راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«سولار پات» ایران کیش آخرین نوآوری صنعت پرداخت ایران در سال 95

ایران کیش در نشست خبری پایان سالش دو سورپرایز داشت؛ اولی اینکه از محصولی به نام «سولار پات» رونمایی کرد که باطری دستگاه کارت‌خوان را از انرژی خورشیدی تغذیه می‌کند و دیگری صحبت‌های صادق فرامرزی درباره رویکردهای شرکت‌ها نسبت به محیط زیست بود که معتقد است با اینکه ایران کیش سال‌ها در حوزه محیط زیست حرکت‌ها و کمپین‌هایی را هدایت کرده است (+) ولی اکنون فرامرزی معتقد است حرکت‌های از این دست بیشتر از اینکه به دنبال حفظ محیط زیست باشند، بیشتر به نمایش‌ها و شوآف‌های شرکت‌ها تبدیل شده است.

در نشست پایان سال مدیران ارشد شرکت کارت اعتباری ایران کیش که در عصر یکشنبه 22 اسفندماه با حضور مدیرعامل و معاونین این شرکت و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، ایران کیش از محصول جدید این شرکت رونمایی کرد که با کمک آن منبع تغذیه باطری دستگاه‌های کارت‌خوان از انرژی خورشید خواهد بود و نیازی به شارژ به شیوه‌های معمول را ندارد. ایده این محصول توسط حمیدرضا نورصالحی مطرح شده و تماما در داخل کشور پیاده‌سازی و تولید شده است.

دکتر صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش در این نشست گفت: «این شرکت در کارگروه خلاقیت و کارآفرینی یک ایده را تبدیل به واقعیت کرده که نام آن «سولار پات» است و با رونمایی این خدمت امکان شارژ باطری‌های کارت‌خوان‌های فروشگاهی سیار این شرکت با انرژی خورشیدی فراهم شده است؛ سولار پات یک ابزار سبز در حوزه پرداخت است و شرکت کارت اعتباری ایران کیش برای نخستین بار در کشور تأمین انرژی موردنیاز برای فرآیند پرداخت الکترونیکی را از سیستم انرژی خورشیدی تأمین می‌کند.»

صادق فرامرزی
دکتر صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش

او تصریح کرد: «این محصول در حال حاضر به‌صورت پایلوت عملیاتی شده و این شرکت سعی دارد با تجاری‌سازی این محصول و کاهش قیمت آن در نهایت این محصول تجاری را به بازار پرداخت کشور عرضه کند.»

در ادامه فرشاد هادی‌پور معاون طرح و برنامه شرکت ایران کیش گفت: «ما به پذیرندگانی سرویس می‌دهیم که مبالغ تراکنش‌هایی که روی دستگاهشان انجام می‌شود نسبت به سایر رقبای ما بالاتر است. در سال گذشته ما توانستیم دو جایزه مهم را کسب کنیم که نشان‌دهنده فعالیت خوب همکارانم در شرکت بود که یکی از آن‌ها،  کسب مقام اول «جایزه ملی بهره‌وری» در مقیاس حاشیه سود سال ۹۴ و دیگری کسب عنوان شرکت برتر ازنظر «رشد سریع» در بین صد شرکتِ سومِ برترِ ایران که این جایزه نشان دهنده این است که ما توانستیم بهره‌وری سازمان را رشد دهیم و در کنار آن رشد سریعی را هم در بازار داشته باشیم که آمارهای شاپرک نیز می‌تواند نشان‌دهندهٔ خوبی برای رشد سریع ما باشد.»

