راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شعب HSBC یکی پس از دیگری ناپدید می شوند

قاسم شریعتی / بانک HSBC که تا پیش از بروز بحران اقتصادی در اروپا در سال 2008 میلادی، یک هزار و 430 شعبه در انگلیس به ثبت رسانده بود، اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال جاری تعداد شعب خود را به 625 شعبه کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، مقامات اچ‌اس‌بی‌سی اعلام کردند که در جریان این کاهش، دست‌کم 180 شغل از بین خواهد رفت. فرانسسا مک دادنا رئیس بخش فروش بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» اصلی‌تری عامل تعطیلی شعب این بانک را، رواج استفاده از ابزارهای اینترنتی و اینترنت بانک میان مشتریان توصیف کرد.

او همچنین مدعی شد که 90 درصد تعاملات این بانک با مشتریانش از طریق ابزارهای دیجیتال صورت می‌گیرد.

بااین‌حال دومینیک هوک عضو اتحادیه کارگری «یونایت» انگلیس ضمن ابراز تأسف از تصمیم بانک اچ‌اس‌بی‌سی گفت: «ما از صنعت بانکداری می‌خواهیم تا در رابطه با تعطیلی شعب خود تجدیدنظر کنند.»

او افزود: «این قبیل تصمیمات، کمکی به مشتریان و اهالی منطقه در بهره‌برداری از خدمات بانکی نخواهد کرد.»

بانک بین‌المللی انگلیسی اچ‌اس‌بی‌سی هفته گذشته و هم‌زمان با بروز تنش در مجلس عوام بر سر اظهارات ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در مورد خروج کامل از اتحادیه اروپا، اعلام کرد که بخشی از فعالیت‌هایش را از لندن به پاریس منتقل خواهد کرد.

استورات گالیور مدیر اجرایی اچ‌اس‌بی‌سی در گفتگو با بلومبرگ تأیید کرد که این غول بانکی انتقال فعالیت‌های قسمتی از بخش سرمایه‌گذاری‌اش که تأمین‌کننده 20 درصد درآمد این بانک از این بخش است، را در دستور کار قرار داده است.

به گفته استورات گالیور، با اجرای این برنامه حدود یک هزار نفر از نیروی کار اچ‌اس‌بی‌سی از لندن به پایتخت فرانسه منتقل خواهند شد.

گفته می‌شود که بانک اچ‌اس‌بی‌سی در حال حاضر در لندن 5 هزار کارمند دارد که در حدود یک هزار نفرشان دستخوش این جابجایی می‌شوند.

بانک اچ‌اس‌بی‌سی در سال 1865 توسط بانکدار اسکاتلندی توماس ساترلند در هنگ‌کنگ که از مستعمرات بریتانیا بود، تأسیس شد و در حال حاضر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان شناخته می‌شود.

اچ‌اس‌بی‌سی مالک شبکه‌ای از هفت هزار و 200 شعبه بانکی در 85 کشور جهان است. در سال 2012 این بانک با دارایی خالص 2 هزار و 693 تریلیون دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک جهان، بر پایه میزان دارایی‌ها شناخته شد.

سهام بانک اچ‌اس‌بی‌سی در بازارهای بورس لندن، بازار بورس نیویورک، بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ، بورس یورونکست پاریس و بورس اوراق بهادار برمودا معامله می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.