فین‌تک

فین‌تک تا سال ۲۰۳۰ به کجا خواهد رسید؟

نوشته شده توسط اتاق خبر راه پرداخت

مهری سیاه‌ریش؛ زرین پال / پس از گذر برخی از استارت‌آپ‌های فین‌تک از مانع‌هایی که اخیراً با آن‌ها مواجه شدند، گسترش برگزاری نشست‌ها و تلاش‌های فعالان این حوزه برای اتحاد بیشتر، به نظر می‌رسد زمان اوج‌گیری در فین‌تک فرا رسیده است.

با این‌که همه از هم سؤال می‌کنند که آیا در حباب فین‌تک گیر افتاده‌ایم یا نه؟ اما همگی به آیندهٔ فین‌تک امیدوار بوده و چشم‌انداز طولانی‌تری را برای آن متصور هستند.

افزایش تعداد استارت‌آپ‌ها و توسعه‌های بین‌المللی نیز انرژی مضاعفی به فعالان این حوزه می‌دهد تا کار خود را با جدیت بیشتری ادامه دهند. با نزدیک شدن به سال جدید در این مطلب می‌خواهیم گذری داشته باشیم بر آیندهٔ فین‌تک؟!

.

ظهور فین‌تک و رشد تدریجی و مداوم آن

افزایش علاقه به فین‌تک با افزایش خواسته‌ها و نیازهای برآورده نشدهٔ مردم توسط بانک‌ها شروع شد و با ایده‌های ناب، استقبال مردم و سرمایه‌گذاری‌های جدید بیشتر موردتوجه قرار گرفت. این‌ها مواردی هستند که همگی به‌سادگی آن‌ها را اذعان می‌کنیم، اما بیایید با مستندات و آمار دقیق‌تری پیش برویم.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط World Fintech Report 2017 انجام شد، حدود ۵۰.۲٪ از مشتریان جهانی از محصولات و خدمات حداقل یک استارت‌آپ فین‌تک نیز بهره‌مند می‌شوند. نمودار زیر را به‌دقت نگاه کنید.

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، شرکت‌های فین‌تک جهان بیشترین تأثیر را در مدیریت سرمایه‌گذاری اعمال کرده‌اند که ۱۷.۴٪ مردم فقط به خدمات فین‌تک و ۲۷.۴٪ نیز خدمات فین‌تک همراه با خدمات سنتی روی آورده‌اند.

در بخش خدمات بانکی ۲.۹٪ از مردم فقط از خدمات فین‌تک و ۲۶.۵٪ درصد از خدمات فین‌تک علاوه بر خدمات سنتی بهره‌مند می‌شوند. این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که ۴۶.۲٪ از مصرف‌کنندگان از راه‌حل‌های بیش از ۳ ارائه‌دهندهٔ فین‌تک بهره‌مند می‌شوند.

این آمار همگی حاکی از این هستند که راه‌حل‌های فین‌تک در حال تهدید وفاداری مشتریان نسبت به بانکداری سنتی هستند و فرصت‌های جدیدی برای گردهم ‌آوردن راه‌حل‌های مختلف تحت یک پلتفرم واحد را شکل می‌دهند.

.

سرویس‌های ارزشمند فین‌تک یا خدمات قابل‌اعتماد موسسه‌های سنتی

درحالی‌که فین‌تک از بسیاری از جهات بهتر از روش‌های سنتی است، ازجمله ارائهٔ راه‌حل‌های مشتری محور و هزینه‌های کمتر اما هنوز هم سازمان‌های مالی سنتی در برخی از عرصه‌های مهم همچون اعتمادسازی مؤثرتر از رقبای فین‌تکی خود عمل می‌کنند.

در مقابل ۳۶.۶٪ از مصرف‌کنندگانی که به خدمات سنتی اعتماد دارند، تنها ۲۳.۶٪ از مصرف‌کنندگان فین‌تک به ارائه‌دهندگان خدمات خود اعتماد دارند.

نکتهٔ بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که مشتریان با این‌که از خدمات فین‌تک بهره می‌گیرند و به چنین سرویس‌هایی نسبت به خدمات سنتی گرایش بیشتری دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که رضایت نسبت به این خدمات بین مشتریان بسیار کم است و آن‌ها خواستار موارد ذیل هستند تا رضایت و اعتماد لازم را به دست آورند.

کیفیت خدمات: مشتریان امروزی معتقدند کسب‌وکارهایی که خدماتی با کیفیت پایین ارائه می‌کنند، همان بهتر که وجود نداشته باشند. یک کسب‌وکار مشتری‌پسند کسب‌وکاری است که خود را در جایگاه مشتری قرار دهد تا درک بهتری از نیازها و خواسته‌های آن‌ها داشته باشد.

