راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرهنگ لغات بیت‌کوین

وب‌سایت کوین ایران که یک پایگاه آموزشی و خبری بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی است، مطلبی تحت عنوان «فرهنگ لغات بیت‌کوین» منتشر کرده است که مشاهده آن برای افرادی که تمایل دارند در این صنعت فعالیت کنند خالی از لطف نیست و پیشنهاد می‌شود این مطلب را مطالعه کنید. این لغات در ادامه آمده است و همچنین در صورت تمایل می‌توانید این مطلب را ازاینجا در سایت کوین ایران مطالعه کنید.

.

آدرس (Address)

یک آدرس بیت‌کوین برای دریافت و ارسال نقل‌وانتقال روی شبکه بیت‌کوین به کار می‌رود. این آدرس شامل یک رشته از حروف الفبایی و اعداد است، اما همچنین می‌تواند به‌صورت یک کد QR و قابل اسکن درآید. یک آدرس بیت‌کوین همچنین یک کلید عمومی است که توسط نگاه‌دارندگان بیت‌کوین برای امضای دیجیتالی نقل‌وانتقال به کار می‌رود.

.

آلت کوین (Altcoin)

نام عمومی برای پول‌های دیجیتالی است که جایگزینی برای بیت‌کوین هستند. لیت‌کوین، فدرکوین (Feathercoin) و PPcoin همگی بخشی از آلت کوین هستند.

.

استخر (Pool)

مجموعه‌ای از موکلین استخراج که به طور اشتراکی یک بلاک را استخراج می‌کنند و سپس پاداش را بین خودشان تقسیم می‌کنند. استخرهای استخراج روش مفیدی برای افزایش احتمال موفقیت استخراج یک بلاک است خصوصاً همچنان که سطح دشواری افزایش می‌یابد.

.

استخراج (mining)

عمل تولید بیت‌کوین‌های جدید با حل مسائل رمزنگارانه با استفاده از سخت‌افزار محاسبه‌گر.

.

امضا (Signature)

یک خلاصه‌سازی دیجیتالی است که با کدهای خصوصی و عمومی تولیدشده تا گواهی باشد بر اینکه یک نقل‌وانتقال بیت‌کوین از یک آدرس خاص آمده است.

.

بلاک‌چین یا زنجیره بلوک (Blockchain)

کل فهرست بلاک‌هایی که از زمان آغاز پول دیجیتالی بیت‌کوین استخراج شده‌اند. زنجیره بلوک طوری طراحی شده است که هر بلاک شامل یک هش است که قبل از آن به وجود می‌آید. این کار برای جلوگیری بهتر از دست‌کاری و رشوه صورت می‌گیرد. این را با یک شرکت به نام بلاک‌چین (Bloackchain) اشتباه نگیرید که یک مرورگر بلاک‌چین محبوب و یک کیف پولی بیت‌کوین دارد.

.

بلاک یتیم (Orphan block)

بلاکی که بخشی از زنجیره بلوک معتبر نیست، اما در عوض بخشی از یک فورک دور انداخته شده است.

.

پول رمزی (Cryptocurrency)

شکلی از پول که تنها بر ریاضیات مبتنی است. پول رمزی به جای پول اعتباری که چاپ می‌شود، با حل مسائل ریاضی مبتنی بر آن تولید می‌شود.

.

پاداش بلاک (Block Reward)

پاداشی که به یک استخراج‌کننده داده می‌شود وقتی وی با موفقیت یک بلاک نقل‌وانتقال را هش کرده باشد. این پاداش بسته به سیاست پول رمزی موردنظر و اینکه آیا سکه‌ها قبلاً با موفقیت استخراج شده‌اند، می‌تواند مخلوطی از سکه‌ها یا اجرت نقل‌وانتقال باشد. در حال حاضر بیت‌کوین برای هر بلاک، 25 بیت‌کوین پاداش می‌دهد. وقتی تعداد بیت‌کوین‌های استخراج شده به تعداد مشخصی برسند، پاداش بلاک نصف می‌شود. در مورد بیت‌کوین، آستانه هر 210,000 بلاک است.

