راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده از فناوری زنجیره بلوک‌ها برای پرداخت‌های برون‌مرزی بانک ملی ابوظبی

زنجیره بلوک‌ها یک فناوری جدید و پروتکلی اینترنتی است که در تراکنش‌های مالی آنلاین به کار گرفته می‌شود و بانک ملی ابوظبی به‌عنوان اولین بانک در منطقه، خدمات مبتنی بر زنجیره بلوک‌ها را به مشتریانش ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایتنا، فناوری زنجیره بلوک‌ها می‌تواند به اینترنت هویت داده و با استفاده از روش‌های جدید رمزنگاری که ارائه می‌دهد، از دست‌کاری داده‌ها جلوگیری کند؛ اما می‌توان کاربردهای دیگری نیز برای آن پیدا کرد.

به‌طورکلی زنجیره بلوک‌ها طراحی شد تا جلوی کلاه‌برداری در معاملات گرفته شود. این فناوری درواقع یک پایگاه داده توزیع شده است که هرکسی می‌تواند در آن، اعتبار معاملات را بررسی کند.

بانک یو.اِی.ای (UAE) قصد دارد که با استفاده از خدمات مبتنی بر زنجیره بلوک‌ها که توسط شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی ریپل (Ripple) ارائه می‌گردد، پرداخت‌های برون‌مرزی را برای مشتریان خود در سراسر خاورمیانه، آسان‌تر، سریع‌تر و امن‌تر کند.

بانک جهانی در گزارش سالیانهٔ خود در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که امارات متحده عربی، چهارمین کشور در زمینه نقل‌وانتقال منابع مالی در جهان است و معاملات آن به بیش از ۱۹ میلیارد دلار (۷۰ میلیارد درهم امارات) می‌رسد. فناوری مالی ریپل، با زیرساخت پرداخت‌های ان.بی.ای.دی (NBAD) برای انتقال فوری منابع مالی، یکپارچه خواهد شد.

وینیت وارما (Vineet Varma)، رئیس بانکداری معامله جهانیان. بی.ای.دی، گفت که ما همیشه به دنبال کشف راه‌های جدیدی برای افزایش تجارب مشتریان خود هستیم و امیدواریم که با استفاده از زنجیره بلوک‌ها، نیازهای مشتریان خود را برآورده کرده و خدمات انعطاف‌پذیرتر و کارآمدتری ارائه دهیم.

بانک ملی ابوظبی، اولین بانک در منطقه است که فناوری ریپل را به مشتریان ارائه می‌کند و نام خود را هم‌ردیف شرکت‌هایی نظیر سانتاندر (Santander)، استاندارد چارترد (Standard Chartered) و یونی‌کردیت (UniCredit) قرار می‌دهد.

همچنین بورس اوراق بهادار ابوظبی یا ای.دی. ایکس (ADX) در بخش مالی خاورمیانه، برای ارائه دسترسی کنترل‌شده به اسناد مجمع عمومی سالانه یا ای.جی.ام (AGM) از شرکت‌های لیست شده برای خدمات دستگاه‌های تلفن همراه، از زنجیره بلوک‌ها استفاده می‌کند.

اما فقط بخش مالی نیست که از امکانات زنجیره بلوک‌ها استفاده می‌کند بلکه طبق پیش‌بینی کارشناسان، زنجیره بلوک‌ها کاربردهای زیادی برای نهادهای دولتی منطقه این خواهد داشت و می‌تواند از این طریق، بروکراسی را در خاورمیانه کاهش دهد و معاملات و فرآیندها را سرعت بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.