راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بستر بانکداری باز فینوتک چگونه یکی از بزرگترین مشکلات نرم‌افزارهای مالی و اداری را رفع کرد

یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران مالی شرکت‌ها، عدم امکان دسترسی به حساب بانکی هنگام استفاده از برنامه مالی و اداری است. هرگاه صحبت از توسعه بانکداری می‌شود، از این دست افراد می‌شنویم مشابه چنین جمله‌هایی را می‌گویند: «تا زمانی که امکان اتصال برنامه‌های مالی به حساب بانکی نباشد، نمی‌توان گفت بانکداری الکترونیکی و دولت الکترونیکی توسعه پیدا کرده‌اند.» هم‌اکنون بخش مالی ادارات و شرکت‌ها با چندین جزیره مختلف کار می‌کنند و برای حرکت میان این جزیره‌ها باید از پای پیاده استفاده کرد، چرا که ورود داده از بخش‌های مختلف به سایر بخش‌ها در نهایت دستی است.

اما به نظر می‌رسد ورق برگشته است، فینوتک توانسته است با استفاده از بستر بانکداری باز امکانی را در اختیار برنامه‌های اداری و مالی و در نهایت کسب‌وکارهای مختلف قرار دهد تا آنان بتوانند از درون یک برنامه اداری مالی به سادگی به حساب بانکی دسترسی داشته باشند و بسیاری از فعالیت‌های خود را به نتیجه برسانند.

در اولین قدم فینوتک این امکان را برای نرم‌افزار اداری مالی چارگون فراهم کرده است و استفاده‌کنندگان از این نرم‌افزار اداری و مالی می‌توانند به سادگی از درون این برنامه به حساب بانکی تعریف شده برای آن که در شرایط فعلی حساب تعریف شده بانک آینده است، دسترسی داشته باشند.

.

فینوتک چطور به میدان آمد؟

در ارتباطات سنتی تجاری، معمولاً یک سمت بانک است و سمت دیگر کسب‌وکار؛ بانک، بالا دست قرار می‌گیرد و کسب‌وکار برای گرفتن هر سرویسی مجبور به مراجعه به شعبه؛ این‌گونه محدودیت‌ها موجب کند شدن روال کار و در نهایت ناتوانی شرکت‌ها و بانک‌ها در ارائه خدمات نوآورانه است. یکی از فعالیت‌های شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا کمک به بانک‌ها برای ارائه خدمات بانکداری باز است. فینوتک نهادی است که ارتباط فردا ایجاد کرده تا این خدمات را ارائه دهد.

فینوتک میان بانک‌ها و کسب‌وکار می‌نشیند و قرار است بتواند دست این دو بازوی اصلی اقتصادی را در دستان یکدیگر قرار دهد. فینوتک قرار است سرویس‌های بانکی را به‌صورت open API در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد تا محدودیت‌های موجود برای ارتقای ارتباط میان بانک‌ها و کسب‌وکارها برطرف شود و هرکدام بتوانند علاوه بر ارائه سرویس بهتر به یکدیگر در جهت ارائه خدمات بهتر و نوآورانه به سایر مشتریان خود نیز اقدام کنند. هم‌اکنون تعدادی از سرویس‌های فینوتک مختص مشتریان بانک آینده است و آن‌ها می‌توانند از این خدمات خاص فینوتک بهره‌مند شوند، اما به زودی بانک‌های دیگری هم به فهرست شرکای تجاری فینوتک افزوده خواهند شد.

بستر بانکداری باز فینوتک چگونه یکی از بزرگترین مشکلات نرم‌افزارهای مالی و اداری را رفع کرد
بستر بانکداری باز فینوتک چگونه یکی از بزرگترین مشکلات نرم‌افزارهای مالی و اداری را رفع کرد

به‌طور مثال یک فروشگاه بزرگ الکترونیکی برای تسویه‌حساب ماهانه خود با تأمین‌کنندگان کالا پیش از فینوتک باید فایل اکسلی از اطلاعات تأمین‌کنندگان خود تهیه می‌کرد و اطلاعات آن را به بانک می‌برد و از طریق بانک با آن‌ها تسویه‌حساب می‌کرد و پس‌ازآن نیز باید اطلاعات را به‌صورت دستی وارد برنامه اداری و مالی خود می‌کرد با استفاده از سرویس‌های فینوتک این امکان فراهم شده تا به‌صورت اتوماتیک فایل تأمین‌کنندگان کالا خوانده شود و با اجازه برداشتی که پیش از آن به برنامه داده شده است، برداشت وجه و در نهایت واریز به حساب تأمین‌کننده موردنظر صورت گیرد و در نهایت اطلاعات درون برنامه ذخیره شود. یا اگر شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی باشد می‌تواند از مشترکش اجازه بگیرد و بدون اینکه مجبور به مراجعه به بانک باشد و خطر قطعی اینترنت به وجود آید به‌صورت دوره‌ای و به‌صورت خودکار مبلغ از حساب مشترک در موعد مقرر کسر و به حساب ارائه‌دهنده شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت منظور می‌شود.

در اصل بسیاری از فعالیت‌های بانکی از طریق فینوتک و بستری که با استفاده از بانکداری باز فراهم کرده است امکان‌پذیر می‌شود.

.

