راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قادری: تغییرات نظام پرداخت موجب کاهش هزینه‌ها و رشد فن‌آوری می‌شود

محسن قادری مدیرعامل شاپرک، تغییرات نظام پرداخت در جهان را امری اجتناب‌ناپذیر دانست که موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد، اصلاح استرتژی‌ها و رشد فن‌آوری می‌شود.

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، محسن قادری، با اشاره به ایجاد شبکه شاپرک در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان نقطه عطفی در سیستم پرداخت کشور گفت: «تغییرات نظام پرداخت در جهان امری اجتناب‌ناپذیر است که همواره موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد، اصلاح استرتژی‌ها و رشد فن‌آوری می‌شود. این در حالی است که اگر نظام‌های پرداخت‌های سنتی به سمت این نوآوری‌ها حرکت نکنند با چالش شکل‌گیری رقابت ناسالم و افزایش هزینه‌ها روبرو خواهیم شد. طبق گزارش Global Payment در آمریکای شمالی ۱۰ درصد افراد از پول نقد استفاده نمی‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۷، کمتر از ۲۵ درصد خریدها با پول نقد انجام خواهد شد. در ایران نیز نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در حدود ۱۱ درصد است که حکایت از رشد سالانه ۲۰ درصدی در مبلغ و تعداد تراکنش‌های شاپرک دارد.»

عکاس: مانی لطفی زاده
عکاس: مانی لطفی زاده

او در ادامه گفت: «کلان روندهای پرداخت الکترونیک در دنیا را می‌توان به چهار دسته تنظیم‌گری، ترکیب جمعیتی، توزیع ثروت و فن‌آوری تقسیم کرد. در این میان، مدیریت ریسک و حاکمیت شرکتی، فرهنگ‌سازی در حوزه کسب‌وکار، طراحی فرایندهای بازیابی و استانداردها به‌منظور تعامل با نهادهای مالی بین‌المللی و حمایت از مشتریان به‌عنوان مهم‌ترین عوامل حوزه نظارت بانکی پیشنهاد می‌شود.»

قادری درباره اقدامات تنظیم‌گری در راستای روندهای جهانی افزود: «در این حوزه، سه فاز در نظر گرفته شده است. فاز اول، ساماندهی صنعت پرداخت و نظارت بر آن است که به تدوین مقررات ناظر بر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت می‌پردازد. فاز دوم، مربوط به ایجاد زیرساخت‌ها و استانداردسازی است که از دو سال پیش شروع شده و درنهایت فاز سوم اقدامات مرتبط با توسعه و تعیین تکلیف کسب‌وکارهای نوآورانه است.»

بهره‌گیری از مفهوم زنجیره بلوک، حفظ امنیت اطلاعات مالی اشخاص، بدون هزینه بودن نقل‌وانتقال پول، عدم امکان جعل و قابل‌استفاده بودن در کشورهایی با نظام پرداخت ناکارآمد از دلایل رشد بیت کوین (پول مجازی) در جهان به شمار می‌رود

مدیرعامل شرکت شاپرک در ادامه با اشاره به وجود مشکلات شفافیت اطلاعات در شبکه پرداخت و سامانه شاپرک افزود: «شاپرک در راستای روندهای جهانی رگولاتوری اقدام به پالایش اطلاعات، تحلیل و گزارش دهی نموده است. به‌طوری‌که تاکنون بیش از ۸۰ درصد از اطلاعات پذیرندگان شبکه پرداخت کشور به سامانه جامع منتقل شده است. علاوه بر این دستیابی به بیش از ۸۳ درصد از اطلاعات صنفی (MCC) پذیرندگان، ۹۰ درصد از اطلاعات هویتی و پستی پذیرندگان و همچنین غیر فعال‌سازی بیش از ۳۵۰ هزار پایانه فروش بدون تراکنش از مهم‌ترین اقدامات این پروژه به شمار می‌رود.»

عکاس: مانی لطفی زاده
عکاس: مانی لطفی زاده

قادری در ادامه افزود: «پرداخت موبایلی، اینترنت اشیاء، پول مجازی، بیومتریک و امنیت از مهم‌ترین مؤلفه‌های حوزه فن‌آوری است.»

او همچنین با مروری بر وضعیت عملکرد پول مجازی در جهان گفت: «بهره‌گیری از مفهوم زنجیره بلوک، حفظ امنیت اطلاعات مالی اشخاص، بدون هزینه بودن نقل‌وانتقال پول، عدم امکان جعل و قابل‌استفاده بودن در کشورهایی با نظام پرداخت ناکارآمد از دلایل رشد بیت کوین (پول مجازی) در جهان به شمار می‌رود. علاوه بر این، در حال حاضر نیمی از مشتریان اروپایی ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از روش‌های سنتی از انواع روش‌های تصدیق اصالت بیومتریک استقبال کنند. در این زمینه، بانک بارکلیز استفاده از فناوری تشخیص صدا را از ابتدای اوت ۲۰۱۶ به همه مشتریانش ارائه کرده است.»

قادری درباره توزیع ثروت به‌عنوان چهارمین مؤلفه ایجاد تغییرات در روند پرداخت الکترونیک تصریح کرد: «حرکت ثروت از کشورهای توسعه‌یافته به سمت کشورهای درحال‌توسعه، تقسیم شدن سهم بازار به دلیل باز توزیع ثروت در جهان و ایجاد فرصت برای توسعه بازار پرداخت‌های الکترونیک در کشورهای درحال‌توسعه امروزه به یکی از مسائل مهم این حوزه تبدیل شده است.»

او در پایان گفت: «شناسایی کلان روندهای صنعت و پیروی از استانداردها و بهترین عملکردهای جهان می‌تواند در استفاده بهینه از منابع کشور، ایجاد نظام پرداخت الکترونیک پویا و چابک، تهدیدات امنیتی کمتر و درنهایت ایجاد رضایتمندی نزد دارندگان و پذیرندگان کارت نقش قابل‌توجهی داشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.