راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در کنگره جهانی موبایل بارسلون چه می‌گذرد (1)

پشت هر نوآوری در حال ظهور و هر تفکر پیشرویی، موبایل نهفته است. در عصر حاضر که همه چیز متصل شده است، دیگر صحبت از شهرها، خانه‌ها و وسایل نقلیه موبایل محور است. اهمیت این صنعت باعث شد تا بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین رویدادی که در این حوزه پیش رو داریم را به شما معرفی کنیم.

رویداد کنگره جهانی موبایل (Mobile World Congress)، بزرگ‌ترین گردهم‌آیی جهانی در صنعت موبایل است که امسال و با شعار «عنصر بعدی»، در شهر بارسلون و در روزهای نهم تا دوازدهم اسفند ماه برگزار می‌شود.

این رویداد سالانه، بهترین مکان برای گردهم‌آیی فعلان این حوزه و فرصت‌های کسب‌وکاری صنعت موبایل است. رویداد جهانی کنگره موبایل متشکل از نمایشگاه، کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها و جوایز ویژه‌ای است که فرصت بسیار خوبی را برای تمامی کسانی که به دنبال بهره‌بری از تکنولوژی موبایل در حوزه و صنعت کاری خودشان هستند ایجاد می‌کند.‌

با توجه به رشد و پویایی که صنعت موبایل داشته و فرصت‌هایی که در این حوزه ایجاد شده است، این رویداد از آینده این صنعت، پیشرفت‌های تکنولوژی، خدمات آینده می‌گوید و نشان‌دهنده نقاط رشد و فرصت‌های موجود در این صنعت است.

در کنگره جهانی موبایل 2017، بیش از 2200 شرکت، برترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیا را به نمایش می‌گذارند.

همانطور که گفتیم، این رویداد بزرگ‌ترین گردهم‌آیی صنعت موبایل است. موبایل عنصر اصلی نوآوری است و نوآوری هم قلب تپنده موبایل محسوب می‌شود. در دنیای فرامتصل کنونی، هر چیزی که ساخته می‌شود، مبتنی بر موبایل است.

بنابراین هر کسی که بخشی از این صنعت باشد در کنگره جهانی موبایل بارسلون حضور خواهد داشت و ثمره‌ای بسیار ارزشمند برای شرکت‌کنندگانش همراه خواهد داشت.

آمار و ارقامی که از آخرین دوره برگزاری کنگره جهانی موبایل وجود دارد، نشان می‌دهد که هر سال درصد قابل توجهی بر علاقه‌مندان و مشتاقان این صنعت اضافه می‌شود.

صد هزار و 913 شرکت‌کننده از 204 کشور در سال 2016 در این کنگره حضور داشتند که به نسبت سال 2015، رشد 6.5 درصدی داشته است.

در سه دوره قبلی برگزاری این رویداد، بیشترین تعداد افراد شرکت‌کننده در رویداد به ترتیب به کشورهای اسپانیا، ایالات متحده و انگلستان تعلق داشت.

در این رویداد، برنامه‌های متنوعی ارائه می‌شود که در ادامه هر یک را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

قسمتی از این برنامه‌ها به کنفرانس‌های رویداد اختصاص دارد. در کنفرانس امسال، به طور خاص و ویژه‌ای به وضعیت کنونی و آینده صنعت موبایل پرداخته می‌شود.

در این چهار روز قرار است 42 سخنران اصلی در مورد فرصت‌های موجود در این حوزه و نیز تأثیر موبایل بر افراد و کسب‌وکارها و صنایع مختلف، در بازارهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه صحبت کنند.

سال گذشته از میان شرکت‌کنند‌گان، 11 هزار و 804 نفر آن‌ها در کنفرانس‌های این رویداد حضور داشتند. در همین بخش آمار جالب و قابل توجهی دیگری نیز وجود دارد.

57 درصد کل شرکت‌کنندگان در رویداد سال 2016 و همچنین 76 درصد شرکت‌کنندگان در کنفرانس‌ها را مدیران، مدیران ارشد، معاونان و اعضای هیئت‌مدیره‌ها تشکیل می‌دادند. جالب است بدانید که 3658 خبرگزاری بین‌المللی نیز این رویداد را پوشش خبری می‌دادند.

این کنفرانس‌ها بخش‌های مختلف محتوا و رسانه، اینترنت اشیا مصرف‌کننده، چهارمین انقلاب صنعتی، سیاست‌گذاری‌های حکومتی و دولتی، شبکه، پلتفرم و توسعه پایدار را در بر می‌گیرد. در ادامه به چند موردی که ممکن است برایتان جالب باشد اشاره می‌کنیم.

کنفرانس‌ها

دوشنبه، نهم اسفندماه و در اولین روز از رویداد کنفرانسی تحت عنوان «تأثیر برهم‌زننده زنجیره بلوک‌ها» از ساعت 11 تا 12:10 برگزار می‌شود.