.

پنجه (fork)

ایجاد یک نسخه جایگزین و مداوم از زنجیره بلوک است، معمولاً چون یک مجموعه از استخراج‌کنندگان شروع به هش کردن مجموعه متفاوتی از بلاک‌های نقل‌وانتقال می‌کنند. این می‌تواند وضع را بدتر کرده و باعث شود که یک گروهی از استخراج‌کنندگان کنترل زیادی روی شبکه به دست آورند (حمله 51 درصدی)، یا تصادفاً به خاطر وجود یک خطا در سیستم، یا عمداً، وقتی یک تصمیم مرکزی توسعه‌دهنده تصمیم بگیرند که امکانات جدیدی را به نسخه جدیدی از یک مشتری اضافه کنند. یک پنجه موفقیت‌آمیز خواهد بود اگر طولانی‌ترین نسخه بلاک چین شود و این طولانی بودن با سطح دشواری تعریف می‌شود.

.

تأیید (Confirmation)

عمل موفقیت‌آمیز هشینگ یک نقل‌وانتقال بیت‌کوین در یک بلاک نقل‌وانتقال و تأیید اعتبار آن. یک تأیید منفرد حدود 10 دقیقه به طول خواهد انجامید که میانگین مدت‌زمان لازم هش شدن یک بلاک نقل‌وانتقال است. با وجود این، نقل‌وانتقالات بزرگ‌تر یا حساس‌تر ممکن است نیازمند تأییدهای بیشتری باشند یعنی اینکه بلاک‌های بیشتری باید هش شود و به زنجیره بلوک بعد از هش شدن بلاک اضافه شوند. بعد از نقل‌وانتقال هر بلاک، هر بار که بلاک دیگری به زنجیره بلوک اضافه می‌شود، این نقل‌وانتقال تأیید می‌شود.

.

تورم

وقتی ارزش پول در طی زمان سقوط می‌کند، باعث می‌شود که قیمت کالاها افزایش یابد. نتیجه افت قدرت خرید است. نتایج دیگر، کاهش انگیزه برای پس‌انداز پول و انگیزه بیشتر برای خرج سریع آن درزمانی است که هنوز قیمت کالاها پایین است.

.

جزوه بیت‌کوین

جزوه بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 نوشته شد و در Cryptography Mailing list منتشر شد. این جزوه به طور جزئی پروتوکل بیت‌کوین را توضیح می‌دهد و ارزش مطالعه را دارد. ساتوشی ناکاموتو این انتشار کد بیت‌کوین در سال 2009 این پروژه را دنبال کرد.

.

حملات DDos

مخفف حمله با رد توزیع سرویس (Distributed denial of service attack) از تعداد زیادی کامپیوتر تحت کنترل حمله‌کننده استفاده می‌کند تا منابع یک هدف مرکزی را از دستش بگیرد. آن‌ها اغلب مقادیر اندکی از ترافیک نقل‌وانتقالات در شبکه را در سراسر اینترنت ارسال می‌کنند تا محاسبه و پهنای باند مورد هدف را اشغال کرده و مانع ارائه خدمات شبکه به کاربران واقعی می‌شود. مبادلات بیت‌کوین چند بار مورد هدف حملات DDos قرار گرفته است.

.

حمله 51 درصدی (51% attack)

وضعیتی است که در آن قدرت محاسبه روی شبکه پول دیجیتالی توسط یک استخراج‌کننده منفرد یا یک گروه استخراج‌کنندگان به بیش از نصف برسد. به لحاظ نظری، این میزان قدرت باعث تسلط آن‌ها روی شبکه می‌شود. این بدان معناست که همه کاربران در شبکه بلوک نقل‌وانتقال هش شده این گروه را تأیید خواهند کرد. این امر موجب می‌شود که ایشان روی شبکه کنترل پیدا کنند تا: – نقل‌وانتقالی را منتشر کنند که با نقل‌وانتقال دیگر در تعارض قرار گیرد. – مانع تأیید شدن نقل‌وانتقال فرد دیگری شوند. یک پول را چندین بار خرج کنند مانع استخراج بلوک معتبر توسط استخراج‌کنندگان دیگر شوند.

