راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۷ روند فین‌تِک در سال ۲۰۱۷

رضا قربانی؛ هفته نامه کلیک / پنج سال پیش اگر کسی ترکیب «فین‌تک» را می‌شنید، چشمانش گرد می‌شد که فین‌تک دیگر چیست؟ امروز فین‌تک به بخشی مهم در کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های فناوری تبدیل شده و خیلی‌ها تصور می‌کنند فین‌تک یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین بخش‌های کسب‌وکار در سال‌های اخیر بوده است.

از ده سال پیش که تراکنش‌های بانکی آنلاین شد، تجربه استفاده از خدمات بانکی چقدر جذاب‌تر شد؟ کارآفرین‌هایی که پول نداشتند و انگیزه بالایی داشتند، در ایران و جهان چهره بانکداری را تغییر دادند. آن‌ها رؤیایی داشتند و هنوز هم کسانی تصور می‌کنند همه‌چیز می‌تواند بیشتر از این تغییر کند.

امروز پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی هم توجه‌های زیادی را به خودش جلب کرده و احتمالاً در آینده نزدیک شاهد تغییر کانون‌های توجه خواهیم بود. فین‌تک در حال تغییر جامعه است و در ادامه به چند نمونه از روندهای احتمالی فین‌تک در سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم.

.

1- مرگ کارت‌های پلاستیکی

به‌مرور تعداد کسانی که ترجیح می‌دهند تراکنش‌های بانکی و پرداختی‌شان را به کمک تلفن همراه انجام دهند بیشتر می‌شود. پیش‌بینی شده تا سال 2021 تعداد کارت‌های بدون تماس دو برابر خواهد شد. به‌زودی تعداد کسانی که ترجیح می‌دهند به‌جای حمل کیف پول و کارت‌های پلاستیکی فقط تلفن همراهشان را همراه داشته باشند به حدی می‌رسد که پرداخت‌های بدون تماس به جریان اصلی پرداخت تبدیل می‌شود.

این موضوع درنهایت به مرگ کارت‌های اعتباری و نقدی منجر می‌شود و احتمالاً بانک‌ها ضررهای هنگفتی در این بخش داشته باشند. به‌تازگی تلاش‌هایی برای استفاده از NFC و فناوری‌های مبتنی بر تلفن همراه انجام شده است و به‌زودی با رفع موانع قانونی شاهد تحولی جذاب خواهیم بود.

.

2- افزایش امنیت پرداخت با تلفن همراه

امنیت در بحث‌های مالی همیشه دغدغه همه است. با گسترش فناوری همیشه شاهد بهبود امنیت بوده‌ایم و دسترسی به اطلاعات مردم برای هکرها سخت و سخت‌تر شده است. به‌مرور شاهد رشد روش‌های بیومتریک خواهیم بود و همین موضوع امنیت پرداخت با تلفن همراه را افزایش خواهد داد.

فناوری‌های مبتنی بر اثرانگشت، تشخیص چهره و اسکن عنبیه، دوران جدیدی از امنیت را ایجاد خواهد کرد. یکی از بانک‌های ایرانی هم به‌تازگی استفاده از اثرانگشت برای ورود به درون اپلیکیشن بانک را عملیاتی کرده است.

.

3- فاکتورها قابل‌تحمل‌تر می‌شوند

یکی از غیرقابل‌تحمل‌ترین بخش‌های خرید و پرداخت، فاکتور است. هرقدر فناوری توانسته ظاهر و باطن پرداخت را تغییر دهد، فاکتورها هنوز پروسه‌ای سنتی دارند.

فاکتور صادر کردن در حال حاضر بخش سخت معاملات در نقطه فروش است. گفته می‌شود نقطه فروش به نقطه سرویس تبدیل می‌شود و ما شاهد تغییر جدی در فرآیند فاکتور صادر کردن و پرداخت‌های آن خواهیم بود.

.

4- افزایش توقع مشتریان

با آمدن «آمازون گو» توقع‌ها افزایش می‌یابد. هنگام درخواست خدمت یکی از عوامل تعیین‌کننده کیفیت، زمان رسیدن به خدمت است. مردم انتظار دارند به‌محض این‌که درخواستی را مطرح می‌کنند، پاسخشان را بگیرند. همین موضوع باعث شده کسب‌وکارها مدام خودشان را تغییر دهند.

مردم انتظار دارند بسته‌شان از آمازون را بلادرنگ دریافت کنند. انتظار دارند تاکسی که از اوبر سفارش داده‌اند بلافاصله پیش پایشان باشد. سال 2017 کسب‌وکارهایی که این بخش از تجربه کاربری را بهتر تأمین کنند، موفق‌تر خواهند بود.

.

5- افزایش اهمیت بازارهای نوظهور

آفریقا، هندوستان و دیگر بازارهای نوظهور امسال بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند. حتی کسی مثل زاکربرگ (بنیان‌گذار فیس‌بوک) هم در فین‌تک آفریقا سرمایه‌گذاری کرده است.

در این کشورها بسیاری از مردم از دسترسی به خدمات مالی و بانکی مرسوم محروم هستند و فناوری و موبایل به کمک افراد آمده است تا بتوانند با کمک این ابزارها راحت‌تر تجارت کنند. پرداخت‌های موبایلی و تراکنش‌های فردبه‌فرد از پرطرفدارترین خدمات فین‌تک در این بازارهای نوظهور است.

.

6- رابطه با حاکمیت‌ها تعیین‌کننده می‌شود

احتمالاً سال 2017 چالش‌های فین‌تک در جهان جدی‌تر می‌شود. اگر زمانی زاکربرگ در اتاق خوابگاهش فیس‌بوک را درست کرد، امروز کسی می‌تواند در فین‌تک کاری را پیش ببرد که بتواند ارتباطاتی بهتر و قوی‌تر با موجودیت‌های بزرگ مانند حاکمیت‌ها برقرار کند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فین‌تک جنبه نوآوری برهم زننده بودن آن است که در شماره پیش به آن پرداختیم.

نمی‌توان انتظار داشت فین‌تک‌ها نظم موجود را برهم بزنند و حاکمیت‌ها کاری به آن نداشته باشند. سال 2017 توجه دولت‌ها به فین‌تک بیشتر می‌شود و برگ برنده دست کسی است که ارتباطات بهتری با تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرها برقرار می‌کند.

.

7- هوش مصنوعی جدی‌تر می‌شود

امسال در نمایشگاه جیتکس، از ترکیب AI و AR و VR صحبت می‌کردند. از این سه، اولی یعنی هوش مصنوعی فعلاً کاربردهای جدی‌تر یافته است. هوش مصنوعی در پشت‌صحنه اتفاق می‌افتد و یک اتفاق زیربنایی است که نتیجه آن را مشتری در تجربه کاربری می‌بیند. هوش مصنوعی احتمالاً کارایی بانک‌ها را بشدت متحول کند.

تصمیم‌گیری در بانک‌ها ساده‌تر می‌شود و درجاهایی که با انبوهی از داده‌های خام سروکار داریم، هوش مصنوعی به کمک افراد می‌آید. در بخش خدمات مالی فردی هم این روزها صحبت از robo-adviceهاست که مثل مشاوری باهوش و آگاه به کمک افراد می‌آیند که تصمیم‌های مالی بهتری در زندگی‌شان بگیرند. در ایران هم تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.