راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین، کلید خلاصی از شر باج افزار جدید WanaCrypto شده است

باج افزار کامپیوتری WanaCrypto 2.0 در سه روز گذشته، سیستم‌های بهداشتی و درمانی، دانشگاهی و ارتباطی سراسر دنیا را موردحمله قرار داده است.

یک شرکت سازنده نرم‌افزار اعلام کرده است که بیش از 59 هزار مورد آلودگی را در 99 کشور ازجمله در روسیه و اوکراین شناسایی کرده است. خبرگزاری‌های چینی هم از آلودگی برخی مدارس و دانشگاه‌ها در چین خبر داده‌اند.

باج‌افزار یک برنامه کامپیوتری مخفی است که اطلاعات را قفل و رمزنگاری می‌کند و برای بازگشایی دوباره آن درخواست پول می‌کند.

WanaCrypt به ازای بازگشایی فایل‌های رمزنگاری‌شده، درخواست 330 دلار پول با واحد بیتوین می‌کند و در غیر این صورت هشدار پاک شدن اطلاعات را به کاربر می‌دهد.

البته برخی از کسانی که این مبلغ را به هکرها پرداخت کرده‌اند از بازگشایی دوباره آن خبر داده‌اند اما برخی دیگر هم گفته‌اند بااینکه پرداخت موردنظر را انجام داده‌اند، اما قادر به دیدن اطلاعات کامپیوتر خود نبودند.

این باج افزار کامپیوتری در ز گذشته به مهم‌ترین رویداد خبری جهان تبدیل شده است. این باج افزار WanaCryptor 2.0 نام دارد و با قفل‌کردن کامپیوترهای کاربران از آن‌ها تقاضای پول می‌کند.

تنها در انگلستان این افزار باعث ازکارافتادن سیستم‌های کامپیوتری 16 بیمارستان بزرگ این کشور شد. بر اساس نخستین گزارش‌ها هم بیش از 45 هزار کامپیوتر در سراسر جهان به این باج افزار آلوده شده‌اند. انگلستان، اسپانیا و روسیه از نخستین کشورهایی بودند که آلوده شدن کامپیوترهای خود را به این سیستم گزارش کرده‌اند.

چند ساعت بعد، شرکت سازنده نرم‌افزار ضرویروس AVAST گفت که بیش از 57 هزار مورد آلودگی را در 99 کشور ازجمله در روسیه و اوکراین شناسایی کرده است.

خبرگزاری چین نیز از آلودگی برخی مدارس راهنمایی و دانشگاه‌ها در چین خبر داده است. امروز هم خبر از آلوده شدن خودپردازهای بانک‌های چین به این باج افزار اعلام شد. در ویتنام و کره جنوبی نیز موارد متعددی از آلودگی به این باج افزار گزارش شده است.

این باج افزار به نام‌های مختلفی همچون WannaCry، Wana Decrypt0r، Wannayptor و WCRY شناخته می‌شود و همانند دیگر باج افزارها دسترسی قربانی به کامپیوتر و فایل‌ها را سلب کرده و برای بازگرداندن دسترسی درخواست باج می‌کند.

این باج افزار عموماً از طریق ایمیل و فایل آلوده با پسوند ورد یا PDF منتشر می‌شود و به‌صورت به کامپیوتر کاربر وارد می‌شود. همچنین دیدن برخی سایت‌ها باعث آلودگی سیستم‌عامل ویندوز به آن می‌شود.

این باج افزار به ایران هم رسید و در سطح شبکه کشور شناسایی شده است. در روسیه نیز مقامات این کشور از آلودگی بیش از هزار کامپیوتر این کشور به این بدافزار خبر داده‌اند ازجمله برخی کامپیوترهای دولتی در وزارت کشور.

در همین حال گزارش‌هایی از آلودگی کامپیوتر  از رکت‌های مشهور بین‌المللی نیز منتشر شده ازجمله در شرکت Fedex، Deutsche Bahn.

بر اساس گزارش یک مرکز تحقیقاتی باج افزار WanaCrypto یکی از نرم‌افزارهای توسعه داده شده توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به نام EternalBlue است که ظاهراً این نهاد برای شکستن سیستم‌های امنیتی ویندوز از آن استفاده می‌کرده و یک ماه قبل یک گروه هکری آن را افشا کرد و در اختیار عموم قرار داد.

منبع: دنیای اقتصاد، تماس نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.