راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازار پرداخت همراه چین 50 برابر بزرگ‌تر از همین بازار در ایالات متحده است

بازار پرداخت همراه چین با مبلغ 5.5 هزار میلیارد دلار، بیش از 50 برابر بزرگ‌تر از بازار پرداخت همراه ایالات‌متحده است.

و حالا این بازار با ورود شرکت هلدینگ اینترنتی چینی تِنسِنت (Tencent)، که قصد دارد سهم بازار را از چنگ علی‌بابا بیرون آورد، دستخوش تغییراتی شده است.

علی‌پی را علی‌بابا در سال 2004 در چین راه‌اندازی کرد که تا امروز پرداخت همراه چین را در دست داشت. اما سهم بازار این شرکت در روزهای پایانی سال گذشته تقریباً به نصف رسید درحالی‌که سهم بازار شرکت رقیب یعنی تنسنت به بیش از یک‌سوم افزایش یافت.

به گزارش آخرین اطلاعات از مرکز Analysys، سهم بازار علی‌بابا در سه‌ماهه چهارم سال 2016، 54 درصد بود که این مقدار در سال 2015، 71 درصد بوده است. درحالی‌که در همین بازه زمانی، سهم بازار تنسنت از 16 درصد به 37 درصد رشد داشت.

کشور چین پیشرو در صنعت پرداخت‌های همراه در دنیا است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته، پرداخت همراه چین به 5.5 هزار میلیارد دلار رسید که در مقایسه با بازار 112 میلیارد دلاری ایالت متحده، حدود 50 برابر بزرگ‌تر است.

وی‌چت که همان پلتفرم بازی و رسانه اجتماعی تنسنت است، یک دهه بعد از علی‌بابا و با 890 میلیون کاربر وارد عرصه شد و به مدت دو سال، این دو شرکت رقابت بسیار پرهزینه‌ای با یکدیگر برای جذب مشتری داشتند.

به گفته مشاوران، دلیل رشد تنسنت استفاده فراگیر افراد از اپلیکیشن وی‌چت و همین‌طور خواسته فروشندگان برای برخورداری از ارائه‌دهندگان بیشتر است.

شرکت تنسنت امسال با فروشگاه‌های فیزیکی مانند استارباکس وارد همکاری شد و حالا دیگر تمامی 2600 کافه استارباکس در چین Weixin Pay، که همان پرداخت همراه وی‌چت است، را پذیرش می‌کنند.

علی‌بابا هم دست‌به‌کار شد و شبکه فیزیکی خودش را، حتی در خارج از کشور، راه‌اندازی کرد که طی آن 110 هزار فروشگاه سرویس علی‌پی را پذیرش می‌کردند

Ant Financial که از شرکت‌های وابسته علی‌بابا است و علی‌پی را در اختیار دارد هم خدمات مالی مانند صندوق بازار پول Yu’e Bao ارائه کرده است. این صندوق در حال حاضر 1.14 هزار میلیارد رنمینبی (165.6 میلیارد دلار) سرمایه دارد.

منبع: Financial Times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.