.

خروجی

آدرس مقصد برای یک نقل‌وانتقال بیت‌کوین است. یک نقل‌وانتقال منفرد می‌تواند چندین خروجی داشته باشد.

.

دستگاه خودپرداز بیت‌کوین (Bitcoin ATM)

یک دستگاه خودپرداز بیت‌کوین، یک ماشین فیزیکی است که به مشتری اجازه خریداری بیت‌کوین با وجه نقد را می‌دهد. سازنده‌های بسیاری وجود دارند، برخی کاربران را قادر می‌سازند تا بیت‌کوین را در ازای وجه نقد بفروشند. این دستگاه‌های خودپرداز گاهی «BTM» یا «Bitcoin AVMS» نیز خوانده می‌شوند.

.

دشواری (Difficulty)

این عدد تعیین می‌کند که هش کردن یک بلاک جدید تا چه اندازه دشوار است. این مرتبط با است با حداکثر تعداد مجاز در یک قطعه مشخص از اعداد از یک هش بلاک نقل‌وانتقال. هرچه تعداد کمتر باشد، تولید یک ارزش هش برای مطابقت با آن سخت‌تر است. دشواری مبتنی است بر مقدار قدرت محاسبه مورداستفاده استخراج‌کنندگان در شبکه بیت‌کوین. اگر تعداد بیشتری از استخراج‌کنندگان شبکه را ترک کند، دشواری کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما تا الآن، محبوبیت رو به رشد بیت‌کوین قدرت محاسبه بیشتری برای شبکه ایجاد کرده است یعنی دشواری افزایش یافته است.

.

رمزنگاری (Cryptography)

استفاده از ریاضیات برای ایجاد کدها یا حروف رمزی که می‌تواند برای پنهان کردن اطلاعات استفاده شود. این به‌عنوان مبنایی برای مسائل ریاضی است که جهت تأیید و امنیت نقل‌وانتقالات بیت‌کوین استفاده می‌شود.

.

سپرده‌گذاری

عمل نگاه‌داری وجوهات مالی یا دارایی‌ها به حساب شخص ثالث برای محافظت از آن‌ها در طول یک نقل‌وانتقال ناهم‌زمان. برای مثال، فرض کنید باب می‌خواهد پولی را به آلیس در مبادله برای یک پرونده ارسال کند، اما آن‌ها نمی‌توانند مبادله به‌صورت فردی هدایت کنند، پس چگونه می‌توانند به یکدیگر اعتماد کرده و هم‌زمان پول و فایل را به یکدیگر ارسال کنند؟ در عوض، باب پول را به جرج، یک شخص معتمد می‌فرستد و جرج پول را نزد خود نگاه می‌دارد تا اینکه باب تأیید کند که وی فایل را از آلیس دریافت کرده است. سپس آلیس پول را از جرج دریافت خواهد کرد.

.

سرویس مخلوط کننده (mixing service)

سرویسی که بیت‌کوین‌های شما را با بیت‌کوین‌های شخص دیگری مخلوط کرده، بیت‌کوین‌های شما را با ورودی‌ها و خروجی‌ها دیگری از آنچه فرستاده‌اید، به شما پس می‌فرستد. یک سرویس مخلوط کننده (که گاهی به‌عنوان همزن هم شناخته می‌شود) حریم خصوصی شما را حفظ می‌کند زیرا مانع ردیابی بیت‌کوین خاص شما می‌شود. همچنین بالقوه این امکان را دارد که برای پول‌شویی به کار رود.

.

شاخص بهای بیت‌کوین (BPI)

شاخص بهای بیت‌کوین (Bitcoin Price Index) میانگین بهای بیت‌کوین را در سراسر مبادلات جهانی که واجد ضوابط خاص برای این شاخص است را نشان می‌دهد. همچنین یک API نیز برای توسعه‌دهندگان جهت استفاده وجود دارد.

.