فرشاد هادی‌پور
فرشاد هادی‌پور معاون طرح و برنامه شرکت کارت اعتباری ایران کیش

هادی‌پور ادامه داد: «بر اساس نظر مدیریت ارشد، ما خیلی با کار سیستماتیک، استاندارد و قانون‌مند تلاش داریم و برای همین تقریباً از سال گذشته برای امسال توانستیم در حوزه‌های مختلف چند ایزو کسب کنیم که برای مثال در حوزه آموزش، ایزو 10015 را دریافت کردیم (+) و در حوزه مدیریت کیفیت، ایزو 9001 را گرفتیم (+) و در حوزه فناوری اطلاعات، ایزو 20000 و 27000 را اخذ کردیم و برنامهٔ ما برای سال آتی به جهت مشعوف‌سازی مشتری و ارائه خدمات کیفی‌تر، اخذ ایزو 10002 و 10004 است و در این حوزه برنامه‌ریزی‌های کلان و خردی را انجام دادیم که انشالله بتوانیم آن‌ها را پیاده‌سازی کنیم.»

.

بازار در سال گذشته، بازار بسیار رقابتی بود

فرهاد وکیلیان معاون توسعه بازار شرکت ایران کیش نیز در این نشست گفت: «تصور من از سالی که گذشت این است که بازار، بازار بسیار رقابتی بود و بازاری بود که فعالیت در آن بسیار مشکل شده بود و به دلیل این‌که بانک‌ها و شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی را در حوزه پرداخت الکترونیک کردند و با توجه به اینکه وضعیت بانک‌ها به لحاظ رسوب و سپرده‌گذاری‌ها کمی دستخوش تغییرات بود، توجه به پرداخت الکترونیک در این بازار بسیار بالا بود؛ بنابراین ما در یک بازاری فعالیت می‌کنیم که بسیار رقابتی و سخت است ولی با همکاری دوستانم در شرکت کارت اعتباری ایران کیش موفق شدیم تا شاخص‌هایمان را بهبود دهیم؛ به‌عنوان‌مثال در حوزه پایانه‌های منصوبه شرکت که یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های شرکت خصوصاً در سال‌های گذشته بوده، در دو سال اخیر طبیعتاً با حفظ بازار سنتی‌مان که همان نصب و راه‌اندازی دستگاه کارت‌خوان است، در این بازار توانستیم با نگاه مؤثر به دستگاه‌ها و فناوری‌های جدید نسبت به سال 93، 49 درصد پایانه‌های منصوبه خود را افزایش دهیم.»

فرهاد وکیلیان
فرهاد وکیلیان معاون توسعه بازار شرکت کارت اعتباری ایران کیش

وکیلیان در ادامه گفت: «به لحاظ سرانه تعداد تراکنش نسبت به سال 93، 52 درصد رشد داشتیم و نسبت به سال گذشته 28 درصد رشد داشتیم. در حوزه مبلغ تراکنش که یکی از نقاط مثبت ما در بازار است و یکی از دلایلی که بانک‌ها علاقه دارند با ما کار کنند، مبلغ تراکنش است زیرا هرچه مبلغ تراکنش بالاتر باشد، رسوبش هم بالاتر است و ما در این حوزه 26 درصد رشد داشتیم و مدت‌هاست که رتبه دوم کشور را از آن خود کرده‌ایم و 21 درصد نسبت به پارسال و 26 درصد نسبت به دو سال گذشته رشد داشتیم.

در سرانه مبلغ تراکنش نیز 267 درصد رشد داشتیم و به لحاظ قراردادهای بانکی، در حال حاضر با 13 بانک و موسسه مالی و اعتباری قرارداد داریم و به‌طورقطع تعداد بانک‌های طرف قراردادمان در سال آینده افزایش می‌یابد و برنامه‌ ما این است که به 50 درصد بانک‌های دارای مجوز کشور سرویس دهیم.»

معاون توسعه بازار شرکت ایران کیش ادامه داد: «برای سال آینده نگاه ویژه ما روی درگاه‌ها و اپلیکیشن‌های تلفن همراه است و همچنین نگاه ویژه ما در حوزه صدور کارت‌های وفاداری نیز متمرکز خواهد بود.»

در ادامه این نشست، سید قاسم موسوی معاون امور پذیرندگان شرکت کارت اعتباری ایران کیش گفت: «برنامه‌ای که امسال برای ما تعیین کرده بودند، نصب 298 هزار دستگاه بود که تاکنون 277 هزار دستگاه یعنی 93 درصد این هدف محقق شده است و امیدواریم تا پایان سال 7 درصد باقی‌مانده را بتوانیم به‌صورت کامل عملیاتی کنیم.»

