راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خبر گنگ بانک سینا و چند سوال!

روز گذشته بانک سینا خبری را روی وبسایت خود منتشر کرده است که گنگی‌های زیادی دارد!
اول متن این خبر را ببینید:

.
عدم دریافت کارمزد سالیانه خدمات بانکداری الکترونیک در بانک سینا

بانک سینا به منظور اشاعه فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک و با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان، کارمزدی بابت این خدمات از کاربران سامانه های نوین دریافت نکرد.

به گزارش روابط عمومی بانک سینا، این بانک که در حال حاضر متنوع ترین خدمات را در حوزه بانکداری الکترونیک به هموطنان ارائه می کند، به منظور ترغیب و تشویق مشتریان به استفاده از این خدمات، کارمزدی را بابت استفاده کاربران سامانه های تلفنبانک، موبایل بانک و ussd در سال 95 اخذ نکرد.

بر اساس این گزارش، بانک سینا با ایجاد بسترها و زیرساختهای پیشرفته بانکداری الکترونیک و بهره برداری از سامانه های نوین، انواع خدمات بانکی را در تمامی ساعات شبانه روز، به هموطنان ارائه می کند.» (+)

.

اما سوال

اما سوالی که پیش می‌آید این است که اصلا مگر دیگر بانک‌ها برای سامانه‌های تلفنبانک، موبایل بانک و ussd از مشتری کارمزد کسب می‌کنند؟ که بانک سینا دریافت نکردن آن را نقطه تمایزی می‌داند که خبر آن را منتشر کرده است؟ اصلا روی این 3 بستر مگر بانک‌ها چه سرویس خاص و ویژه‌ای ارائه می‌کنند که برای آن بتوان کارمزد هم دریافت کرد؟ هر چه هست سرویس‌های داخلی خود بانک‌هاست و اگر سرویس شتابی‌ای هم ارائه می‌شود اغلب به خاطر قوانین بانک مرکزی کارمزدی برای مشتری ندارد و خود بانک مسئول پرداخت کارمزد است. (هرچند که ای کاش بانک‌ها جرات داشتند و برای همین خدمات هم کارمزد دریافت می‌کردند تا وضع صنعت بانکداری چنین نباشد!) ناگفته هم نماند که در شتابِ هفت سرویس‌هایی مثل انتقال وجه شتابی موبایلی ممکن شده است ولی این سرویس در سال 95 چند بانک بیشتر عملیاتی نشد که اصلا کسی بخواهد برایش کارمزدی دریافت کند! با وجود اینکه در راه پرداخت به شدت از این حرکت دفاع می‌کنیم که مشتریان و ذینفعان نهایی خدمات صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک هزینه استفاده از این سرویس‌ها را پرداخت کنند ولی در فضای بیمار فعلی صنعت این رویکرد در بین بانک‌ها وجود ندارد. با این وجود چیزی که حائز اهمیت خواهد بود، این است که اتفاقا در این فضای بیمار، یک بانک با ارائه خدمات متمایز و باکیفیت بتواند کارمزد سرویس‌هایی که ارائه می‌کند را دریافت کند و این برایش ارزشمند خواهد بود!

نه اینکه در چنین فضایی که بانک قدرت دریافت حق خودش را ندارد، خبری منتشر کند مبنی بر اینکه بانک حقش را بخشیده است و کارمزدی دریافت نکرده است!
دقیقا کدام کارمزد را دریافت نکرده است؟!

هدف از انتشار چنین خبری، صرفا این بوده است که در چهاردهم فروردین این بانک یک خبر منتشر کرده باشد؟ دقیقا هدف چه بود از این خبر!؟

4 دیدگاه
  1. علي می‌گوید

    باسلام
    در مورد خبر گنگ بانك سينا
    بانك سينا در سال گذشته كارمزد اين سرويس ها رو گرفته ولي امسال كارمزد رو نگرفت ولي تصميم حذف كارمزد در زماني گرفته شد كه پيامك اطلاع رساني كسر كارمزد يا غير فعال كردن سرويس براي مشتريان ارسال شد بود
    و بانك مجبور شد مجدد با ارسال يك پيامك جديد عدم كسر كارمزد رو اطلاع رساني كنه
    ولي من متعجب اين رسانه چرا در ابتداي سال احتمالا به دليل بي اطلاعي از اوضاع يا نداشتن خبر با قضاوت بي مورد سعي در جلب مخاطب داره
    بهتره در سال جديد از روش هاي زرد دوري كنيد و براي جذب مخاطب روش هاي بهتري رو انتخاب كنيد

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام
      علی جان چیزی که شما دارید ازش صحبت میکنید مربوط به کارمزد سالانه ارسال پیامک هست در صورتی که در این خبر هیچ اشاره ای به عدم دریافت کارمزد سالانه پیامک نشده و فقط به تلفنبانک، همراه بانک و ussd اشاره کرده.

      1. ناشناس می‌گوید

        من بعد از خواندن مطلب شما سوال كردم دقيقا منظور ابانمان سالانه است كه به عنوان كارمزد عنوان شده است

      2. ناشناس می‌گوید

        مجدد سوال كردم بانك سينا از سرويس هاي تلفنبانك و همراه و بانك و ussd در سال گذشته يعني ٩٤ ابانمان گرفته تو اس ام اس هام كنترل كردم پيام اخذ تاييديه اش براي من هم امده بود
        اين پيامك زير براي من از طرف بانك ارسال شده
        ————————————————————-
        *بانک سینا*
        مشترک گرامی جهت تمدید سرویس تلفن بانک آبونمان سالیانه 20.000 ریال از حساب شما برداشت خواهد شد. در صورت انصراف عدد 1 را به شماره 50004803 ارسال نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.