راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به مجموعه کتاب «من زمین را دوست دارم»

شرکت کارت اعتباری ایران کیش به مناسبت نوروز 96 مجموعه کتابی را برای کودکان منتشر کرد با عنوان «من زمین را دوست دارم». در این مجموعه با توجه به رسالتی که این شرکت برای خود در نظر گرفته داستان‌هایی درباره سرگذشت مردمانی که زندگی روی این کره خاکی را برای دیگران راحت‌تر کردند منتشر شده است.

این داستان‌ها ده قهرمان دارد که هرکدام در زمان و عصر خود توانستند با تلاش خود باری از دوش مردم عصرشان بردارند و زندگی را برای آن‌ها شیرین‌تر کنند. قهرمانان این داستان‌ها از اولین قصه با نام «اولی» تا آخرین قهرمان با نام «دهمی» نام‌گذاری شده‌اند که البته این نام‌گذاری باعث شده داستان‌ها فارغ از مکان و جغرافیا از آب در بیاید.

داستان‌های این مجموعه درواقع قصه‌هایی است که معلمی برای شاگردانش تعریف می‌کند. ترتیب این داستان‌ها به این شکل است که در اولین کتاب، قصه کشف آتش بیان‌شده، کتاب دوم درباره کشف زغال‌سنگ و آهن است، در کتاب سوم بچه‌ها می‌توانند قصه‌ای درباره پیدایش سکه بخوانند، کتاب چهارم داستانی درباره کشف نیروی بخار، نفت سیاه و سفید است، کتاب پنجم داستان اختراع لامپ الکتریکی را می‌گوید و در ادامه، داستانِ قهرمان نهمی گفته می‌شود که نگران تأثیر سوء فعالیت‌های مردم بر روی کره خاکی است. درنهایت در کتاب ششم به کلاس درس برمی‌گردیم و قهرمان آخر که دهمی نام دارد برای دانش‌آموزان از ابزارهایی می‌گوید که مانع آلوده‌تر شدن کره زمین می‌شوند. این ابزارها کارت‌های الکترونیکی، تلفن‌بانک، تلفن همراه و اینترنت هستند. روند این داستان‌ها به این شکل است که از دوره انسان‌های اولیه شروع می‌شود تا به عصر حاضر برسد.

درباره محتوای این کتاب‌ها و داستان‌های آن باید گفت که این داستان‌ها هیچ‌کدام واقعی نیستند یعنی داستانی که درباره کشف آتش گفته‌شده لزوماً داستان واقعی کشف آتش نیست یا در داستان اختراع الکتریسیته و لامپ الکتریکی مخاطب، داستان واقعی را نمی‌خواند. این شیوه بیان گرچه ممکن است اطلاعات عمومی مخاطب را درباره نحوه اختراع یا کشف این ابزارها بالا نبرد اما نگاهی وسیع‌تر در پشت آن وجود دارد؛ اینجا قرار نیست کودکان مخاطب قصه نام مخترع یا کاشف یا تاریخ اختراع و کشف را حفظ کنند، قرار بر این است که اهمیت موضوع درک شود و تأثیری که روی زندگی مردم گذاشته است. از طرف دیگر داستان تخیلی ذهن مخاطب را محدود به چهارچوب و قصه واقعی نمی‌کند.

مجموعه کتاب‌های من زمین را دوست دارم برای گروه سنی «ب» و «ج» آماده‌شده است یعنی برای کودکان دبستانی که محتوای این کتاب‌ها و مفاهیمی که در آن بیان‌شده مناسب این گروه‌های سنی است. نام جلدهای مختلف این مجموعه هم به ترتیب از این قرار است: آن روز که کوه سرفه کرد، آن روز که سنگ داغ شد، آن روز که باران سکه بارید، آن روز که زمین کوچک شد، آن روز که دریا خندید و آن روز که سنجاب‌ها به خانه آمدند.

اما در مورد فرم کتاب‌ها باید گفت که گرافیک و تصویرسازی با کیفیت قابل قبولی درآمده است،؛ کاغذ و چاپ آن‌هم کیفیت خوبی دارد؛ اما رنگ جلد کتاب‌ها از بین رنگ‌های سرد انتخاب‌شده است و این در حالی است که گفته می‌شود بهتر است رنگ‌های به‌کاررفته در کتاب کودکان رنگ‌های گرم داشته باشند.

به‌طورکلی این کتاب‌ها نسبت به کارهای مشابه آن، فرم و محتوای قابل قبولی دارند، ضمن اینکه محتوای آن تولیدی است و بنابراین اقدام شرکت کارت اعتباری ایران کیش، قابل‌احترام است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.