راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهار فناوری که تا سال 2020 شیوه پرداختمان را تغییر می‌دهد

در این سال‌ها تکنولوژی پرداخت به‌سرعت پیش رفته است و تجربه پرداخت راحت و ساده‌ای را برای مصرف‌کنندگان فراهم کرده است. اما چه چیزهایی پیش رو داریم؟

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای بیندازیم که پیش‌بینی شده تا سال 2020 روش‌های پرداخت ما را تغییر خواهد داد.

 

پرداخت‌های متن محور

در این نوع پرداخت‌ها نیازی به تعامل مستقیم میان مشتری و فروشنده نیست. نمونه بسیار خوبی که برای این نوع از پرداخت وجود دارد اوبر (Uber) است که در آن، اپلیکیشن پرداخت را برای شما انجام می‌دهد.

پرداخت‌های متن محور درون فروشگاهی را در نظر بگیرید. باتوجه به اینکه تکنولوژی موردنیاز پیچیدگی‌های بسیاری دارد با این‌حال، تغییرات بسیاری در حال آزمایش است (مانند منطقه جغرافیایی، ارتباطات، بیومتریک‌ها و غیره). در حال حاضر چند مفهوم وجود دارد که به‌نظر امیدوارکننده می‌رسند.

برای مثال اپلیکیشن پرداخت گوگل که بدون دخالت دست است به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد تا تنها با گفتن جمله «من با گوگل پرداخت می‌کنم» تراکنش مورد نظرش را انجام دهد.

از طرف دیگر آمازون گو هم وجود دارد که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا با خیال راحت به فروشگاه بروند، کالاهای موردنیازشان را بردارند و از فروشگاه بیرون بروند و در این بین، خریدهایی که انجام داده‌اند به‌طور اتوماتیک وارد حساب آمازونشان می‌شود.

دیو برچ (Dave Birch) مدیر نوآوری در Consult Hyperion در مصاحبه‌ای حرف جالبی زد و گفت:

«موضوع قابل توجه در دهه آینده این است که پرداخت‌ها دیگر از جلو چشمان افراد ناپدید می‌شود.»

 

احراز هویت بیومتریک

زمانی که صحبت از احراز هویت بیومتریک می‌شود، از اثرانگشت گرفته تا تشخیص چهره، اپلیکیشن‌هایی مانند اندرویدپی و اپل‌پی جزو پیشروهای این حوزه هستند؛ اما با ارتقا نرم‌افزارها و راه‌اندازی محصولات دیگر، روزبه‌روز بر تعداد دستگاه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند بیشتر می‌شود.

تکنولوژی‌هایی مانند تشخیص عنبیه، تحلیلگر ضربان قلب و غیره به‌عنوان دیگر روش‌های پرداخت بیومتریک هستند. البته امیدواریم که افزایش این روش‌های پرداخت باعث افزایش دقت، کارایی و امنیت در فرایند پرداخت‌ها شود.

درمورد این تکنولوژی‌های بیومتریک جالب است این را هم بدانید که ویزا در تحقیقات اخیرش به این نتیجه رسیده است که مصرف‌کنندگان در اروپا تمایل بیشتری به استفاده از احراز هویت بیومتریک هنگام انجام پرداخت‌هایشان دارند.

 

ظهور پوشیدنی‌ها

در دنیای پرداخت‌های همراه، تلفن‌های هوشمند، همچنان با قدرت پیشتاز هستند؛ اما ممکن است به‌زودی و با پیشرفت پوشیدنی‌ها، وضعیت عوض شود.

پیش‌بینی‌ها هم نشان می‌دهد که تا سال 2020، بازار پوشیدنی‌ها به 3 میلیارد دلار برسد.

این فناوری‌ها فورا در دسترس هستند و استفاده از آن‌ها هم هیچ دردسری ندارد و باتوجه به اینکه این پوشیدنی‌ها نقطه تمایز واقعی نسبت به تلفن‌های هوشمند و کارت‌های غیرتماسی هستند، باید دید که طی چند سال آینده چه تغییر و تحولاتی پیدا می‌کنند.

 

اپلیکیشن‌های موبایلی

با پیشرفت و توسعه فناوری‌های موبایل متوجه می‌شویم که دو ویژگی سهولت و راحتی، به‌تنهایی کافی نیستند. مصرف‌کنندگان خواهان ارزش افزوده هستند و به همین دلیل هم است که اپلیکیشن‌های موبایلی مانند استارباکس با سیستم وفاداری که دارد توانسته موفق عمل کند.

پیش‌بینی شده است که تا سال 2020، بیش از 3 میلیارد کارت وفاداری برای اپلیکیشن‌های موبایلی ارائه شود و این تعداد افزایش نیز خواهد داشت.

تا سال 2020 مصرف‌کنندگان می‌توانند انتظارات خیلی بیشتری داشته باشند. با نگاهی به رفتارهای گذشته کاربر و همین‌طور استفاده هوشمندانه از داده‌های آن‌ها، توصیه‌ها پیشنهادات هوشمندانه‌ای به مصرف‌کنندگان خواهد شد.

همچنین با آمدن فناوری واقعیت افزوده، ممکن است این امکان هم برای مصرف‌کنندگان فراهم شود تا به‌جای اینکه در خانه سرچ و جستجو کنند، بتوانند تحلیل اطلاعات محصول و همینطور خوانش نظرات را به‌سرعت و آنی انجام دهند.

منبع: Gemalto

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.