راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

غول‌های فناوری دنیا به دنبال Blockchain as a service هستند

این روزها رقابت شدید دو کمپانی IBM و Microsoft به مسابقه تنیس بین دو قهرمان پیشکسوت تنیس که در رقابتی دوستانه طی فینال سری مسابقات استرالیا برگزار شد تشبیه می‌شود. هر دوی این کمپانی‌ها در حال تلاش برای ارائه زنجیره بلوک به عنوان سرویس (Blockchain as a service: BaaS) مناسب با کسب‌وکارها هستند.

برخلاف تنیس، در دنیای کسب‌وکار امکان وجود بیش از یک برنده نیز وجود دارد و البته اگر تصور کنیم که این غول‌های کهنه‌کار برندگان این مسابقه خواهند بود، بسیار زود قضاوت کرده‌ایم. هرچند هر دوی این کمپانی‌ها سرویس‌های متناسب با نیازهای شرکتی مرتبط با زنجیره بلوک را برای مشتریان بزرگ خود فراهم کرده‌اند. از یک سو IBM خبر از نخستین استفاده تجاری از IBM Blockchain را برای ساخت زنجیره بلوک‌های اختصاصی می‌دهد و از سوی دیگر Microsoft ماژول‌های BaaS متعددی به سرویس ابری آژور خود طی سال گذشته اضافه کرده است.

هر دوی این سیستم‌ها در ظاهر خصیصه‌های یکسانی دارند: ماژولار، بر پایه سرویس‌های ابری، بر پایه کدهای متن باز، حضور در اکوسیستم‌های بزرگ. هرچند که در زیر پوست آن‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

Microsoft سرویس‌های زنجیره بلوکی خود را بر پایه پروتکل‌های زنجیره بلوک اتریوم ساخته و مشارکت خود را در استارت‌آپ‌های وابسته به اتریوم طی گردهمایی سازمانی اتریوم اعلام داشته. از سوی دیگر IBM از زنجیره بلوک‌های عمومی فاصله گرفته و سرویس‌های زنجیره بلوکی خود را بر پایهٔ Hyperledger Fabric که بخش بزرگی از کد آن را خودش توسعه داده گذاشته است. البته تفاوت‌ها به مراتب عمیق‌تر از بحث عمومی و خصوصی است، چرا که در نهایت هر دوی این سازمان‌ها درحال‌توسعه نرم‌افزارهایی خصوصی با قوانین متن باز هستند.

.

اصل اختلاف

اصل اختلاف در واقع در نحوه مدیریت این سیستم‌هاست. از یک سو اتریوم توسط بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) توسعه داده می‌شود که مایکروسافت بخشی از آن نیست. این بدان معناست که این بنیاد ممکن است کدهای اصلی یا زیرین را بدون دریافت نظرات مایکروسافت تغییر دهد که این ریسک بزرگی برای مایکروسافت است؛ اما از سوی دیگر مدیریت Hyperledger Fabric توسط کمیته‌ای مشتمل بر IBM مدیریت می‌شود.

سطح ارتباط با عموم مردم در این دو گزینه متن باز نیز به شدت متفاوت است که فاکتور ریسک بیشتری به این معادله اضافه می‌کند. درصورتی‌که باگ یا مشکلی در کد اتریوم یافت شود، مشکلی در سطح عمومی و جهانی ایجاد شده است که علیرغم آن که با سرعت بسیار زیادی اصلاح خواهد شد اما نگرانی‌هایی برای سازمان‌های حاضر در اکو سیستم‌هایی بر پایه اتریوم ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر اگر مشکلی در Hyperledger Fabric پیش بیاید، با آنکه ممکن است به سرعت اتریوم مرتفع نشود، اما به احتمال زیاد ممکن است کسی از آن خبردار نشود.

IBM و Microsoft هر دو بازیکنانی چیره دست و کهنه‌کار هستند که دهه‌هاست نقش پررنگی در صنعت آی‌تی دارند و بارها و بارها خود را با شرایط و تکنولوژی‌های جدید منطبق کرده‌اند. باید در استفاده از تکنولوژی‌های جدید عجله به خرج داد، اما اهمیت اندازه و حجم بازار نیز باید مدنظر قرار گرفته شود؛ اما در دنیای زنجیره بلوک این تازه آغاز بازی ست.

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.