فینوتک چگونه حرکت می‌کند؟

علاقه به سرعت در عملیات انتقال وجه به‌گونه‌ای بود تا بسیاری از فعالیت‌های بانکی را به سمت کارت سوق داد. افراد برای انتقال وجه از شماره کارت استفاده می‌کردند یا برای خریدهای روزانه و پرداخت وجه آن؛ اما هیچ‌گاه امکان دسترسی به اطلاعات حساب از طریق کارت فراهم نبود، چرا که برای ارائه آن خدمات نیز باید علاوه بر شماره کارت، رمز دوم و cvv2 نیز مدنظر قرار گیرد، اما این اطلاعات محرمانه هستند و امکان در اختیار دیگران قرار دادن این اطلاعات وجود ندارد. در مقابل می‌توان شماره‌حساب را بدون هیچ دغدغه امنیتی در اختیار همه قرار داد. از همین روست که فینوتک برای ارائه خدمات خود بر بستر بانکداری باز و openAPI از شماره‌حساب بهره گرفته است. هم‌اکنون برای ارائه سرویس‌های مختلف خود ازجمله انتقال وجه و یا برداشت وجه به‌صورت مستقیم به حساب دسترسی دارد.

اگر بخواهد این سرویس خود را روی کارت ارائه دهد باید از API بسته بانکی بهره گیرد. البته این سرویس را نیز به کسب‌وکارهای متقاضی آن ارائه می‌دهد اما نقطه تفاوت فینوتک با سایر رقبای خود در ارائه این خدمات بهره‌گیری از شماره‌حساب و ارائه این خدمات بر بستر API باز است. چرا که این نوع خدمات این امکان را به بانک و کسب‌وکار می‌دهد تا خودشان به فرا خود نیازشان سرویس را طراحی کنند.

.

چارگون چگونه از فینوتک استفاده می‌کند؟

چارگون به‌عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای مالی و اداری همواره دغدغه ارائه سرویس بهتر و ساده‌تر در عین برقراری امنیت برای مشتریان خود را داشته است؛ اما مشتریان این شرکت و استفاده‌کنندگان از برنامه نرم‌افزاری اداری مالی مانند سایر نرم‌افزارهای اداری و مالی مشکل ارتباط با بانک را داشتند. برای اینکه بتوانند اطلاعات خود را با بانک مطابقت دهند باید از برنامه خارج و به بانک مراجعه می‌کردند و مجدد دوباره اطلاعات را وارد برنامه می‌کردند. پروسه‌ای زمان‌بر که ارزش‌افزوده‌ای برای کسی ندارد.

یکی از فعالیت‌هایی که به‌صورت مرتب انجام می‌شود صدور دستور پرداخت و عملیات مغایرت گیری است؛ در برنامه خزانه‌داری چارگون پیش از بهره‌گیری از سرویس‌های فینوتک، وقتی دستور پرداخت صادر می‌شد مسئول مالی باید لیست پرداخت را از برنامه خزانه‌داری دریافت می‌کرد آن را به بانک می‌برد و دستور پرداخت از سوی بانک صادر می‌شد و نتیجه پس‌ازآن به‌صورت دستی وارد سیستم می‌شد. برای مغایرت گیری نیز تقریباً چنین مسیری طی می‌شد، اطلاعات از برنامه پرینت گرفته می‌شد برای مغایرت گیری به بانک برده می‌شد پس‌ازآن داده‌های نهایی به‌صورت دستی وارد برنامه می‌شد.

با اتصال برنامه خزانه‌داری به فینوتک و استفاده از سرویس‌های مختلف فینوتک تمامی این فعالیت‌ها به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. در ابتدا به سیستم اجازه داده می‌شود تا به حساب دسترسی داشته باشد پس‌ازآن با صدور دستور پرداخت سایر فرایندها به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود و اطلاعات نیز به‌صورت اتوماتیک وارد سیستم می‌شود.

در کنار این خدمات سرویس‌های دیگری نیز فینوتک در اختیار استفاده‌کنندگان از نرم‌افزارهای مالی و اداری چارگون می‌گذارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به صدور صورت‌حساب شرکتی اشاره کرد.

.

صرفه‌جویی را فراموش نکنیم

شاید در ابتدا به نظر برسد سرویس‌های فینوتک فقط یک بخش از عملیات اداری را حذف کرده‌اند اما ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد کرده‌اند بیش از حذف یک مرحله است. ازاین‌پس مشتریان نرم‌افزار اداری و مالی چارگون، می‌توانند با سرعت بیشتری فعالیت‌های اداری و مالی خود را انجام دهند و همین امر موجب می‌شود هزینه نیروی انسانی و سازمانی آنان کاهش یابد. از سویی چارگون نیز در مقابل سایر رقبای خود این مزیت را دارد تا به مشتریان جدید خود اعلام کند آنان می‌توانند بدون دردسر خدمات بانکی خود را انجام دهند و برای انجام فعالیت‌های بانکی دیگر نیازی به خارج شدن از برنامه مالی و اداری ندارند. ازاین‌پس مشتریان چارگون دیگر نیازی به مراجعه به بانک نخواهند داشت و در ابتدا فقط باید یک اجازه دسترسی به حساب از طریق برنامه را صادر کنند و پس‌ازآن سایر فعالیت‌ها به‌صورت اتوماتیک انجام خواهد شد.

منبع: ارتباط فردا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.