و بر اساس گرایش گروه‌ها به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود.»

به‌عنوان‌مثال اگر در یک شعبه به دلیل منطقه جغرافیایی ترکیبی از هنرمندان، معلمان و پزشکان و … باشند در بانکداری اجتماعی به هر یک از این گروه مشتریان به‌صورت اختصاصی در گروه مربوطه خدمات ارائه می‌شود. مثلاً به معلمان در گروه آموزش‌وپرورش.

هدف نهایی ما در بانکداری اجتماعی این است که برای تمامی اعضا به‌صورت غیرحضوری افتتاح حساب صورت گرفته و از خدمات بانک استفاده نمایند و درصورتی‌که نیاز به دریافت وام داشتند، فرد بدون امضای کاغذی و با درخواست اینترنتی وام، تسهیلاتش را دریافت کند.

او با تأکید بر اینکه اعتبارسنجی یکی از الزامات اصلی در بانکداری اجتماعی است، گفت: «اعتبارسنجی یعنی اینکه ما به‌دوراز سلایق بتوانیم بر اساس اطلاعات مختلف مشتریان با آن‌ها با فرایند یکسانی برخورد کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.