راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به قابلیت‌های دستگاه صراف الکترونیکی شرکت ایران ارقام

در ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از دستگاه صراف الکترونیکی شرکت ایران ارقام در نمایشگاه این رویداد، رونمایی شد.

سعید احمدی پویا معاون توسعه سامانه‌های بانکی شرکت ایران ارقام با بیان اینکه یکی از سرویس‌های موردنیاز صنعت بانکی کشور، سرویس تبدیل ارز یا صراف خودکار است، گفت: «می‌دانیم که صرافی‌ها فقط ساعات خاصی از روز فعالیت می‌کنند درصورتی‌که پروازهای بین‌المللی خروجی و ورودی کشور تقریباً 24 ساعته است و از طرف دیگر با افزایش نرخ ورود گردشگر به کشور که تقریباً به 5 میلیون نفر در سال رسیده است، نیاز به تبدیل ارز یک نیاز 24 ساعته است. با ارائه دستگاه صراف الکترونیکی ایران ارقام، بانک‌ها می‌توانند این خدمت را به‌صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته به مشتریان خود ارائه دهند.»

سعید احمدی پویا معاون
سعید احمدی پویا معاون توسعه سامانه‌های بانکی شرکت ایران ارقام

وی با اشاره به مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم جهت تبدیل و ارائه ارز به گردشگران خارجی در تمام نقاط کشور، گفت: «بسیاری از مکان‌های گردشگری و مراکز تجاری و تفریحی در کشومان، فاقد صرافی و ارائه خدمات تبدیل ارز هستند و این مسئله باعث می‌شود گردشگران خارجی نتوانند به‌راحتی ارز خود را به ریال تبدیل کنند. با شناسایی این نیاز، شرکت ایران ارقام تصمیم به طراحی و ارائه این سرویس گرفت.»

.

خارجی‌ها ریال بگیرند؛ ایرانی‌ها ارز

احمدی پویا با بیان اینکه دستگاه صراف الکترونیکی ایران ارقام در حال حاضر قابلیت پشتیبانی از ریال، دلار، یورو، درهم و لیر را دارد، گفت: «این دستگاه احتیاج به استفاده از کارت‌بانکی ندارد و می‌تواند خدمات صرافی را بدون کارت‌بانکی ارائه کند. مسافران می‌توانند زبان مورد نظر خود را انتخاب کنند. سپس قیمت ارز از سامانه‌های استعلام قیمت ارز به‌ویژه سامانه بانک مرکزی استعلام شده و به مشتری نشان داده می‌شود. مشتری در صورت تمایل به تبدیل ارز، می‌تواند ارز را در داخل دستگاه قرار داده و معادل ریالی آن را دریافت کند.»

به گفته معاون توسعه سامانه‌های بانکی شرکت ایران ارقام ایرانیانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند نیز می‌توانند از طریق کارت‌های شتابی و انتخاب نوع ارز، پس از کسر مبلغ ریالی از حسابشان، معادل آن ارز مورد نظر را دریافت کنند.

.

صراف، ارزش‌افزوده دستگاه خودپرداز

او همچنین در خصوص سقف مجاز برای تبدیل روزانه ارز از طریق دستگاه صراف الکترونیکی ایران ارقام گفت: «این سامانه قابلیت آن را دارد که با توجه به درخواست بانک‌ها، برای میزان تبدیل ارز در هر تراکنش و یا در بازه‌های زمانی مورد انتظار برای هر شخص (به‌عنوان نمونه روزانه) محدوده‌های مجازی را تعیین کند. در حال حاضر دستگاه به‌طور پیش‌فرض مطابق با الزامات بانک مرکزی تنظیم شده است.»

احمدی پویا همچنین تأکید کرد این دستگاه علاوه بر ارائه خدمات الکترونیکی صرافی، تمام خدمات بانکی قابل‌ارائه روی دستگاه‌های خودپرداز را نیز ارائه می‌کند. به بیان ساده‌تر در واقع دستگاه صراف الکترونیکی ایران ارقام یک دستگاه خودپرداز است که خدمت صراف الکترونیکی در قالب یک خدمت ارزش‌افزوده روی آن ارائه شده است.

وی با اشاره به رعایت اصول امنیتی در این دستگاه گفت: «این دستگاه با شش متد امنیتی ازجمله ضخامت، رنگ و … ارز را بررسی می‌کند تا از تقلبی نبودن آن مطمئن شود. دقت دستگاه صراف الکترونیکی ایران ارقام در شناسایی ارزهای تقلبی 99.99 است. حتی این دستگاه ارزهایی که برخی از فاکتورهای امنیتی آن مثلاً به خاطر شستشو از بین رفته است را تشخیص داده و به کاربر بازمی‌گرداند.»

دستگاه صراف الکترونیکی شرکت ایران ارقام
دستگاه صراف الکترونیکی شرکت ایران ارقام

.

فرآیند احراز هویت در دستگاه صراف الکترونیکی

فرآیند احراز هویت در این دستگاه برای خدمات بدون کارت‌بانکی، از طریق اسکن بارکد گذرنامه و یا کارت ملی انجام می‌شود و شماره پاسپورت یا کد ملی در سامانه ثبت می‌شود. شماره پاسپورت مذکور به همراه شماره‌سریال ارز دریافتی به همراه اطلاعات تراکنش انجام شده، قابل‌پیگیری و رهگیری است.

سعید احمدی پویا معاون توسعه سامانه‌های بانکی شرکت ایران ارقام در پایان درباره پشتیبانی پول‌گذاری دستگاه‌های صراف الکترونیکی این شرکت گفت: «چرخه تأمین ارز و قرار دادن آن در دستگاه به‌صورت کامل در شرکت ایران ارقام بررسی شده است. یکی از چالش‌های مهمی که هنگام طراحی این سرویس با آن مواجه شدیم موضوع انتقال فیزیکی پول بود. بازار اصلی این دستگاه‌ها مکان‌هایی است که ممکن است با شعب بانک‌ها فاصله داشته باشند و فرایند پول‌گذاری این دستگاه‌ها برای بانک‌ها، دغدغه اساسی باشد. در همین خصوص پروژه‌ای در ایران ارقام تعریف شده است که فرآیند پول‌گذاری را به‌صورت استاندارد و امن پیاده‌سازی کند تا بانک‌ها هم دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.