راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک انصار به دنبال حمایت همه‌جانبه از فین‌تک‌ها

دومین رویداد هکاتون توسن با حمایت بانک انصار از 28 تا 30 بهمن‌ماه در پارک فناوری پردیس برگزار شد و تعداد زیادی از مدیران ارشد سیستم بانکی و پرداخت کشور از نزدیک از این رویداد بازدید کردند. علاوه بر حمایت ویژه بانک انصار از این رویداد، مدیران زیادی از این بانک نیز از این رویداد بازدید کردند و از نزدیک با تیم‌های حاضر و ایده‌هایشان آشنا شدند. به همین بهانه بعد از برگزاری این رویداد گفتگوی کوتاهی با مهندس محمود زمانزاده مدیر اداره بانکداری مدرن بانک انصار داشتیم تا کمی درباره رویکرد بانک انصار در حمایت از فین‌تک و استارت‌آپ‌های فین‌تکی بیشتر بدانیم. متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است.

Haktos-1-Index-way2pay-95-11-30 Haktos-20-Index-way2pay-95-11-30 Haktos-21-Index-way2pay-95-11-30 Haktos-28-Index-way2pay-95-11-30 Haktos-26-Index-way2pay-95-11-30

قربانی: اهمیت رویدادهایی مثل هکاتون توسن را برای بانک‌ها چطور می‌بینید؟

زمانزاده: بانک‌ها در گذشته به‌طور سنتی و عموماً با محصولات کم و انحصاری کار می‌کردند و اصولاً بخش‌بندی خاصی برای مشتریان خود نداشتند؛ ولی امروزه با تغییر رویکرد و رفتار مشتریان بانک‌ها دیگر نمی‌توانند با تنها تبلیغ یک محصول نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را برآورده کنند؛ بنابراین باید به دنبال نوآوری و ارائه محصولات به‌روز باشند. درنتیجه رویدادهایی مثل هکاتون‌ها نقش بسیار زیادی در نوآوری و خلاقیت محصولات بانکی دارد و برای بانک‌ها مهم است.

.

قربانی: رویداد توسن بوم که بر اساس رویکرد OPEN API و بانکداری باز حرکت می‌کند، چقدر با رویکرد بانک انصار همگرا است؟

زمانزاده: مفهوم بانکداری باز مبنی بر این است که یک بانک بتواند تمام مشتریانش از سلیقه‌ها و رفتارهای متفاوت را پوشش دهد و به‌تمامی آن‌ها خدمات مورد نظر را ارائه دهد. بانک انصار نیز از این مفهوم و مقوله مستثنا نیست و برای تأمین نیازهای مشتریان خود در حال برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی است و اصولاً با رویکرد بانکداری باز مشکلی نخواهد داشت. مضاف بر اینکه در چند سال گذشته بانک انصار ازلحاظ فنی به مرحله‌ای رسیده که کاملاً با رویکردهای بانکداری باز همگرا بوده و امکان برقراری ارتباط با توسن بوم چه ازلحاظ فنی و چه ازلحاظ تست‌های امنیتی کاملاً منطبق بوده که این نشان‌دهنده همگرایی و همسویی بانک انصار با چنین رویدادهایی است.

.

قربانی: ایجاد اکوسیستم بانکداری باز چه اهمیتی برای بانک‌ها دارد؟ و به‌طور خاص چه اهمیتی برای بانک انصار دارد؟

زمانزاده: از یک سو بانک‌ها مشتریان زیاد با سلایق متفاوتی دارند و تغییر رفتاری مشتریان و برآورده کردن توقعات مشتری از سوی دیگر، باعث شده این انتظار در مشتریان حقیقی ایجاد شود که در هر زمان و مکانی بتوانند از سپرده خود استفاده کنند. این یعنی توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، یعنی همگام شدن بانک‌ها با مشتریان و برآورده کردن توقعات آن‌ها. از طرف دیگر، مشتریان حقوقی نیز در سطح بالاتری از بانک‌ها انتظار دارند؛ بنابراین، اینکه بانک بتواند به سطحی برسد که به مشتری بگوید «هر خدمتی شما خواستید، من قادر به ارائه آن هستم» اهمیت قابل‌توجه‌ای برای بانک دارد.

قطعاً بانک انصار هم این قاعده و روش را پیش خواهد گرفت و در این راستا حرکت خواهد کرد. با توجه به اینکه در چند سال اخیر با توسعه خدماتی همچون همراه بانک، اینترنت بانک و USSD و اضافه کردن ارزش‌افزوده‌های بی‌شماری روی آن‌ها و ارائه وب‌سرویس‌های متفاوت بانکی به افراد حقیقی و حقوقی برای توسعه خدمات، خود بیانگر این موضوع است.

