راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خاورمیانه و آفریقا بیشترین سرعت رشد در بازار کارت‌های پرداخت منطقه را دارند

پیش‌بینی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که تا سال 2021، تعداد کارت‌های خاورمیانه و آفریقا به 910 میلیون کارت می‌رسد.

بازار جهانی کارت‌های پرداخت، رشد بسیار قوی در منطقه خاورمیانه و آفریقا دارد. بر اساس گزارش مرکز پیش‌بینی‌ها و داده‌های کارت پرداخت جهانی RBR، تعداد کارت‌های صادرشده در خاورمیانه و آفریقا (MEA)، با 13 درصد رشد در سال 2015، به 611 میلیون کارت رسیده است و به همین دلیل هم MEA به سریع‌ترین منطقه رشد کارت‌های پرداخت تبدیل شده است.

همین مرکز پیش‌بینی کرده است که تا سال 2021، تعداد کارت‌های منطقه به 910 میلیون کارت می‌رسد. البته باید گفت که در این بین، کارت‌های داخلی به دلیل هزینه‌های کمتری که برای صدور دارند، در بسیاری از بازارها مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند.

در حال حاضر هم ایران، بزرگ‌ترین بازار کارت‌های پرداخت منطقه را به خود اختصاص داده است. البته باید گفت که به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی، تمامی کارت‌های پرداخت این کشور کاملاً داخلی هستند.

مطالعات RBR نشان می‌دهد که کارت‌های داخلی، علاوه بر ایران، در اسرائیل، مراکش، نیجریه و عربستان هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این رشد سریع کارت‌های پرداخت در منطقه، فرصت بسیار خوبی را هم برای کارت‌های بین‌المللی ویزا و مستر فراهم می‌کند تا آن‌ها هم سهمی از این بازار داشته باشند.

سهم کارت‌ها در خاورمیانه و آفریقا در سال 2015

اتفاقاً گزارش‌های RBR نشان می‌دهد که این دو شرکت بین‌المللی دستاوردهای قابل‌توجهی در نیجریه و عربستان سعودی به دست آورده‌اند.

سال 2015 در کشور عربستان کارت‌های نقدی مدی (mada) راه‌اندازی شد. از این کارت می‌توان علاوه بر خودپردازها و پایانه‌های پوز داخل کشور، با اتصال به سیستم‌های پرداخت بین‌المللی مانند ویزا، مسترکارت و آمریکن اکسپرس، در عرصه بین‌الملل هم از آن استفاده کرد.

به گفته کریس هربرت از RBR:

«شرکت‌های کارت‌های بین‌المللی از هر روشی استفاده می‌کنند تا از این رشد سریعی که در بازارهای خاورمیانه و آفریقا جریان دارد، بهره ببرند. هرچند با وضعیت کشور ایران و تحریم‌هایی که علیه این کشور وجود دارد، احتمالاً کارت‌های داخلی تنها کارتی خواهند بود که فعلاً در این کشور در دسترس است.»

منبع: Banking Technology و Finextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.