موسوی ادامه داد: «چیزی که برایمان مهم است، چند معیار برای برنامه عملیاتی برای افزایش کیفیت در واحد ما است که یکی از آن‌ها سرعت در نصب پایانه‌های فروشگاهی است که در دو سال گذشته از چهار روز میانگین سرعت نصب دستگاه به 2.2 روز رسیده است و تاکنون 877 هزار دستگاه پایانه فروشگاهی نصب شده است.»

سید قاسم موسوی
سید قاسم موسوی معاون امور پذیرندگان شرکت کارت اعتباری ایران کیش

معاون امور پذیرندگان شرکت کارت اعتباری ایران کیش افزود: «ما موظف هستیم که از منظر تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه، هر دو ماه یک‌بار به مشتریان مراجعه کنیم که اگر اتفاقی برای پذیرنده افتاده باشد تعمیرات را قبل از اینکه خودشان با ما تماس بگیرند، برایشان انجام دهیم. آمار ما نشان می‌دهد که از سال 94 که 77 درصد موفق شده بودیم که به مشتریان سرکشی کنیم، در پایان امسال رشد داشتیم و توانستیم به 94 درصد از آن‌ها رسیدگی کنیم و علت اینکه نتوانستیم به 6 درصد باقی‌مانده سرکشی کنیم به این دلیل بود که برخی از پذیرندگان جابه‌جایی داشتند و نتوانستیم آن‌ها را پیدا کنیم.»

موسوی تصریح کرد: «نکتهٔ دیگر بعدازاینکه دستگاه را نصب می‌کنیم و به پذیرندگان سرکشی می‌کنیم این است که مواردی وجود دارد که پذیرنده نیاز دارد تا به‌صورت تلفنی با ما در تماس باشد تا ما بتوانیم به مشتری سرویس آنی دهیم که راه‌های ارتباط با ما هم از طریق سایت، از طریق کد یواِس‌اِس‌دی و هم از طریق تلفن ما است. 3 ساعت و 30 دقیقه میانگین مدت زمانی است که ما در پاسخ به اعلام خرابی پذیرنده، به پذیرنده سرویس می‌دهیم؛ البته این زمان از سه سال پیش که بالای 12 ساعت بود با توجه به برنامه‌هایی که داشتیم، توانستیم آن را به 3 ساعت و 30 دقیقه برسانیم.

نکتهٔ دیگری که برای ما و شرکت حائز اهمیت بود این بود که ما تعداد منصوبه‌هایمان را 500 هزار به 770 هزار عدد رسانده‌ایم ولی تعداد پرسنلمان از 938 نفر به 929 نفر رسیده است و این یعنی اینکه باوجوداینکه تعداد دستگاه‌هایمان 277 هزار عدد در یک سال افزایش یافت، پرسنلی به مجموعهٔ ما اضافه نشد و دلیلش هم به‌کارگیری روش‌های انگیزشی و بهره بری که برای همکارانمان در کل کشور تعیین کرده‌ایم، است.»

در ادامه این نشست اصغر اطمینان معاون مالی شرکت کارت اعتباری ایران کیش گفت: «طبق پیش‌بینی که ما برای سال 95 کرده بودیم، 37 میلیارد تومان سود خالص و سود هر سهم 285 ریال بود ولی با اقدامات انجام شده در شرکت در دو مقطع زمانی شاهد تعدیل مثبت و افزایش سود برای شرکت بودیم؛ به این صورت که در مرحله اول سود، از 37 میلیارد تومان به 65 میلیارد تومان رسید و سود هر سهم نیز از 285 ریال به 581 ریال با افزایش 76 درصدی رسید و در مرحله دوم، سود از 65 میلیارد تومان به 76 میلیارد تومان افزایش یافت و در این مرحله نیز نسبت به پیش‌بینی قبلی با 16 درصد تعدیل سود مواجه شدیم که در مجموع نسبت به پیش‌بینی اولیه برای سال 95 با رشد 104 درصدی مواجه شدیم.»