.

قربانی: توسن بوم چگونه به شکل‌گیری این اکوسیستم کمک می‌کند؟

زمانزاده: ببینید توسن بوم، استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها، این‌ها همه ابزارها و امکاناتی برای توسعه و ایجاد نوآوری و خلاقیت در صنعت بانکداری هستند. در کل در بانک دو تیپ گروه درگیر هستند؛ گروه اول کسانی که بانک را خوب می‌شناسند و در حقیقت کار Core Banking می‌کنند و گروه دوم کسانی هستند که کسب‌وکار را خوب می‌شناسند و با تلفیق این دو، بانک وارد فضای جدیدی می‌شود که توسن بوم جزء گروه دوم است.

.

قربانی: نقش بانک انصار در توسعه این اکوسیستم چیست؟

زمانزاده: قطعاً بانک‌ها و خصوصاً بانک انصار نقش تعیین‌کننده و مهمی در توسعه این اکوسیستم‌ها دارند؛ چه ازنظر حمایت مالی و چه ازنظر پیاده‌سازی و اجرای این اکوسیستم. ما معتقدیم بانک انصار با وجود نیروهای جوان و خلاق و با توجه به نوع مشتریان و با توجه به حمایت‌های ویژه‌ای که از این هکاتون‌ها دارد قطعاً نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

.

قربانی: بانک انصار با حمایت از ایجاد این اکوسیستم بانکداری باز به دنبال چیست؟ این اکوسیستم چه ارزش‌افزوده‌ای برای بانک ایجاد می‌کند؟

زمانزاده: قطعاً بانک انصار در فاز اول به دنبال حمایت و نوآوری و خلاقیت در صنعت بانکداری و ایجاد ارزش‌افزوده برای مشتریان خودش است. طبق آمارها ضریب نفوذ تلفن همراه از 39 درصد در سال 86 به 97 درصد در سال 95 رسیده و بالغ‌بر 21 میلیون مشترک اینترنت موبایل داریم. این یعنی تغییر نگرش مردم و مشتریان، یعنی ما با مشتریانی سروکار داریم که امروزه برای سفارش غذا و خرید و سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری خود با تلفن همراه و از خدمات بانکی استفاده می‌کنند. پس بانک انصار باید با استفاده از این بانکداری باز و ارزش‌افزوده‌هایی که این اکوسیستم در اختیار بانک و مشتریان قرار می‌دهد برای جذب رضایت مشتری و توسعه خدمات بانکی خود استفاده بهینه کند.

.

قربانی: با توجه به اینکه بخش مهمی از اکوسیستم بانکداری باز فین‌تک‌ها هستند بانک انصار به فین‌تک‌ها چه نگاهی دارد؟ آیا رویکرد حمایتی دارد؟ یا قصد خرید و هضم آن‌ها را دارد؟

زمانزاده: فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها درواقع شرکای بانک‌ها هستند. وظیفه بانک‌ها ارائه استراتژی خوب و قوی در خصوص کسب‌وکار است و فین‌تک‌ها مسئول اجرای آن. البته فین‌تک‌ها را باید کنترل کرد ولی نباید محدود و محصور کرد چون ذات اصلی فین‌تک‌ها نوآوری است و درگیر کردن آن‌ها در بروکراسی اداری باعث دور ماندن فین‌تک‌ها از ذات اصلی‌شان می‌شود و بانک انصار به‌طورقطع رویکرد حمایتی دارد و برنامه‌ای برای هضم یا خرید آن‌ها ندارد.

.

قربانی: بانک انصار در راستای شکل‌گیری اکوسیستم بانکداری باز تا چه حد حاضر به حمایت از فین‌تک‌ها است؟

زمانزاده: تغییر رویکردی که در چند سال اخیر در بانک‌ها و خصوصاً در بانک انصار به وجود آمده و بانک‌ها به‌سوی بانکداری الکترونیک پیش می‌روند و حمایت‌های ویژه‌ای که بانک انصار از هر دو مرحله هکاتون توسن انجام داده و حمایت از سایر فعالیت‌هایی که باعث رشد و تغییر محصولات از حالت سنتی به حالت الکترونیکی شده، نشان‌دهنده عزم راسخ بانک به‌سوی حمایت از فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.