شاخص علاقه به بیت‌کوین (BSI)

شاخص علاقه به بیت‌کوین (Bitcoin Sentiment Index) مقیاسی است برای تعیین اینکه آیا احساس مردم از چشم‌انداز بیت‌کوین در هر روز مشخص در حال افزایش یا کاهش است. این اطلاعات توسط Qriously جمع‌آوری می‌شود.

.

عمر سکه (Coin age)

مدت عمر یک سکه است که به‌صورت مقدار کنونی ضرب در دوره نگاه‌داری تعریف می‌شود.

.

کد QR

یک بلاک گرافیکی دو بعدی است شامل یک الگو تک رنگی که توالی از داده‌ها را بازنمایی می‌کند. کدهای QR برای اسکن شدن توسط دوربین‌ها، ازجمله دوربین‌های تلفن‌های همراه طراحی شده‌اند و به کرات برای رمزگذاری آدرس‌های بیت‌کوین مورداستفاده قرار می‌گیرند.

.

کلید خصوصی (Private Key)

یک رشته از اعداد و حروف است که توسط کاربر به طور مخفی نگاه‌داری می‌شود و برای امضا یک ارتباط دیجیتالی (وقتی با یک کلید عمومی هش می‌شود) طراحی شده است. در مورد بیت‌کوین، این رشته یک کلید خصوصی است که برای کار با یک کلید عمومی طراحی شده است. کلید عمومی یک آدرس بیت‌کوین است.

.

کلید عمومی (Public key)

یک رشته از اعداد و حروف است که در معرض اطلاع همگانی است و می‌توان با کلیدی دیگری هش شود، به طور خصوصی رشته را برای امضا یک ارتباط دیجیتالی نگاه می‌دارد. در مورد بیت‌کوین، کلید عمومی همان آدرس بیت‌کوین است.

.

کوین بیس (Coinbase)

نام دیگری برای مدخل مورداستفاده در نقل‌وانتقال تولید بیت‌کوین. وقتی یک بیت‌کوین استخراج می‌شود، از کاربر بیت‌کوین دیگر گرفته نمی‌شود، بلکه به‌عنوان یک پاداش برای استخراج‌کننده به وجود می‌آید. این پاداش به‌عنوان یک نقل‌وانتقال ثبت می‌شود، اما در عوض یک آدرس بیت‌کوین کاربر دیگر، مقدار داده اختیاری به‌عنوان مدخل استفاده می‌شود. کوین بیس، همچنین نام سرویس کیف پول بیت‌کوین است که سرویس‌های پردازش پرداخت به تجار ارائه می‌دهد و به‌عنوان یک واسطه برای خریداری بیت‌کوین از مبادلات عمل می‌کند.

.

کیف پول

روشی برای ذخیره بیت‌کوین برای استفاده متعاقب. یک کیف پول کلیدهای خصوصی مرتبط با آدرس‌های بیت‌کوین را نگاه‌داری می‌کند. زنجیره بلوک ثبت مقادیر بیت‌کوین مرتبط با این آدرس‌هاست.

.

گواه کاری (Proof of work)

سیستمی است که قابلیت استخراج را به قدرت محاسباتی وابسته می‌کند. بلاک‌ها باید هش شوند، امری که فی‌نفسه یک فرآیند محاسباتی آسان است، اما یک متغیر اضافی نیاز است تا به فرآیند هش اضافه شود و آن را دشوارتر سازد. وقتی یک بلاک با موفقیت هش می‌شود، هشینگ زمان و تلاش برای محاسبه صرف کرده است؛ بنابراین، یک بلاک هش شده گواهی از کار محسوب می‌شود.

.

لیت کوین

یک آلت کوین مبتنی بر سند کاری Scrypt است.

.

مدخل یا ورودی (input)

بخشی از یک نقل‌وانتقال بیت‌کوین که نشان می‌دهد پرداخت بیت‌کوین از کجا آمده است. معمولاً، این همان آدرس بیت‌کوین است، مگر اینکه نقل‌وانتقال یک نقل‌وانتقال زایشی باشد، یعنی اینکه بیت‌کوین به تازگی استخراج شده باشد.

.

