راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سِروِرهای پرسروصداترین «اولین دانشنامه بانکی ایران» خاموش شد!

دانشنامه ویکی مبنا دیگر در دسترس نیست. حتی دو سال از رونمایی پرسروصدای «اولین دانشنامه بانکی ایران» نگذشته است؛ انگار همین دیروز بود. پژوهشکده پولی و بانکی که آرام جایگاه مهمی در بین کسب‌وکارهای ایرانی پیدا کرده بود، رونمایی پرسروصدایی برای دانشنامه بانکی مبنا گرفت. خرداد ماه سال ۹۵ و در ۲۵امین همایش سیاست‌های پولی «از اولین دانشنامه بانکی ایران تحت عنوان ویکی‌مبنا و تمبر یادبود آن با حضور دکتر ولی‌الله سیف، دکتر علی طیب‌نیا، محمد حسن ترابی از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و دکتر فرهاد نیلی رونمایی شد.» اکنون مدتی است که در حجم فعالیت‌های پژوهشکده پولی و بانکی، برخی فعالیت‌های پژوهشی به فراموشی سپرده شده است. چند روز دیگر پژوهشکده پولی و بانکی همایش تجاری بانکی ایران و اروپا را با همکاری «گروه مالکی» که از بزرگ‌ترین  واسطه‌های بین‌المللی است برگزار می‌کند؛ شاید حجم این فعالیت‌ها فرصتی برای رسیدن به کارهای پژوهشی باقی نگذاشته یا شاید هم فرصت هست، اما دیگر علاقه و انگیزه‌ای نیست.

دانشنامه ویکی مبنا خودش را این گونه معرفی می‌کرد: «اولین «دانشنامه مدل بانکداری نوین ایران» با نام «ویکی‌مبنا» با آدرس الکترونیکی https://mabnaa.com/wiki در بیست‌و‌پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی رونمایی شد. ویکی‌مبنا یک دانشنامه با دسترسی آزاد و تخصصی در حوزه پولی و مالی است که مدیریت فنی و ساختاری آن بر عهده پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک می‌باشد. هدف اصلی از تألیف و عرضه این دانشنامه، ایجاد پایگاهی برای اندیشیدن، آموختن و به اشتراک گذاشتن دانش پولی و مالی، به ویژه در حوزه بانکی میان علاقمندان، محققین، دانشجویان و در نهایت عموم افراد می‌باشد.»

ببینید: چرا دانشنامه ویکی مبنا راه‌اندازی شد؟

https://way2pay.ir/42122

در پژوهشکده پولی و بانکی چه خبر است؟

بعد از لغو برخی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، کشورهایی مانند آلمان که در دوران تحریم کم‌ترین همکاری اقتصادی را با ایران داشتند، به دنبال ورود کم‌ریسک به بازار ایران هستند و به نظر می‌رسد پژوهشکده پولی و بانکی به کمک جاهایی مانند گروه مالکی رفته است. گروه مالکی در چند سال گذشته تلاش کرده مسیر ورود شرکت‌های آلمانی به بازار ایران را صاف کند. شاید به دلیل چنین همکاری‌هایی است که مدیران پژوهشکده فرصت ادامه دادن طرح‌هایی که خودشان ۲ سال پیش با سروصدای بسیار راه‌اندازی کردند را ندارند. منتها این سوال درباره جایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شود بی‌پاسخ مانده که در پژوهشکده پولی و بانکی چه خبر است؟

چند روز پیش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی گفتگویی با نادر مالکی که برگزار کننده این رویداد است انجام داد. او در این گفتگو می‌گوید: «مخاطبان اروپایی هیچ‌گونه اطلاعاتی از نحوه انجام فعالیت‌های تجاری در ایران نداشتند. به همین دلیل این نشست قطعا درهای ایران را به سوی بسیاری از شرکت کنندگان باز کرد.» این که پژوهشکده پولی و بانکی به همکاری با شرکت‌های واسطه‌گر پرداخته محل ایراد نیست، این که بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی یک نهاد دولتی تعطیل شده محل ایراد است. راستی در پژوهشکده پولی و بانکی چه خبر است؟

2 دیدگاه
  1. احسان بنی‌هاشم می‌گوید

    با سلام
    باید تشکر کرد از گروه خبری راه پرداخت، که اینچنین بر روی مسائل پیگیر است و کاش مسئولین این بخش نیز حداقل می‌توانستند دلایل این موضوع را اعلام کنند.
    همانطور که میدانید (امیدوارم که مطلع باشید) بنده (همراه و همکار دکتر امیرشکاری) مسئول فنی و مجری اصلی سایت ویکی‌مبنا بودم. این پروژه با یک گروه بسیار متخصص کار خود را شروع کرد و مقرر بود تا تولید محتوای بزرگ‌ترین پروژه پژوهشی و تحقیقات بانکداری و بازار مالی ایران را پوشش دهد. این پروژه با نام مدل بانکداری نوین ایران (مبنا) در سال ۱۳۹۴ شروع شد و سایت دانشنامه این پروژه نیز بعد از انجام امور فنی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ عرضه اولیه عمومی (IPO) شد. شرح حال این پروژه رو باید از زبان مدیران وقت پرسید ولی از بین رفتن آن را از آن مدیران نپرسید… از افرادی بپرسید که بعد از یکسری تغییرات بر سرکار آمدند و باعث توقف این چنین پروژه‌هایی شدند.
    در هر صورت این اتفاق نه اولین بوده و نه قطعا آخری خواهد بود.

    1. رضا قربانی می‌گوید

      به نظرم خیلی دردناک است که هزینه می‌شود برای کارهایی که با یک تغییر کوچک رها می‌شود به امان خدا. البته ما یاد گرفتیم که از دولت فاصله بگیریم و کار خودمان را آهسته و پیوسته انجام دهیم. نمی‌دانم چه سری است که هر کاری که می‌افتد در زمین دولت یک جایی دچار مشکل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.