راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هفت توصیه برای اینکه بتوانید در ایران مدیرعامل بانک باقی بمانید

مازیار عربشاهی؛ کارشناس ارشد بانکداری الکترونیک / بانک‌ها در سال‌های اخیر از فروشگاه‌های خرده‌فروشی بیشتر مدیر عوض کرده‌اند، اگر شما هم‌اکنون مدیرعامل بانکی هستید و تصمیم دارید که بانک تحت فرماندهی خودتان را متحول کنید یا تصمیم دارید در آینده مدیر یکی از بانک‌ها بشوید این ایده‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

خبر ناراحت‌کننده اینکه اغلب اعلام می‌شود که اکثر بانک‌ها زیان‌ده شده‌اند، بخصوص بانک‌های بزرگ که مشتریان بیشتری دارند و دائم نیز تلاش می‌کنند که این مشتریان را به خود وفادار سازند. متأسفانه کمتر به این فکر می‌کنند که این مشتریان دشمن شیرین بانک‌ها هستند و یکی از عوامل افزایش هزینه‌های بانک‌ها همین دشمنان دوست‌داشتنی بانک‌ها هستند.

خبر خوب اینکه تا پیش‌ازاین فقط بانک‌هایی که بیشتر نقش صادرکنندگی را به عهده گرفته بودند کارمزد بیشتری می‌پرداختند، الآن بانک‌هایی که بیشتر بانک‌های پذیرندگان هستند هم همین شکل را پیداکرده‌اند درنتیجه عدالت بیشتر برقرار شده است.

خبر بد اینکه یک عده‌ای شرکت‌های کوچک و جوان‌های تازه از دانشگاه خارج شده هم جریان‌هایی را مد کرده‌اند که دلشان می‌خواهد یک شبه ره صد ساله بپیمایند و پول کلانی از کسب‌وکار بانک‌ها به جیب بزنند یا در بدترین شرایط، شرکت چند ماه تأسیس خودشان را به بانک شما بفروشند و بروند که متأسفانه این کار ممکن است باعث شود مشتریان شما بیشتر شود و پول هم بابت این کار از دست دهید.

خبر خوب اینکه با همه این اتفاق‌ها هنوز همه فکر می‌کنند پول در صنعت بانکداری است! بنابراین این صنعت برای تازه‌واردها جذاب است. با این شرایط حتماً باید به دنبال راهکارهایی جهت بهبود عملکرد بانک خود باید باشید، این راهکارها در قالب هفت مورد آورده شده است.

.

حقتان را خودتان بگیرید

1. حق گرفتنی است پس منتظر نشوید بانک مرکزی یا کس دیگری فکری به حال بانک شما کند. شما مسئول سوددهی و بقای بانک خود هستید؛ بنابراین با مطالعه موارد بعدی راه‌حل مناسب بانک خود را انتخاب و اجرا کنید.

.

مشتریان را طبقه‌بندی کنید

2. همه مشتریان شما دارای یک ارزش برای بانک نیستند. دارندگان خود را طبقه‌بندی کنید و از آن‌هایی که ارزش کمتری برای بانک شما دارند هزینه دریافت کنید. هیچ قانونی وجود ندارد که همه بانک‌ها محصولات مشابه داشته باشند و همه محصولات مشابه بانک یک قیمت داشته باشند. از قوانین علم اقتصاد برای حداکثر کردن درآمد و سود بانک خود استفاده کنید.

.

حرف آخر را شما می‌زنید؛ نه پذیرنده

3. درک کنید که از معامله با پذیرندگان چه چیزی نصیب بانک شما می‌شود. پذیرندگان خود را طبقه‌بندی کنید و زیان ناشی از هر پذیرنده را محاسبه کنید. خیلی اتفاق بدی است که تازه در یک همایش از سخنران یا محقق مطلع شوید که سر بانک شما کلاه رفته است. واقعیت این است که سال‌هاست که دوران بانک سالاری به دوران پذیرنده سالاری تبدیل شده؛ تلاش کنید اقتدار خود را مجدد به دست آورید.

.

از گرفتن کارمزد نترسید

4. روی هزینه‌هایی که برای پذیرندگان می‌کنید تمرکز کنید و از تهدیدها فرصت بسازید. از پذیرنده درآمد بسازید. همه راه‌حل‌ها را بررسی کنید ولی بهترین راه‌حل احتمالاً پیچیده‌ترین آن‌ها نیست. بهترین کار این است که از پذیرنده هزینه بگیرید و اگر آن‌ها را نمی‌شناسید از شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت که او را می‌شناسند، بگیرید. خوشبختانه این شرکت‌ها بلد هستند هزینه‌های خود را به‌عنوان کارمزد از پذیرنده بگیرند، اگر هم بلد نبودند انشا الله یاد خواهند گرفت.

.

هر مشتری‌ای را نپذیرید

5. شجاع باشید. کاسبِ خوب همیشه مشتری را نمی‌پذیرد؛ گاهی هم پذیرندگان را نپذیرید. سعی کنید برای هر مشتری محصول مناسب طراحی کنید، ولی الزاماً نباید همه محصولات بانکی را شما داشته باشید.

.

از نوآوران حمایت کنید ولی ساربان شترهای خودتان باشید

6. نوآور باشید و شرکت‌های نوآور را بپذیرید، به آن‌ها اجازه بدهید در کنار شما فعالیت کنند ولی هیچ الزامی وجود ندارد که مالک آن‌ها باشید. می‌توانید تلاش کنید منافع مشترک داشته باشید و در کنار هم از کسب‌وکار جدیدی که خلق می‌کنند بهره ببرید. شما حافظ منافع بانک خود باشید و به آن‌ها هم اجازه بدهید برای کسب‌وکار نوین خود فکر کنند.

.

بانکتان را هوشمند کنید

7. هوشمند باشید. شما باید بانک خود را به یک بانک هوشمند تبدیل کنید. برای این کار یا افرادی مثل بنده را استخدام کنید یا با یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند و با عدد و رقم سروکار دارند و در ایران هم کم نیستند در جهت ایجاد نظام هوشمند سازی بانک همکاری کنید.

.

درهرحال، برای اینکه همچنان مدیرعامل بانک بمانید توکل کنید بر خدا؛ زیرا تجربه ثابت کرده است که در ایران تغییر مدیریت بانک‌ها احتمالاً از عملکرد بانک شما مستقل است.

2 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    همین مانده بود کسی که یکروز هم در بانک کار نکرده بیاید و به مدیرعاملان بانک یاد بدهد که چگونه بقا داشته باشند !!!

  2. همان ناشناس می‌گوید

    خط آخر مقاله را فکر کنم نخواندی . صرفا جهت یادآوری و پاسخ سوالتان:

    درهرحال، برای اینکه همچنان مدیرعامل بانک بمانید توکل کنید بر خدا؛ زیرا تجربه ثابت کرده است که در ایران تغییر مدیریت بانک‌ها احتمالاً از عملکرد بانک شما مستقل است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.