اصغر اطمینان
اصغر اطمینان معاون مالی شرکت کارت اعتباری ایران کیش

اطمینان ادامه داد: «به‌طور خلاصه ما نسبت به سال 94 حدود 58 درصد و نسبت به سال 93 در حدود 139 درصد با سرمایه یک میلیارد و 137 میلیون تومانی برای سهامدارانمان رشد داشتیم؛ ضمن اینکه سود هر سهم در سال جاری به 581 ریال رسید.»

معاون مالی شرکت کارت اعتباری ایران کیش افزود: «در سال 95 افزایش سرمایه شرکت کارت اعتباری ایران کیش از 131 میلیارد تومان به 200 هزار میلیارد رقم خورد که با برگزاری مجمع در خردادماه سال آینده این روند عملیاتی می‌شود. شرکت در حال حاضر بیش از دو هزار و 400 سهامدار دارد که 93 درصد بخش حقوقی و 7 درصد سهام این شرکت در دست سهامداران حقیقی قرار دارد و از لحاظ تعداد دو هزار و 300 سهامدار حقیقی و 78 سهامدار حقوقی با 93 درصد سهم دارد.»

.

یکپارچه‌سازی، استانداردسازی و افزایش کیفیت سیستم‌ها

در ادامه نشست نیز پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات شرکت ایران کیش گفت: «سال 95 برای شرکت ایران کیش بخصوص در حوزه فناوری اطلاعات سال بسیار مهمی بود زیرا ما چندین رسالت در واحد فناوری اطلاعات تعریف کرده بودیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها یکپارچه‌سازی، استانداردسازی و افزایش کیفیت سیستم‌ها به‌منظور جلب اعتماد مشتریان بود. در کنار این اهداف، بحث مهم برندسازی و رسوخ به رفتار پرداختی در زندگی دارندگان کارت در دستور کار این شرکت قرار گرفت و ازاین‌رو اعتقادداریم دارندگان کارت، یک رفتار پرداختی مشخص دارند و این شرکت می‌خواهد، این رفتار را با ارائه محصولات متنوع و باکیفیت به‌سوی این شرکت جذب کند.»

پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات شرکت کارت اعتباری ایران کیش
پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات شرکت کارت اعتباری ایران کیش

طبری  ادامه داد: «مزیت این شرکت در این مسیر، ارائه راه‌حل‌های تکمیلی و وابسته به هم برای مجاب کردن دارندگان کارت است تا از رفتار پرداختی ما استفاده کنند و بهره ببرند. ما پروژه‌های زیادی را مطرح کردیم و در نمایشگاه‌های زیادی آن‌ها را ارائه کردیم که یکی از پروژه‌های مهم این شرکت ارائه دستگاه پرداخت CNG بود که این شرکت موفق شد به‌عنوان اولین و تنها شرکت پرداخت الکترونیک در جایگاه‌های CNG، دستگاه‌های پرداخت قرار دهد و این دستگاه اکنون به‌صورت پایلوت در جایگاه شهید همت عملیاتی شده و برای توسعه این محصول، منتظر تصمیم شرکت گاز هستیم. ما معتقدیم که این دستگاه این امکان را دارد که در پمپ‌های بنزین هم استفاده شود و مهم‌ترین امکان آن، این است که مجهز به استاندارد PCI و مجوز بانک مرکزی است و درعین‌حال مجوز CNG را نیز اخذ کرده است و استاندارد IP55 را نیز پاس کرده است و توانستیم یک دستاورد جدیدی را در بازار پرداخت جایگاه‌های سوخت ارائه کنیم ضمن اینکه این دستگاه رنگی و لمسی است و قسمت تبلیغات را هم دارد.»