زنجیره بلوک‌ها تأثیر بسزایی در افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌های صنعت خدمات مالی دارند. مؤسسات بزرگ مالی در حال ارزیابی این تکنولوژی هستند تا بدانند که چگونه می‌توانند از آن در راستای انجام تراکنش‌های مختلف استفاده کنند

در همین راستا، چند صد استارت‌آپ در حوزه زنجیره بلوک‌ها هستند که با سازمان‌های بزرگ همکاری می‌کنند. همچنین اینترنت اشیا نقش اصلی در زنجیره بلوک‌ها ایفا می‌کند.

دیوید برچ (David Birch) مدیر بخش نوآوری شرکت Consult Hyperion، دیِگو گوتیِرز زالدیوار (Diego Gutierrez Z aldivar) مدیرعامل شرکت RSK Labs، خولیو فورا (Julio Faura) سرپرست بخش R&D و نوآوری شرکت سانتاندر، کلی اولسون (Kelly Olson) از شرکت اینتل، ملانیا شاپیرو (Melania Shapiro) بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Case و ریان شی (Ryan Shea) هم بنیان‌گذار شرکت BlockStack در این نشست به این موضوع می‌پردازند که زنجیره بلوک‌ها کجا و چگونه تأثیرگذار خواهند بود و چه چالش‌هایی پیش رو قرار دارد.

سه‌شنبه، دهم اسفندماه و از ساعت 11 تا 12 کنفرانسی با موضوع «ایجاد اقتصاد 5G» برگزار می‌شود. صنعت موبایل با استفاده از فناوری 5G به دنبال این است که از طریق خدمات جدید و اپلیکیشن‌ها بتواند شیوه زندگی، کار، تفریح و تعامل افراد را تغییر دهد.

در عصر حاضر سرعت تغییرت بسیار زیاد است. افزایش رقابت در بازار دیجیتال و تنوع بسیار زیاد گزینه‌های انتخابی مصرف‌کنندگان در این حوزه، قانون‌گذاران را با چالش‌هایی روبرو کرده است.

این قانون‌گذاران باید بتوانند با حفظ سه اصل حفاظت از مصرف‌کننده، افزایش رقابت و تشویق بیشتر برای سرمایه‌گذاری و نوآوری، بتوانند خودشان را با این تغییرات وفق دهند.

کارن تیسو (Karen Tso) مجری شبکه CNBC، آجیت پای (Ajit Pai) رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده، آندروس آنسیپ (Andrus Ansip) معاون کمیسیون اروپا، مایک فریس (Mike Fries) مدیرعامل شرکت Liberty Global و استفان ریچارد مدیرعامل شرکت Orange Group در این کنفرانس درباره این اصول و چهارچوب‌هایی که باید برای آینده اقتصاد 5G در نظر گرفت، صحبت خواهند کرد.

در همین روز و در ساعت 15:30 تا 16:40 کنفرانس دیگری با عنوان «اقتصاد مشارکتی: عامل برهم‌زننده بازار» تشکیل خواهد شد. اقتصاد مشارکتی را بازار دموکراتیزه‌ای توصیف کردند که مصرف‌کنندگان را به تولیدکنندگان خدمات تکنولوژی محور وصل می‌کند.

اقتصاد مشارکتی را به این دلیل  که نحوه تولید و مصرف خدمات را تغییر می‌دهد، برهم‌زننده می‌دانند. طرفداران اقتصاد مشارکتی بر این باورند که این مفهوم جدید می‌تواند مشوق جامعه‌سازی از طریق جمع‌سپاری باشد. همچنین اقتصاد مشارکتی با ارائه خدمات گسترده‌تر و رقابتی‌تر، می‌تواند موجب کاهش نابرابری‌ها، ایجاد فرصت‌های بیشتر به افراد بیشتر و همینطور موجب کاهش اتلاف منابع می‌شود.

اما در مقابل، مخالفان بر این باورند که اقتصاد مشارکتی جایگزین مشاغل سنتی و امن می‌شود و به جایش کارهای نیمه‌وقت و کم‌ درآمد ایجاد می‌کند.

بری جابر (Barry Jaber) پارتنر مؤسسه PWC Strategy&، آنکیت جین (Ankit Jain) رئیس بخش اولا پلی از شرکت Ola، کریس لیهانی (Chris Lehane) مدیر بخش روابط عمومی شرکت AirBNB، گرمی ریسبی (Graeme Risby) مدیرعامل و هم بنیان‌گذار شرکت Hiyacar و ایتامار نوویک (Itamar Novick) مدیر اجرایی شرکت Big Swing Ventures در این کنفرانس گرد هم جمع شده‌اند تا درباره اینکه اقتصاد مشارکتی چطور عامل برهم‌زننده بازار می‌شود و نحوه تولید و مصرف خدمات را تغییر می‌دهد.

چهارشنبه، یازدهم اسفندماه و در سومین روز از کنگره جهانی موبایل، از ساعت 11 تا 12:10 کنفرانسی با موضوع «برهم‌زنندگی در امور مالی دیجیتالی» برگزار می‌شود.

