راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاربرد ربات‌ها در موسسات مالی و شرکت‌های پرداختی در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان

در سراسر دنیا، چیزی حدود 7.232 میلیارد کاربر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، بر روی 10 پلتفرم وجود دارد. از این تعداد، 1.10 میلیارد کاربر پیام‌رسان فیس‌بوک، 1.10 میلیارد کاربر واتس‌اپ، 1.10 میلیارد کاربر وی‌چت، 910 میلیون کاربر QQ، چیزی حدود ، 810 میلیون کاربر وایبر، 600 میلیون کاربر اینستاگرام، 550 میلیون کاربر تامبلر، 400 میلیون کاربر لاین، 330 میلیون کاربر Kik و در نهایت 320 میلیون کاربر توییتر هستند.

کسب‌وکارها می‌توانند به وسیله اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و از طریق شبکه‌های اجتماعی، در بخش‌های سرویس و تجارت مشتری وارد شوند. درواقع کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Sina Weibo، تلگرام، اسنپ چت، پینترست، اسکایپ و Slack و به کمک چت‌بات (Chatbot) که شکلی از هوش مصنوعی هستند، با مصرف‌کنندگانی که پیامی را می‌نویسند، وارد تعامل شوند.

امریکن اکپرس، نخستین صادرکننده کارتی بود که استفاده از این چت‌بات‌ها را در سپتامبر 2016 و برروی پیام‌رسان فیس‌بوک، گسترش داد.

این شرکت از این چت‌بات‌ها برای ارسال توصیه‌هایی به دارندگان کارت‌ها در رابطه با خریدهای اخیرشان و نیز ارسال پیام‌هایی در خصوص جوایز عضویت استفاده می‌کند. همچنین دارندگان کارت‌ می‌توانند جزئیات حساب و اطلاعات صورت حساب خودشان را به منظور راحتی پرداخت در بخش بازی‌ها و یا قسمت فروشگاهی شبکه‌های اجتماعی وارد کنند.

پی پال و مؤسسات اعتباری نیز از این ربات‌ها برای ارائه سرویس به مشتریانشان استفاده می‌کنند. پی پال از این ربات در بخش انتقال پول فرد به فرد برنامه ونمو خودش استفاده می‌کند.

پی پال همچنین با ربات‌ شرکت‌هایی مانند اوبر نیز در تعامل است. شرکت مستر کارت نیز رباتی برای بخش خدمات مشتری و نیز برای اپلیکیشن مسترپَس (Masterpass) خود ساخته است. Bank of America نیز به زودی رباتی بر روی پیام‌رسان فیس‌بوک، برای دارندگان کارت‌هایش ایجاد خواهد کرد.

همچنین از این تکنولوژی در شرکت‌هایی مانند IBM، Kasisto و Personetics استفاده می‌شود. فروشندگان نیز ربات‌هایی برای سرویس به مصرف‌کننده خودشان ایجاد کرده‌اند و به سرعت به سمت ایجاد ربات‌هایی برای بازار هدفشان پیش می‌روند.

شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اینجنیکو که سال گذشته 60 میلیارد دلار در بخش پرداخت‌های آنلاین کارتی و غیرکارتی هزینه کرده است، می‌تواند خدمات پرداخت و پردازش چند ارزی خودش را درون ربات فروشنده قرار دهد. با این کار دیگر احتیاجی به خروج از اپلیکیشن پیام‌رسان برای تکمیل فرایند خرید نیست.

جربه کاربری این ربات را شخصی‌سازی کنند و آن را در چندین شبکه پیام‌رسان گسترش دهند. درواقع پلتفرم شرکت اینجنیکو فرایند پرداخت را در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نهایی می‌کند.

منبع: نیلسون ریپورت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.