میزان هش

تعداد هش‌هایی که یک استخراج‌کننده بیت‌کوین در یک دوره زمانی مشخص (معمولاً ثانیه) می‌تواند اجرا کند.

.

نقدینگی (قابلیت تبدیل پول) (Liquidity)

توانایی خریدوفروش یک دارایی به آسانی با قیمت‌هایی که بین تجارت‌ها نسبتاً یکسان باقی می‌ماند. وجود جماعت بزرگی از خریداران و فروشندگان برای نقدینگی مهم است. نتیجه یک بازار سیال و قابلیت تبدیل پول بالا، نوسانات قیمت است و باعث می‌شود که ارزش یک دارایی به آسانی قابل‌تعیین نباشد.

.

نقل‌وانتقال ذره‌ای (Dust transaction)

یک نقل‌وانتقال مقدار بسیار اندکی از بیت‌کوین است که ارزش مالی بسیار اندکی دارد اما برای زنجیره بلوک فضا اشغال می‌کند. تیم توسعه‌دهنده بیت‌کوین تلاش کرده است تا با افزایش حداقل میزان لازم برای نقل‌وانتقال در شبکه، این نقل‌وانتقالات خرد را از بین ببرد.

.

هش (Hash)

یک فرآیند ریاضیاتی است که مقدار متغیری از داده‌ها را گرفته و یک خروجی کوتاه‌تر با طول ثابت ایجاد می‌کند. یک تابع هشینگ دو ویژگی مهم دارد. اول، دشواری ریاضیاتی برای کار روی ورودی اصلی با نظر به خروجی است. دوم اینکه حتی کوچک‌ترین تغییر در بخشی از ورودی یک خروجی کاملاً متفاوت ایجاد خواهد کرد.

.

همتا به همتا (P2P)

تعاملات نامتمرکز که حداقل بین دو طرف در یک شبکه به هم متصل رخ می‌دهد. این یک سیستم جایگزین برای نظم و ترتیب «hub-and-spoke» است که در آن تمامی مشارکین در یک نقل‌وانتقال از طریق یک نقطه واسطه با هم مرتبط می‌شوند.

.

AML

تکنیک ضدپولشویی برای متوقف کردن مردم برای تبدیل وجوهات مالی غیرقانونی است که به ظاهر به‌صورت قانونی به دست آمده‌اند. مکانیزم‌های این تکنیک ماهیتاً می‌تواند فنی یا حقوقی باشند. مأمورین مقررات مکرراً تکنیک‌های AML را برای مبادلات بیت‌کوین به کار می‌برند.

.

ASIC

یک مدار مجتمع مخصوص برنامه کاربردی (Application Specific Integrated Circuit) یک چیپ سیلیکونی است که برای یک وظیفه مشخص طراحی شده است. در مورد بیت‌کوین، آن‌ها برای پردازش مسائل هشینگ SHA-256 برای استخراج بیت‌کوین جدید طراحی می‌شوند.

.

GPU

واحد پردازش گرافیکی. یک چیپ سیلیکونی است به مخصوص محاسبات پیچیده ریاضی طراحی می‌شود که برای اجرای میلیون‌ها چندضلعی در گرافیک بازی کامپیوتری مدرن لازم است. آن‌ها همچنین برای محاسبات رمزنگاری موردنیاز در استخراج بیت‌کوین مناسب هستند.

.

Mt. Gox

یکی از نخستین صرافی‌های بیت‌کوین و در آن زمان محبوب‌ترین آن‌ها بود. Mt.Gox از آن زمان وارد کارهای اداری شد. این صرافی که در ژاپن مستقر است توسط جد مک کالب (Jed McCaleb) در سال 2010 آغاز به کار کرد.

.

Scrypt

یک گواه کاری جایگزین از سیستم کاری SHA-256 است که به خصوص مناسب استخراج‌کنندگان GPU و CPU طراحی شده است درحالی‌که نسبت به استخراج‌کنندگان ASIC مزیت کمتری دارند.

.

SHA-256

تابع رمزنگاری که به‌عنوان سیستم گواه کاری بیت‌کوین استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.