راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقی‌پورفر: اقتصاد دانش‌بنیان به سرمایه بخش خصوصی و سرمایه خارجی نیاز دارد

در ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری  (INOTEX2017) که از تاریخ ۲ الی ۵ خرداد برگزار شد، بیش از ۱۲۰ شرکت توانمند فناور از ۲۰ کشور دنیا و ۱۰۰ شرکت از ایران، آخرین دستاوردها و نوآوری‌های فناورانه خود را در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، نفت، گاز و پتروشیمی، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند، بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی، فناوری نانو، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و هوا و فضا به نمایش گذاشتند.

در حاشیه این نمایشگاه که با حضور مراکز شتابدهی و استارت‌آپ‌های حوزه ICT نیز همراه بود، با مصطفی نقی‌پورفر مدیر ارشد مرکز نوآوری فناپ گفتگویی انجام دادیم.

 

در مورد هدف از راه‌اندازی مرکز نوآوری فناپ کمی توضیح می‌دهید؟

مرکز نوآوری فناپ سال ۹۳ باهدف حمایت از ایده‌های نوآورانه و کمک به آن‌ها برای ورود به زنجیره ارزش گروه فناپ تأسیس شد. طی سه سال گذشته تلاش کردیم زنجیره ارزش کامل از مرحله ایده تا مرحله قبل از سرمایه‌گذاری را برای فناپ ایجاد کنیم و توانستیم حلقه‌های مختلف این زنجیره را کنار هم بچینیم.

حلقه اول آن کافه آی‌تی است. حلقه‌های بعدی برگزاری رویدادهای نوآورانه، پیش‌شتابدهی و شتابدهی تحت عنوان تریگ‌آپ هستند. اجزای دیگری هم در کنار آن‌ها داریم ازجمله آزمایشگاه فین‌تک و بزرگ‌داده‌ها که به رشد استارتاپ ها، توسعه و تست محصول آن‌ها کمک می‌کند. فاندوران هم یکی دیگر از اجزاست که به تأمین مالی برای ایجاد محصولات نوآورانه کمک می‌کند.

 

روند فعالیت شتاب‌دهی و پیش‌شتابدهی چگونه پیش رفته و تاکنون موفق به جذب چه تعداد استارت‌آپ‌ شده است؟

در فضای آی‌سی‌تی طول عمر یک محصول از ایده تا محصول شدن خیلی کوتاه است به همین دلیل به‌جای مراکز رشد مفهوم جدیدی به نام شتاب‌دهنده شکل گرفته است؛ یعنی تلاش می‌کنیم تا تکلیف ایده سریع‌تر مشخص شود که آیا قابلیت ورود به بازار را دارد یا نه. ورودی شتاب‌دهنده، استارت‌آپ‌هایی هستند که ایده‌ای دارند و خروجی آن، استارت‌آپی است که محصول آن بالغ شده و سهمی از بازار را حتی شاید گرفته باشد.

ابتدای سال ۹۴ ما شتاب‌دهنده خود را تحت عنوان تریگ‌آپ و بر اساس مطالعاتی که روی فضای شتاب‌دهنده‌های داخلی و خارجی داشتیم و مشورت‌هایی که با برخی از شتاب‌دهنده‌های خارج از کشور داشتیم افتتاح کردیم. درگاه آن‌هم trigup.com است. تاکنون چهار دوره شتاب‌د‌هی داشتیم و الان در دوره چهارم هستیم. سه دوره فارغ‌التحصیل شتاب‌دهی داشتیم. درمجموع تاکنون ۶۰۰ ایده بررسی شده است و از میان آن‌ها نزدیک به ۵۰ ایده وارد پیش‌شتابدهی ما شده‌اند.

از این تعداد تاکنون حدود ۱۶ استارتاپ از شتابدهی فارغ‌التحصیل شده‌اند و ۴ استارتاپ در دوره اخیر وارد شتابدهی شده‌اند. درمجموع ۲۰ استارت‌آپ‌ تحت حمایت شتابدهی تریگ‌آپ قرار گرفته است.

 

به‌طور مشخص چه حمایتی از آن‌ها می‌کنید؟

ما از آن‌ها حمایت‌های معمول را می‌کنیم. ازجمله ارائه سرمایه اولیه، محل فعالیت، زیرساخت مثل سرور، اینترنت و موارد موردنیاز دیگر. این استارت‌آپ‌ها می‌توانند از مجوزهای فناپ و راهنمایی مربی‌های ما استفاده کنند. ما تلاش می‌کنیم تا به‌نوعی از آن‌ها حمایت کنیم تا باقدرت وارد بازار شوند و سهم خوبی از آن به دست آورند.

 

سرمایه اولیه‌ای که در اختیارشان می‌گذارید چقدر است؟

این سرمایه در مرحله اول حدود ۲۵ میلیون تومان است اما وابسته به میزان رشد استارتاپ تا ۱۲۵ میلیون تومان قابل‌افزایش است. البته سرمایه‌گذاری جانبی هم برای آن‌ها انجام می‌دهیم که با سرمایه اولیه درمجموع به حدود ۷۵ میلیون تومان می‌رسد.