معاون فناوری اطلاعات شرکت ایران کیش در ادامه افزود: «تمرکز این شرکت در سال آینده روی کارت‌های وفاداری است و در این بخش با ایساکو، بیمه سرمد و سامسونگ موفق شده‌ایم کارهایی را انجام دهیم و با نگاه به این‌که این سیستم بتواند در راستای اینکه تمام مسائل امنیتی بانک مرکزی و شرکت شاپرک را رعایت کند، سیستم‌های وفاداری ارائه کنیم و در کل قادر به ارائه این کارت هستیم.»

طبری افزود: «شعاری را از اول سال انتخاب کردیم که «اکوسیستم پات» بود و علت اینکه برایش اکوسیستم معرفی کردیم این بود که تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک از چهار درگاه در سیستم پرداخت خود استفاده می‌کنند که عبارت است از درگاه پرداخت اینترنتی، پایانه‌های فروشگاهی، درگاه موبایلی و کیوسک‌های پرداخت و ما در قالب یک اکوسیستم تمام این خدمات پرداخت را ارائه می‌کنیم؛ با ایجاد یک زیرساخت قوی از منظر شبکه‌ای و کیفیت محصول، امروز مدعی این هستیم که یکی از بهترین سوئیچ‌های پرداخت را در اختیار داریم.»

پیمان طبری  ادامه داد: «شرکت ایران کیش با کمترین میزان قطعی و بالاترین کیفیت در ارائه خدمات سعی در جلب رضایت مشتریان دارد و در کنارش در قالب شعار اکوسیستم پات، محصولاتی را نیز عرضه کرده‌ایم که مثال واضح آن، محصول «پات‌سی» ما است که به کمک سیستم حمل‌ونقل آمده‌ایم یعنی با کمک پیمانکار داخلی دستگاهی را طراحی و تولید کرده‌ایم که در داشبورد دارندگان خودرو قرار می‌گیرد و جای ضبط آن‌ها را می‌گیرد و هم نقش ضبط را دارد و هم نقش رادیو و دفترچه تلفن آن‌ها را و درعین‌حال تاکسی‌متر نیز دارد و همچنین به سیستمی به نام Mpos متصل است و در کنارش موفق شدیم محصول جدیدی که Mpos نام دارد، را داشته باشیم و جزو شرکت‌های پرداخت الکترونیکی هستیم که توانستیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم و خوشبختانه مواردی را که شاپرک از لحاظ امنیتی اعلام کردند را موفق شدیم تا پشت سر بگذاریم و اکنون منتظر اخذ مجوز نرم‌افزاری این محصول هستیم و جزو چند شرکت پرداخت الکترونیکی هستیم که به این تکنولوژی که یک دستگاه کارت‌خوان به همراه یک اپلیکیشن موبایلی ارائه می‌دهد، هستیم که منجر به کاهش قیمت و افزایش ضریب اطمینان نیز می‌شود بنابراین این دستگاه به‌زودی به بازار عرضه و به دنبال یک اسمی هستیم که با آن نام این محصل رونمایی شود.»

او افزود: «در کنار آن، اپلیکیشن پات را داریم که یک اپلیکیشن مشابه با سایر رقبا است که در حال حاضر در قالب اندروید عرضه‌شده و مجوز iOS آن‌هم به زودی اخذ می‌شود. ما همچنین خدمت «ای شاپ» را داریم که اپلیکیشنی است که در بخش پرداخت قبوض و خرید شارژ و پرداخت اقساط بیمه ایران ارائه خدمت می‌کند و ما یکی ازشرکت‌های پرداخت الکترونیکی هستیم که در کنار بانک تجارت موفق شده‌ایم تا خدمات ارزنده‌ای را به بیمه ایران ارائه کنیم و یکی از مهم‌ترین دستاوردهایمان به‌عنوان پیمانکاری پروژه بسیار بزرگ و ارزنده‌ای به اسم «آسان خرید» است که خبرهای خوشی را از طرف بانک تجارت خواهید شنید.»

طبری در پایان اظهار داشت: «آخرین سیاست شرکت این است که وارد رفتار پرداختی در زندگی مشتریان شویم که برای آن، برنامهٔ گسترده‌ای را در سال 96 داریم.»

