راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها روی پرداخت‌های موبایلی در سال 2016

در سال 2016، در 26 کشور دنیا، 34 مشارکت و 57 سرمایه‌گذاری استراتژیک در بخش پرداخت و انتقال پول موبایلی اتفاق افتاده است. مجموع این 91 مشارکت و سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش پرداخت‌های همراه و انتقال پول انجام شده، بالغ بر 927.4 میلیون دلار است. البته ارزش واقعی از این مقدار بالاتر است اما به دلیل اینکه ارزش مالی 32 مورد از این مشارکت‌ها اعلام نشده است، بنابراین بر مقدار کل تأثیری نگذاشته است.

مشارکت در بخش پرداخت‌ و انتقال پول موبایلی در 16 کشور اتفاق افتاد که در هشت کشور، ارزشی به مبلغ 514.3 میلیون دلار داشته است. بزرگ‌ترین این مشارکت‌ها، خرید Union Mobile pay در چین و توسط شرکت Qingdao Haili Metal One و به ارزش 386 میلیون دلار بوده است. بعد از کشور چین، نوبت به نیجریه می‌رسد که خرید Vanso توسط شرکت Interswitch ارزش 50 میلیون دلاری به همراه داشته است.

این نکته را هم اضافه کنیم که شرکت‌های اتومبیل سازی آلمانی BMW و Volkswagen از جمله شرکت‌هایی بودند که با شرکت‌های پرداخت موبایلی در آمریکا، مشارکت و همکاری برقرار کردند. البته این اقدام به مشارکت شرکت‌های BMW و Volkswagen، قبل از خبر احتمال خرید شرکت پرداخت موبایلی PayCash در لوگزامبورگ توسط شرکت آلمانی مرسدس بنز بوده است.

مؤسسات مالی مانند Standard Bank، Societe General، شرکت Bango و همینطور شرکت پردازنده کارت‌های پرداخت Net Element و Net1 UEPS از دیگر شرکت‌هایی بودند که اقدام به مشارکت و همکاری در این زمینه کردند.

در کل باید گفت که 11 مشارکت در ایالت متحده و 10 مشارکت در اروپا انجام شده است که از این 10 مورد، 4 مورد آن در انگلستان رخ داده است. همچنین 7 مورد مشارکتی دیگر در بخش آسیا انجام شده است که از این بین می‌توان به کشور هند و ویتنام اشاره کرد. علاوه بر این، 3 مورد در کانادا و 3 مورد مشارکتی دیگر نیز در آفریقا انجام شد.

سرمایه‌گذاری در بخش پرداخت و انتقال پول موبایلی در 19 کشور دنیا اتفاق افتاده است که در مجموع ارزشی به مبلغ 413.1 میلیون دلار داشته است. مقدار دقیق این 57 مورد سرمایه‌گذاری به طور دقیق مشخص نیست چراکه فقط شرایط مالی 51 مورد آن اعلام شد و اطلاعات دقیقی برای مابقی سرمایه‌گذاری‌هاوجود ندارد.

بر اساس اطلاعات موجود، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب عبارتند از سرمایه‌گذاری 60 میلیون دلاری برای شرکت Paytm در کشور هند، سرمایه‌گذاری 59 میلیون دلاری برای شرکت MobiKwik در کشور هند، دو سرمایه‌گذاری38 میلیون دلاری برای شرکت Remitly واقع در ایالت متحده و سرمایه‌گذاری 23 میلیون دلاری برای شرکت Viva Republica در کشور کره جنوبی.

در مجموع 22 سرمایه‌گذاری در حوزه پرداخت و انتقال پول موبایلی در اروپا صورت گرفته که از این تعداد 9 مورد آن در انگلستان بوده است. 19 سرمایه‌گذاری در ایالت متحده و  12 سرمایه‌گذاری هم آسیا انجام شده که از این 12 مورد، 5 سرمایه‌گذاری در کشور هند اتفاق افتاده است. همچنین در کانادا، آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه نیز یک مورد سرمایه‌گذاری انجام شده است.

مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش پرداخت و انتقال پول موبایلی در نخستین ماه از سال 2017 همچنان ادامه داشته است و پردازنده سوئدی iZettle توانست 48 میلیون دلار سرمایه به دست آورد.

در بخش پذیرندگی فروشندگان نیز در سال 2017 هم اتفاقاتی افتاده است. ازجمله خرید ConCardis توسط شرکت‌های Advent International و Bain Capital، خرید شرکت Sterling Payment Technologies توسط شرکت EVO و در آخر، خرید شرکت‌های North American Merchant Services و BC Technologies توسط شرکت Clarus Merchant.

منبع: نیلسون ریپورت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.