راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا میتوان بیت‌کوین را هک کرد؟ پاسخ: بله!

سرمایه‌گذارانی که به دنبال جایگزینی برای طلا و دیگر کالاهایی هستند، علاقه زیادی به بیت‌کوین به‌عنوان یک پول رمزی جایگزین دارند اما امنیت کنونی شبکه نسبت به هکرها نگران‌کننده است و صرافی‌های بیت‌کوین با مسائل جدی درباره ذخیره و نقل‌وانتقال پول دیجیتالی به هر شکلی مواجه هستند؛ این نگرانی‌ها با این واقعیت درآمیخته است که هیچ بانک مرکزی یا اقتدار حکومتی از امنیت یا صحت پول‌های دیجیتالی پشتیبانی نمی‌کند. برخلاف پول‌های اعتباری مانند دلار آمریکا که توسط خزانه‌داری آمریکا چاپ می‌شود، بیت‌کوین توسط تعاملات پیچیده در سراسر یک شبکه کامپیوتری گسترده و جهانی استخراج می‌شوند.

به سبب ماهیت استخراج دیجیتالی، ارزش بیت‌کوین را نمی‌توان دست‌کاری کرد یا تغییر داد. ارزش بیت‌کوین به لطف کارکردهای رمزنگارانه تضمین می‌شود و اگرچه روزی در آینده می‌تواند هک شود، کارشناسان فن‌آوری و رمزنگاری بر این توافق دارند که چنین حمله‌ای در کوتاه‌مدت نامحتمل است.

با وجد این، شبکه‌ها و محل‌های ذخیره‌ای که بیت‌کوین‌ها در آنجا قرار دارند و از آن «محافظت» می‌شود، توسط افراد شرور قابل هک شدن است. با وجود تضمین‌هایی که شرکت‌های ذخیره بیت‌کوین و توسعه‌دهندگان این پول می‌دهند، صرافی‌های بیت‌کوین می‌توانند هک شوند و در برخی موارد هک شده‌اند.

سه مورد عمده هک در صرافی‌های بیت‌کوین در سال‌های اخیر رخ داده است:

Bitstamp

صرافی Bitstamp واقع در اسلوونی سومین صرافی بزرگ برای بیت‌کوین در آغاز سال 2015 بود. این صرافی حدود 6 درصد از نقل‌وانتقالات بیت‌کوین در جهان را انجام می‌داد. در اوایل ژانویه 2015 این شرکت از وجود یک رخنه در سایت خبر داد و سرویس‌های آن موقتاً تعطیل شد. بعد از ابهامات اولیه، معلوم شد که سارقین حدود 19 هزار بیت‌کوین، یعنی یک بخشی از دارایی‌های کلی صرافی را به جیب زده‌اند. Bitstamp به جای اینکه اموال خود را در صرافی‌های زنده نگاه دارد، پول را در درایوها در یک محل ذخیره کرده بود، فرآیندی که به‌عنوان ذخیره سرد (cold storage) شناخته می‌شود. کل سرقت ارزش 5.1 میلیون دلار را داشت.

.

Mt.Gox

مهم‌ترین هک بیت‌کوین در سال 2014 رخ داد. Mt.Gox که در ژاپن قرار دارد، قبلاً بزرگ‌ترین صرافی بیت‌کوین بود و حدود 80 درصد از تمامی نقل‌وانتقالات این پول را انجام می‌داد. تا اینکه یک رخنه امنیتی منجر به سبقت 460 میلیون دلار شد. این هک خیلی زود باعث فروپاشی قیمت این پول رمزی شد و قیمت بیت‌کوین ظرف کمتر از یک سال به نصف رسید. پیرو این سرقت که به اطلاع عموم رسید و بیت‌کوین ضربه دید، Mt.Gox تأیید کرد که هر ثانیه با 150 هزار هک مواجه می‌شد. تنها در یکی از این هک‌ها دزدان توانستند 750 هزار بیت‌کوین را بگیرند و این صرافی را به زانو درآورند.

.

Bitcoinica

پیش از فروپاشی Mt.Gox، Bitcoinica سقوط کرده بود. این صرافی در ماه مارس 2012 هک شد و بخش بزرگی از سکه‌ها را از دست داد. باوجوداینکه فشار و حملات، این شرکت به کاربران وعده بازپرداخت تمامی ضررها و بهبود امنیت را داد. متأسفانه، این امر هرگز رخ نداد. شرکت دو ماه بعد دوباره هک شد و وب‌سایت آن پایین آمد. شرکت گفت که ازاین‌پس تنها 50 درصد از موجودی‌های قبلی را می‌تواند به کاربران برگرداند.

این وعده هم ناممکن از آب درآمد. درحالی‌که Bitcoinica تلاش می‌کرد که خود را دوباره راه‌اندازی کند، کل تجارت خود را روی Mt.Gox برد. باوجوداین، اقدامات قانونی علیه این صرافی آن را مجبور کرد که تمامی دارایی‌هایش را که در صرافی Mt.Gox به تعلیق در آورد درحالی‌که دادگاه‌ها تلاش داشتند که برای مورد دوم راه حلی بیابند. درحالی‌که وکلا با این پرونده سروکله می‌زدند، Mt.Gox هم هک شد و هرکسی که حساب‌های Bitcoinica داشت هرچه باقی‌مانده بود را هم از دست داد.

این‌ها تنها هک‌های انجام شده در سال‌های اخیر نیستند. هکرها صرافی یورو و زلوتی (واحد پول لهستان) Bitcurex را هم ماه مارس گذشته هک کردند. این شرکت حدود 10 تا 20 درصد از وجوهات مالی خود را از دست داد. همین ماه، دارندگان بیت‌کوین‌های کانادایی اعلام کردند که صد هزار دلار را بعدازاینکه یک هکر در پروتوکل‌های امنیتی صرافی رخنه کرده بود، از دست داده‌اند؛ و Picostocks یک بورس سهام بیت‌کوین نیز حدود 6000 بیت‌کوین را در سال 2013 از دست داد، باوجوداینکه فقط چهار مشتری در روی آن تجارت می‌کردند. سرویس‌های کیف پول بیت‌کوین BIPS و Input.io نیز طی سال‌های اخیر رخنه‌هایی را گزارش کرده‌اند.

پیش از اینکه بیت‌کوین یک جایگزین اصلی برای پول‌های اعتباری یا طلا بشود، صرافی‌ها باید امنیت خود را به شدت بهبود بخشند تا اعتماد را به این پلتفرم افزایش دهد. صرافی‌های بیت‌کوین با وجود پیشرفت در امنیت، گذشته پرتنش حملات هک و دزدی افراد زیرک را از سر گذرانده‌اند. با اینکه این پول رمزی ممکن است در امور مالی جهانی آینده‌ای داشته باشد، چنین حملاتی اعتماد به دوام و حرکت گسترده‌تر آن را به‌منظور گرفتن جای پول اعتباری و دیگر کالاها به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری تخریب می‌کند.

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.