راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسترکارت کارت‌های مجهز به فناوری بیومتریک ارائه می‌کند

شرکت آمریکایی مسترکارت یک کارت اعتباری جدید را وارد بازار کرده که با اثرانگشت صاحب کارت، فعال می‌شود. این شرکت، تکنولوژی جدیدش را پیش‌تر در دو دوره در آفریقای جنوبی آزمایش کرده است. تکنولوژی جدید مثل شیوه پرداخت پول با تلفن همراه است که فرد باید هنگام انتقال پول انگشتش را روی دکمه حسگر تلفنش بگذارد.

کارشناسان می‌گویند گرچه این روش چندان بی‌خطا نیست اما شیوه “معقول” استفاده از اطلاعات بیومتریک است. آجای بهالا، رئیس بخش ایمنی و امنیت مسترکارت، می‌گوید که تکنولوژی استفاده از اثرانگشت راحتی و امنیت را باهم به ارمغان می‌آورد. به گفته او “این چیزی نیست که بتوان از کسی آن را گرفت یا از رویش ساخت.

اما خب حسگر اثرانگشت را می‌توان هک کرد. کارستن نول، محقق ارشد در موسسه تحقیقات امنیتی برلین می‌گوید: “من فقط یک لیوان یا هر چیزی که شما پیش‌تر لمس کرده‌اید را لازم دارم.” با همین به‌راحتی می‌گوید می‌تواند کارت اعتباری کسی را هک کند. او می‌گوید: “اگر هک شوید فقط ۹ انتخاب دیگر دارید تا دیگر هیچ حق انتخابتی نداشته باشید.” اشاره او به اثرانگشتان ده‌گانه است.

مسترکارت

بااین‌حال آقای نول می‌گوید که بااحتیاط این تکنولوژی جدید بهتر از آن چیزی است که الان در اختیارداریم. بیشتر کارت‌های خرید این روزها از یک تراشه هوشمند و شماره رمزی تشکیل‌شده‌اند که هر فرد فقط خودش از آن آگاهی دارد. آقای نول می‌گوید که شماره‌های رمز معمولاً ضعیف هستند و اثرانگشت امن‌تر است. دلیل دیگر او برای ارجحیت دادن به استفاده از اثرانگشت چیست؟ “هیچ آدم ساده‌لوحی اگر یک مجرم از او خواهش کند، انگشتش را نمی‌برد و به او بدهد.”
گفته می‌شود که این کارت‌ها هم نمونه‌ای از اثرانگشت صاحبت کارت را دارند و هم یک اسکنر که اثرانگشت را ثبت کند. کارت‌های قبلی به یک اسکنر جداگانه نیاز داشتند. برای همین فروشگاه‌های محدودی آن کارت‌ها را می‌پذیرفتند. کارت‌های جدید از این نظر ساده‌تر هستند و می‌توان تصور کرد که همه‌جا قابل‌پذیرش هستند. استفاده از اثرانگشت یا دیگر فرم‌های بیومتریک فقط برای خرید از فروشگاه‌هاست و خریدهای آنلاین همچنان باید با سؤال های ایمنی انجام شود.

منبع: مسترکارت، انگجت، مسترکارت، بی‌بی‌سی، پیمنتس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.