راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

منظور از دستگاه‌های خودپرداز برچسب سفید و قهوه‌ای، On-Site و Off-site چیست؟

حمید آقازاده؛ کارشناس شرکت ایران ارقام / ماشین‌های پرداخت اتوماتیک خودپردازها در درجه اول کانال‌های جایگزین در دسترس برای دریافت وجه نقد برای مشتریان بانک‌ها هستند.

پول در هرلحظه و زمان مناسب برای مشتریان بانک می‌تواند پرداخت گردد. دستگاه‌های پرداخت اتوماتیک عموماً با عناوین خودپردازهای برچسب سفید، برچسب قهوه‌ای، و On-site و Off-site شناخته می‌شوند. آن‌ها به دلایلی از قبیل مالکیت، قرارداد سرویس‌دهی از بانک حامی و مکان قرارگیری دستگاه خودپرداز نام‌گذاری می‌شوند که در ذیل توضیح داده می‌شود:

 

دستگاه‌های خودپرداز برچسب سفید

دستگاه‌های خودپرداز برچسب سفید ( WLA:White Label ATMs) دستگاه‌های متعلق به مؤسسات غیر بانکی (Non-Bank) هستند. این دستگاه‌های خودپرداز نام تجاری و لوگوی هیچ بانکی را نمایش نمی‌دهند.

مشتریان بانک می‌توانند با کارت‌های؛ متصل به‌حساب کارت‌های نقدی (Debit Cards)، اعتباری (Credit Cards) و کارت‌های پیش‌پرداخته (Prepaid Cards)، صادرشده توسط بانک از WLA ها برداشت کنند اما آن‌ها باید برای خدمات ارائه‌شده هزینه پرداخت نمایند.

 

دستگاه‌های خودپرداز برچسب قهوه‌ای

در دستگاه‌های خودپرداز برچسب قهوه‌ای، سخت‌افزار دستگاه متعلق به یک ارائه‌دهنده خدمات است. ارائه‌دهنده خدمات خود مسئولیت شناسایی سایت خودپرداز، مذاکره با مالک محل، تنظیم منبع تغذیه و دکوراسیون داخلی کیوسک خودپرداز را بر عهده دارد.

کیوسک خودپرداز کاملاً عملیاتی، به بانک حمایت‌کننده اجاره داده می‌شود. مسئولیت نگهداری از کیوسک خودپرداز اجاره‌شده بر عهده ارائه‌دهنده خدمات بوده و بانک حامی مسئولیت مدیریت پول نقد و اتصال دستگاه به شبکه بانکی را بر عهده می‌گیرد.

برخلاف WLA، دستگاه‌های خودپرداز برچسب قهوه‌ای نام تجاری بانک حامی را نمایش می‌دهند. بانک‌های بخش خصوصی مانند بانک ICICI، بانک Axis، بانک Dhana Lakshmi و بانک Ratnakar در حال حاضر دارای سیستم یا ساختار خودپرداز برچسب قهوه‌ای هستند.

 .

دستگاه‌های خودپرداز On-site و Off-site

دستگاه‌های خودپردازی که در محل شعبه قرار دارند خودپردازهای On-site و دستگاه‌های خودپردازی که خارج از محل شعبه و در مکان دیگری قرار دارند Off-site نامیده می‌شوند. دستگاه‌های خودپرداز Off-site اغلب در مکان‌های مهم مانند نزدیک ایستگاه اتوبوس، ایستگاه راه‌آهن، فرودگاه‌ها، دانشگاه‌ها، بازار و …، که به مسافران و عموم مردم بسیار مفید است قرار می‌گیرند.

منبع: شرکت ایران ارقامhttps://www.bankingschool.co.in

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.