راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انجام تراکنش‌های دیجیتالی در هند، آنچنان که باید هم به نفع مردم نبوده است

از زمانی که پول‌های درشت (500 و هزار روپیه) در هند حذف شد، شهروندان این کشور این توفیق اجباری نصیبشان شد تا به سمت جامعه بدن پول نقد پیش روند، اما این حرکت مشکلاتی را برای مردم شهر حیدرآباد همراه داشته است.

چند ماهی است که دستگاه‌های خودپرداز در این شهر که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای هند به حساب می‌آید،بدون هیچگونه پول نقدی رها شده است و به این ترتیب، برای مردم چاره‌ای نمانده جز انجام تراکنش‌های دیجیتال.

حالا برخی فروشگاه‌ها و فروشنده‌های حیدرآباد، دو تا پنج روپیه اضافه برای انجام تراکنش‌های دیجیتال از مشتریان دریافت می‌کنند.

به گفته یک اقتصاددان هندی به نام تلاکاپالی راوی (Telakapalli Ravi)، بیشتر فروشگاه‌های پزشکی در حیدرآباد برای انجام پرداخت‌های کارتی تا 10 روپیه، از مراجعه‌کننده می‌گیرند؛ البته با این بهانه که باید برای این تراکنش‌های دیجیتالی به بانک‌ها پول پرداخت کنند.

پس در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که زمانی که مردم مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی برای تراکنش‌های دیجیتالی‌شان هستند، پس هدف و انگیزه از ایجاد جامعه بدون پول نقد در هند چیست؟

البته این هزینه‌های اضافی فقط شامل حال پرداخت با کارت نمی‌شود و Paytm هم برای هر تراکنشی که در این شهر انجام می‌شود هزینه اضافه دریافت می‌کند.

یکی از ساکنین محله بگم‌پیت (Begumpet) در حیدرآباد می‌گوید: «در دستگاه‌های خودپرداز هیچ پولی نیست و به همین دلیل من مجبورم تا پرداخت‌هایم را با Paytm انجام دهم. بعضی از مغازه‌های شهر برای هر تراکنش 5 روپیه می‌گیرند و این موضوع اصلا برای مشتریان به‌صرفه نیست.»

البته فروشنده‌ها هم انگشت شماتتشان را به سمت این اپلیکیشن‌ها می‌گیرند که هزینه تراکنش‌ها را به گردن فروشنده‌ها انداخته‌اند.

یکی از همین فروشنده‌ها در این‌باره گفت: «Paytm برای کارمزد این خدمات مبلغ اضافه‌تری از ما می‌گیرد و هیچ سودی نصیب خود من نمی‌شود. به همین دلیل من از هم مشتری‌ها برای انجام پرداخت‌هایی که با Paytm انجام می‌دهند هزینه اضافه‌تر دریافت می‌کنم»

ونکاترامایاه ردی (Venkatramaiah Reddy) دبیر کل فدراسیون کارکنان بانک هند (Bank Employee Federation of India) درباره دریافت این هزینه‌های اضافی می‌گوید:

«تا قبل از حذف پول‌های درشت در هند، بانک‌ها هیچ هزینه‌ای برای پرداخت‌های کارتی یا دیجیتالی دریافت نمی‌کردند، اما حالا و بعد از حذف این پول‌ها از بازار هند، خود دولت بانک‌ها را مجبور کرده تا حداقل هزینه یک درصدی را بر روی تراکنش‌های دیجیتالی اعمال کنند. چون این تصمیم بر سود دریافتی فروشنده‌ها تأثیرگذار است، بنابراین آن‌ها هم شروع به دریافت هزینه از مشتریان کرده‌اند. هرچند این کار غیرقانونی است اما در حال حاضر در جامعه کاملا جاافتاده است.»

راوی، اقتصاددان هندی نیز این اقدام دولت در راستای دیجیتالی‌کردن کشور هند را یک اقدام شکست‌خورد می‌داند که دودش بیشتر به چشم مردم می‌رود.

منبع: The News Minute

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.