 

کدام استارت‌آپ‌ها شاخص‌تریناستارت‌آپ‌های مرکز نوآوری فناپ هستند و در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند؟

همه استارتاپ‌های ما به دلیل روند داوری، انتخاب و راهنمایی مربیان، شاخص هستند؛ اما طبیعتاً آن‌هایی که قدمت بیشتری دارند توانستند در این فضا بیشتر رشد کنند و سهم بازار بیشتری داشته باشند.

از دوره اول ما ابرآروان و وین‌وین دو استارت‌آپ‌ شاخص ما هستند که یکی در حوزه شبکه‌های توزیع محتوا و امنیت ابری فعالیت دارد و دیگری اپلیکشن پرداخت و برنامه وفاداری است که به افزایش فروش کسب‌وکارهای خرد کمک می‌کند.

تله‌طب از استارت‌آپ‌های شاخص ماست که در حوزه سلامت هوشمند فعالیت می‌کند و برای کسانی که نیاز به مشاوره پزشکی دارند از طریق یک اپلیکیشن مشاوره می‌دهد. هم‌چنین خبریو که در حوزه متن‌کاوی و هوش مصنوعی در حوزه خبر فعالیت دارد و به خلاصه‌سازی اخبار می‌پردازد. بازی پرواز روح نیز از استارت‌آپ‌های ماست که نوعی پازل است.

قلمستان در حوزه آموزش هوشمند در دور دوم شتاب‌دهی ما بودند. در دور سوم استارت‌آپ‌ لینک‌اپ را داشتیم که در حوزه اینترنت اشیا کارهای خوبی انجام داده و در حال ارائه راهکاری مهم برای اینترنت اشیا در کشور است.

درواقع شبکه موردنیاز اینترنت اشیا را تأمین می‌کند و به‌زودی کل تهران را پوشش خواهد داد. مانیار نیز از دیگر استارتاپ‌های ماست که یک شبکه اجتماعی مالی است که توانسته در مدت کوتاهی حدود ۷۰۰۰‌ مشتری جذب کند. همچنین وی‌کلیک را در حوزه تبلیغات هوشمند داریم. 3DFAST نیز در حوزه چاپ سه‌بعدی فعالیت دارد و توانسته مشتریان زیادی را جذب و بااتصال صاحبان چاپ سه‌بعدی به طراحان در پلتفرم خود ارزش افزایی کند. یکی از منابع درآمد ما در سال‌های آینده گردشگری خارجی خواهد بود.

در همین راستا استارت‌آپ‌ ایران‌تراول را داریم که به توریست‌های خارجی برای پیدا کردن راهنمایان تور مناسب و کشف مناطق مهجور گردشگری در کشور، خدمات دهند. علاوه‌بر‌این ویت را هم داریم که یک گجت پوشیدنی هوشمند و رابط بین مغز و ماشین است؛ سیگنال‌های مغزی را به فرمان‌های الکترونیکی تبدیل می‌کند تا مثلاً به‌راحتی بتوانید چراغ اتاق را خاموش کنید. درواقع یک سیستم بازخورد عصبی است که می‌توان از آن استفاده علمی و کاربردی داشت. موزیکا نیز اپلیکیشن دیگری است که در حوزه موسیقی و استعدادیابی فعالیت دارد.

فضای کسب‌وکاری ایران بسیار بزرگ است و اگر دولتمردان دقت نظری به این فضا داشته باشند می‌توانیم نرخ بیکاری کشورمان را پایین آورده و کشور را تبدیل به یک کشور کارآفرین کنیم.

 

ارزیابی شما از نمایشگاه اینوتکس امسال چگونه بود؟

در نمایشگاه هم حضور قدرتمندی داشتیم و هم استقبال بسیار زیادی از غرفه فناپ صورت گرفت. ازجمله اقداماتی که امسال کردیم نمایش زنجیره ارزشمان به‌صورت یکجا بود. استارت‌آپ‌های ما همه در یک غرفه در کنار مرکز شتابدهی‌مان (تریگ‌آپ) تجمیع شده بودند.

 

برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها در چه حوزه‌هایی به شما و استارتاپ‌های شما کمک می‌کند؟

یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه آوردن سرمایه‌گذاران خارجی بود. به نظر من از این منظر باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. کارهای خوبی برای ترغیب سرمایه‌گذاران انجام شده است. این اقدامات به اقتصاد دانش‌بنیان ما کمک می‌کند تا سریع‌تر به چرخش درآید. اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به سرمایه بخش خصوصی، سرمایه خارجی و سرمایه‌گذاران فرشته دارد. باید این‌ها تشویق و ترغیب شوند.

 

خبر جدیدی برای ما دارید؟

امیدواریم امسال بتوانیم دو پلتفرم خود را رونمایی کنیم. یکی از آن‌ها فضای کاری مشترک برای استارت‌آپ‌های این حوزه است و دیگری پلتفرمی برای جذب سریع‌تر و شفاف‌تر سرمایه استارت‌آپ‌ها از طریق سرمایه‌گذاران فرشته است. با راه‌اندازی این پلتفرم استارتاپ‌ها از جلسات فرسایشی جذب سرمایه قدری رهایی پیدا می‌کنند.

منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.