راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشارکت و همکاری ویزا و آی‌بی‌ام در حوزه اینترنت اشیا

قرار است شش هزار مشتریِ پلفترمِ اینترنت اشیا شرکت آی‌بی‌ام، به ویزا دسترسی داشته باشند و این دسترسی از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس توکن ویزا مانند جمالتو، Gieseck&Devrient و اینساید سکیور میسر خواهد بود.

درواقع شرکت آی‌بی‌ام قرار است که جزو ارائه‌دهندگان سرویس توکن ویزا باشد و کاری هم که توکن انجام می‌دهد، جایگزینی اطلاعات حساب پرداخت شخص با یک شناسه منحصر به فرد دیجیتال است.

برخی از مشتریان آی‌بی‌ام به دنبال قابلیت پرداخت از طریق وسایل متصل هستند. این وسایل متصل سنسورهایی دارند که اطلاعات را به پلتفرم منتقل می‌کند. همچنین این وسایل می‌توانند داده‌ها را جمع‌آوری و آن‌ها را روی شبکه بازپخش کنند.

چنانچه دستگاه‌ها هیچ رابطی نداشته باشند، سنسورها می‌توانند دستورات را اجرا و پروتکل امنیتی برای حفاظت از اکوسیستم ایجاد کنند.

دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا شامل وسایل نقلیه، اتوماسیون خانگی / مدیریت انرژی، شهرداری‌های هوشمند و فروشگاه‌ها می‌شود.

ماشین‌ها، ساعت‌ها، انگشترها، یخچال، دستیار مجازی (آمازون اکو و گوگل هوم)، واقعیت مجازی و هدست‌های واقعیت افزوده (که به آن‌ها عینک‌های هوشمند هم گفته می‌شود)، پارکومترها، کیوسک‌های دیجیتالی و بیکن‌های BLE نمونه‌هایی از این دسته‌بندی وسایل متصل هستند.

پیش‌بینی که درخصوص دستگاه‌های متصل نصب‌شده در سراسر جهان تا سال 2020 شده است، نشان می‌دهد که 125 میلیون بیکن بلوتوثی، 170 میلیون مکان هوشمند در شهرداری‌ها مانند پارکومترها و کیوسک‌ها، 280 میلیون خودرو و 350 میلیون وسایل پوشیدنی (مانند ساعت، حلقه، پوشاک و …) وجود خواهد داشت.

برخی، رقم 13 میلیاردی را برای مجموع وسایل متصل به اینترنت اشیا تا سال 2020 پیش‌بینی کرده‌اند. در حال حاضر ماشین‌های متصل، بخشی از پلتفرم اینترنت اشیا IBM هستند که با سیستم واتسون (Watson) پشتیبانی می‌شوند.

از سال گذشته، IBM مشارکت و همکاری را با کمپانی OnStar، از شرکت‌های تابعه جنرال موتورز، دارد و قصد دارند تا قابلیت پرداخت را نیز به وسایل نقلیه جنرال موتورز بیفزایند.

این قابلیت قرار است بخشی از خدمت خودروهای متصل این شرکت باشد که در ایالات متحده راه‌اندازی خواهد شد. اکنون ویزا بخشی از انجام این برنامه شده است و مسترکارت هم که قبلا همکاری خودش را اعلام کرده بود، به این جمع پیوست.

اولین نشانه از خودروهای متصل، در سال 2014 و در کالیفرنیا دیده شد و نخستین تست خودروهای متصل ویزا در سال 2015 انجام شد.

یک سال بعد هم ویزا با هوندا، IPS و Gilbarco همکاری کرد تا اپلیکیشن‌هایی را برای سوخت‌گیری و پارک کردن خودروها توسعه دهد. البته هر دوی این اپلیکیشن‌ها دارای سرویس توکن ویزا و حساب کاربری ویزا هستند.

منبع: نیلسون ریپورت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.