راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رضوی: دستگاه خودپرداز غیر نقد راهکاری برای بخشی از مشکلات بانکی است

شبکه خودپرداز بانکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای رفع نیازهای افراد در انجام تراکنش‌های الکترونیکی است. هرچند این شبکه مشکلاتی در خود دارد و درنهایت موجب عدم رضایت و کاهش مشتریان شده است. مدیر تحقیق و توسعه شرکت نبض افزار معتقد است استفاده از دستگاه خودپرداز غیر نقد می‌تواند راه‌حلی برای کاهش مشکلات باشد.

به گزارش سرمدنیوز،‌ هومن رضوی مدیر تحقیق و توسعهٔ شرکت نبض افزار در سخنرانی خود در ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بررسی هزینه فایده به‌کارگیری خودپردازهای غیر نقد یا Cashless ATM در شبکه بانکداری الکترونیک کشور گفت: «شبکه خودپرداز بانکی به‌عنوان زیرساختی جهت ارائه خدمات ازلحاظ کمی از رشد خوبی برخوردار است اما توجه به کیفیت در کنار کمیت موضوع مهم و قابل‌توجهی است.»

او افزود: «اضافه کردن تعدادی دستگاه خودپرداز غیر نقد راه‌کاری برای بخشی از مشکلات بانکی است.»

رضوی ادامه داد: «در طی سال‌های اخیر بانک‌ها و مؤسسات مالی به سمت استفاده از فناوری‌های نوین برای پوشش نیازهای مردم در انجام تراکنش‌ها به‌صورت الکترونیکی و عدم مراجعه به شعب حرکت کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها شبکه خودپرداز بانکی است که با بیش از ۴۵ هزار خودپرداز در سطح کشور پوشش فراگیری ایجاد کرده است. هرچند که این شبکه با مشکلاتی از قبیل مشکلات کیفی، قطعی دستگاه و پول گذاری مواجه است که هزینه‌های سنگین پشتیبانی را به بانک‌ها تحمیل کرده و مهم‌تر از همه موجب عدم رضایت مشتریان و درنتیجه کاهش مشتریان و جذب تراکنش‌های بانکی توسط دیگر بانک‌ها خواهد شد؛ اما اضافه کردن تعدادی دستگاه خودپرداز غیر نقد به مجموعه موجود می‌تواند راهکاری مناسب برای کاهش این مشکلات باشد.»

شبکه خودپرداز بانکی به‌عنوان زیرساختی جهت ارائه خدمات ازلحاظ کمی از رشد خوبی برخوردار است اما توجه به کیفیت در کنار کمیت موضوع مهم و قابل‌توجهی است

رضوی با بررسی وضعیت خودپردازهای یک بانک نمونه به‌عنوان زیرساختی جهت ارائه خدمات و تحلیل وضعیت تراکنش‌های شبکه خودپردازها از سه بعد کارکرد، مکان و زمان بیان کرد: «تحلیل صورت گرفته نشان می‌دهد که با توجه به تعداد تراکنش، این تعداد در ساعات اوج بار می‌تواند چند برابر باشد که احتمال تشکیل صف مشتریان در ساعات اوج بار را افزایش می‌دهد. با این بررسی نوع تراکنش‌های داخلی و صادرکنندگی بانک‌ها مشخص شده که حدود ۴۶ تا ۴۸ درصد از تراکنش‌ها غیر نقد بوده که با قرارگیری دستگاه‌های خودپرداز غیر نقد در شبکه، به‌طور میانگین طول صف ایجادشده به ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و این مسئله بهبود وضعیت کیفی، کاهش حجم پشتیبانی، افزایش سرعت خدمات و درنهایت رضایتمندی مشتریان را به دنبال دارد.»

رضوی در ادامه گفت: «دستگاه خودپرداز غیر نقد اگر در جایگاه مناسب با حجم تراکنش بالا مورداستفاده قرار گیرند می‌توانند تا ۲۵ میلیون ریال در ماه درآمد از محل کارمزد تراکنش‌ها برای بانک جذب کند و همچنین در ساعات پر تراکنش از مهاجرت مشتریان یک بانک به دستگاه سایر بانک‌ها جلوگیری کند.»

مدیر تحقیق و توسعهٔ شرکت نبض افزار اظهار داشت: «با توجه به بررسی صورت گرفته و نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت شبکه خودپرداز بانکی به‌عنوان زیرساختی جهت ارائه خدمات ازلحاظ کمی از رشد خوبی برخوردار است اما توجه به کیفیت در کنار کمیت موضوع مهم و قابل‌توجهی است. می‌توان با راهکاری مناسب رشد کمی را به‌گونه‌ای جهت‌دهی کرد که رشد کیفی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود یابد.»

دستگاه خودپرداز غیر نقد اگر در جایگاه مناسب با حجم تراکنش بالا مورداستفاده قرار گیرند می‌توانند تا ۲۵ میلیون ریال در ماه درآمد از محل کارمزد تراکنش‌ها برای بانک جذب کند

او بیان کرد: «در این پژوهش پیشنهادی هوشمندانه در راستای رشد کمی که اضافه نمودن خودپردازهای غیر نقد در کنار خودپردازهای پرکار به شبکه موجود است موردبررسی قرار گرفته است و نتیجهٔ آن‌هم به وجود آوردن رشد کیفی مناسبی در این حوزه است.»

رضوی در این سخنرانی تحلیل‌های میدانی، ریاضیات تئوری صف و همچنین آمار استخراج‌شده از داده‌های بانکی مبتنی بر تحلیل‌های نبض افزار را ارائه داد و بر اساس این تحلیل‌ها شرایط لازم برای نصب سودمندانه Cashless ATM در شبکه پذیرندگی بانک‌ها را تعیین کرد

او با اشاره به ایجاد خدمات نوین و خاص مانند خدمات دانشگاهی برای دانشجویان، استفاده در رستوران‌ها، مراکز خرید، مترو و شبکه حمل‌ونقل و طراحی سرویس‌های نوین، معماری پیشنهادی را برای قرارگیری سوییچ خودپردازهای غیر نقد در کنار سوییچ بانک برای حاضرین ارائه کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.