امروزه ایجاد عوامل برهم‌زننده در خدمات مالی نسبت به قبل بسیار بی‌سابقه شده است و حوزه‌های مختلف پرداخت، ارسال وجه، پس‌انداز، وام و بیمه را در بر گرفته است.

بازیگران این حوزه و استارت‌آپ‌های جدید در تلاش‌اند تا خدمات مالی متنوعی را در اختیار مشتریان مختلف قرار دهند این خدمات می‌تواند شامل حال مشتریان بلند مدت، کسب‌وکارهای کوچک، نسل وای و حتی افرادی که دسترسی کمی به خدمات مالی بانک‌ها دارند نیز شود.

برخی استارت‌آپ‌ها، با ارائه خدمات مالی دیجیتالی خود می‌توانند دیگر بازیگران این حوزه را تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، بانک‌هایی هستند که با ایجاد مراکز فین‌تک و شتابدهندگان به این استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند هرچه بیشتر محصولات و خدمات جدید ارائه دهند.

در این کنفرانس سامی ظفر (Samee Zafar) مدیر شرکت Edgar, Dunn&Company به همراه آنوج نایار (Anuj Nayar) از شرکت پی‌پال، درور اورن (Dror Oren) هم بنیان‌گذار و معاون محصول شرکت Kasisto، گلرو آتاک گوندم (Gulru Atak Gundem) رئیس بخش نوآوری‌های جهانی و راهکارهای تجاری شرکت CITI، پیِر نبوت (Pere Nebot) مدیر ارشد اطلاعات Caixabank و راکی اسکوپلیتی (Rocky Scopelliti) رئیس بخش استراتژی‌های جهانی شرکت Telstra Corporation حضور دارند تا درباره برهم‌زنندگی‌هایی که در صنعت خدمات مالی وجود دارد بحث کنند و ببینند که بازیگران این صنعت چطور برای ارائه خدمات مالی دیجیتالی در حال رقابت و یا همکاری هستند.

.

Partner Programmes

در عصر حاضر، موبایل به عنصر حیاتی زندگی روزانه ما تبدیل شده است. ما هم به شیوه‌های مختلف، از ساعت‌های هوشمند گرفته تا شهرهای هوشمند، در تلاشیم تا خود را به فردی متصل تبدیل کنیم. به هر حال همه ما می‌دانیم که پیشرفت‌های تکنولوژی همواره در حال تغییر چشم‌انداز صنعت موبایل است.

این‌ها مقدمه‌ای بود تا بخش دیگری از کنگره جهانی موبایل به نام «برنامه‌های پارتنرها» (Partner Programmes) را به شما معرفی کنیم. این بخش از رویداد، به شرکت‌کنندگان فرصت تعامل با برترین سازمان‌های صنعت موبایل و یادگیری از آن‌ها را فراهم می‌کند.

کنگره جهانی موبایل

سخنرانی‌های این بخش، همگی از جانب رهبران برجسته این حوزه ارائه خواهد شد و فرصت بسیار خوبی است تا اطلاعات ارزشمندی از اکوسیستم رو به رشد موبایل به دست آوریم.

در این چهار روز، برنامه‌های بسیاری توسط پارتنرهای این رویداد برگزار خواهد شد که در این بین، دو برنامه توجه ما را به خود جلب کرد.

یکی از این دو برنامه توسط شرکت ویزا ارائه می‌شود به نام «Visa Ready Summit» که روز سوم و در ساعت 14:30 تا 19:00 برگزار می‌شود.

در این برنامه صحبت از این خواهد شد که چطور شرکت ویزا،  پیشرفت‌های نوآورانه‌ای ازجمله توکن‌سازی، اینترنت اشیا، بیومتریک، mPOS و غیره را در صنعت پرداخت داشته است و اینکه چطور خودش را با تکنولوژی‌های در حال ظهور وفق می‌دهد.

شرکت‌کنندگان در این برنامه می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا با حضور در پنل و جلسه پرسش و پاسخ و مهمانی آخر برنامه، امکان تعامل با سخنرانان این بخش را داشته باشند.

دیگر برنامه جالب این بخش، پنل تخصصی با عنوان «آینده تعیین هویت» است که در روز چهارم کنگره، از ساعت 10:00 تا 11:00 تشکیل می‌شود.

این برنامه توسط شرکت icar، پیشرو در ارائه راهکارهای تأیید هویت مشتری و با حضور خاویر کودو (Xavier Codo) مدیرعامل شرکت icar، فرناندو گارسیا کویسموندو (Fernando Garcia-Quismondo) از شرکت Grupo Santander، جوزپ گرو (Josep Grau) مدیر پروژه نوآوری دیجیتال CaixaBank، اسکار مانچبو اورتیز (Oscar Mancebo Ortiz) رئیس بخش موبایل کانکت از شرکت Telefonica Group Level و خاوی آنگلادا (Xavi Anglada) مدیرعامل شرکت Cash Credit برگزار می‌شود تا درباره آخرین روندهای موجود در حوزه تأیید هویت و تأثیرش بر صنعت مخابرات و خدمات مالی صحبت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.