در پایان این نشست صادق فرامرزی گفت: «شرکت کارت اعتباری ایران کیش در دو سال گذشته با تأکید بر استانداردسازی و بهبود شاخص‌ها توانسته در سال 95 از سوی سازمان ملی بهره‌وری در شاخص سود، رتبه اول و از منظر رشد سریع نیز از سوی مدیریت صنعتی در همایش صد برند برتر مقام اول را به دست آورد.»

نکته حائز اهمیت، هم‌زمانی این دو عملکرد بوده است زیرا دراین‌بین یک پارادوکس وجود دارد که به نظر می‌آید شرکت قادر به حل آن بوده است، ازاین‌رو زمانی که یک شرکت در رشد سریع رتبه اول را کسب می‌کند به معنای فروش بیشتر محصولات است و وقتی حاشیه سودتان بالا می‌رود و اول می‌شوید یعنی علاوه بر اینکه رشد سریعی داشتید، کنترل هزینه هم کردید و عملیاتی است که به هم‌زمانی این دو به‌راحتی میسر نمی‌شود.» (+)

فرامرزی ادامه داد: «در سال 94 بحرانی به وجود آمد که هر شرکت بزرگی را ورشکست می‌کرد که در 19 اکتبر سال گذشته به‌صورت یک‌باره 160 هزار کارت‌خوان فروشگاهی شرکت از کار افتاد و این اتفاق در هر شرکتی می‌تواند به‌منزله شکست آن باشد و حتماً تعداد دستگاه کارت‌خوان قابلیت از بین بردن یک شرکت خیلی بزرگ را دارد چون مشتری و بانک صبر نمی‌کنند تا شما آن را درست کنید ولی به لطف خداوند این مشکل در این شرکت در مدت 40 روز رفع شد.» (+)

مدیرعامل ایران کیش با تاکید بر اینکه در سال 95 شرکت ایران کیش از کسب جایزه‌های پولی تا جای ممکن فرار کرده است، گفت: «ما در جایزه تعالی نیز در سال گذشته موفق به کسب نشان تعهد به تعالی سازمانی شدیم و امسال نیز توانستیم نشان دوستاره این جایزه را کسب کنیم که موفقیت بزرگی است. همچنین در بخش هوش تجاری نیز در کشور رتبه نخست را کسب کردیم و بر این اساس می‌توانیم در نیمه اول سال آینده با نفوذ در رفتار پرداختی مشتریان و طراحی خدمات جدید باید بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که رفتار و درخواست مشتریان را پیش‌بینی کنیم و ما به سمت آن‌ها برویم. همچنین توانستیم در سه سال متوالی تعدیل سود بالای 100 درصد را در این شرکت محقق کنیم.»

مفهوم اکوسیستم

فرامرزی در ادامه گفت: «همه چیز ما بخشی از اکوسیستمی است که با هم زنده‌اند و بدون هم زنده نیستند و مفهوم واقعی اکوسیستم این است. همهٔ اجزای شرکت با همدیگر زندگی می‌کنند و با همدیگر حرف می‌زنند و با همدیگر کار می‌کنند و بدون یکدیگر کم هستند، این یک شعار نیست و این اتفاق افتاده است و زیرساخت وجود دارد و وقتی از سوییچ صحبت می‌کنیم از چیزی صحبت می‌کنیم که یک سال حتی یک ثانیه هم قطعی نداشته است. بنابراین ایران کیش آتی یک اکوسیستم است که همه محصولاتش با هم معنا پیدا می‌کنند و ما به دنبال جا انداختن مفهومی به اسم «پات لایف» یا «پات زندگی» هستیم.»

او اظهار داشت: «در سال آینده به شدت بحث برندینگ داریم و هدفمندتر کار می‌کنیم و دیگر توسعه کمی، حداقل ازنظر افزایش دستگاه کارت‌خوان نخواهیم داشت و به سمت فعالیت درزمینهٔ سرویس‌های ارزش‌افزوده حرکت می‌کنیم. به نظر من دیگر این بازار نیازی به افزایش کمی ندارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.