سپس برای ارائهٔ خدمات بهتر برنامه‌ریزی و تلاش کند، تنها در چنین شرایطی اعتماد مشتری را جلب خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، کیفیت کمتر خدمات فین‌تک کنونی در موبایل‌ها منجر به نارضایتی بسیار از مشتریان آن‌ها شده است.

تفکر روبه‌جلو: نیروی محرکهٔ کسب‌وکارهای موفق ارائهٔ یک چشم‌انداز واقعی و ارزشمند است. مشتریان به کسب‌وکارهایی اعتماد می‌کنند که مطمئن هستند، آن کسب‌وکار آیندهٔ روشن و موفقی برای خود خواهد ساخت.

به‌عنوان‌مثال، نگرانی صاحبان کسب‌وکارهای فین‌تک از این‌که آیا در حباب فین‌تک هستند یا نه منجر به عقب‌نشینی مشتریانشان نیز می‌شود.

اخلاق حرفه‌ای: مشتریان از فین‌تکی‌ها انتظار دارند تا مشتری محورتر از بانک‌ها و سایر مؤسسات سنتی عمل کنند و کلیهٔ مسائل اخلاقی که به کسب‌وکار آن‌ها مرتبط می‌شوند را مدنظر قرار دهند.

به‌عنوان‌مثال، نبود امکان بستن اکانت در سرویس‌های پرداخت ناراحتی و نارضایتی بسیاری از مشتریان را منجر شده است.

در حال حاضر، ارائه‌دهندگان خدمات مالی سنتی و غیر سنتی در حال تلاش برای رفع خواسته‌های مصرف‌کنندگان به‌صورت دیجیتال هستند و به نظر می‌رسد تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته برای درک بهتر مصرف‌کننده و ارائهٔ راه‌حل‌های شخصی درنهایت برنده و بازنده را مشخص خواهد کرد.

.

آیندهٔ غیرقابل‌پیش‌بینی فین‌تک

متخصصان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۰ تعداد استارت‌آپ‌های فین‌تک همچنان توسعه پیدا کند و میزان رشد فین‌تک از ۲۰٪ به ۳۵٪ برسد.

اما دقیقاً شبیه به چرخه عمر محصولات سنتی، به نظر می‌رسد استارت‌آپ‌های فین‌تک نیز با دوران بلوغ و افول مواجه شوند. بر اساس این پیش‌بینی‌ها پس از سال ۲۰۲۳ بانک‌های نوآور و پیشرو قدیمی خواهند توانست به این مسابقه پایان دهند.

اما برخی از استارت‌آپ‌ها که نوآور محور هستند و توانسته‌اند اعتماد مشتریان را به‌خوبی جلب کنند، همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد.

به عبارت ساده‌تر، نمی‌توان گفت فین‌تک در یک حباب اقتصادی قرار گرفته است، شاید دلهره و ترسی که این روزها نسبت به حباب فین‌تک داریم از حباب دات کام نشات می‌گیرد.

به نظر نمی‌رسد فین‌تک به دلیل جدید بودن و خاص بودنش موردعلاقه قرار گرفته باشد، بلکه آنچه فین‌تک را ارزشمند ساخته رفع نیازهای واقعی هستند، نیازهایی که شرکت‌ها و بانک‌های سنتی به‌خوبی پاسخگوی آن نیستند.

البته هیچ‌چیزی در مورد آینده قطعی نیست و بر اساس اثر پروانه‌ای ممکن است با یک اتفاق همه‌چیز کن‌فیکون شود. به‌عنوان‌مثال، نظرسنجی‌های اخیر نشان دادند که به‌طور متوسط ۵۰ درصد از نسل هزاره خدمات فین‌تک را به خدمات مالی سنتی ترجیح می‌دهند.

مطمئناً نسل جدیدتر که توسط این افراد آموزش داده خواهند شد، از ابتدا با خدمات مالی جدیدتری آشنا خواهند شد و بنابراین منحنی طول عمر فین‌تک بستگی زیادی به آن‌ها خواهد داشت و ممکن است دورهٔ افولی برای آن پدید نیاید. همه‌چیز بستگی به شرایط و میزان نوآوری‌ها دارد، آیندهٔ فین‌تک تا چند سال بعد کاملاً مبهم است.

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

در اتاق خبر راه پرداخت ما همه خبر‌های قابل انتشار مربوط به صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران را در راه پرداخت منتشر می‌کنیم. ما در راه پرداخت تلاش می‌کنیم بیش و پیش از خبررسانی، تحلیل ارائه کنیم. اما مخاطبان ما می‌توانند از طریق اتاق خبر در جریان مهم‌ترین رویدادها و روندها هم قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید