راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شبکه بانکی سالانه ۵ هزار میلیارد تومان هزینه کارمزد می‌دهد

هادی قدیمی، عضو هیئت‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی بانک ایران‌ زمین / با نگاهی به‌سرعت توسعه بانکداری الکترونیک در کشور متوجه می‌شویم که بسیاری از اموری که در سالیان گذشته در فضایی سنتی و پرهزینه انجام می‌گرفت امروزه در بستری مناسب و الکترونیکی و پرشتاب در حال خدمات‌دهی به مشتریان و در نهایت مردم عزیزمان در شبکه بانکی کشور است.

همیشه در خصوص ورود تکنولوژی‌های مختلف به کشورها مشاهده می‌شود که فرهنگ استفاده از این نوآوری‌های جدید بدون در نظر گرفتن ابعاد آن دیرتر و یا شاید بهتر است گفته شود؛ کندتر در میان افکار عمومی گسترش می‌یابد و همین امر موجب شده است که در برخی موارد سرعت‌گیر توسعه این کشورها در اقتصاد جهانی نیز باشد.

اکنون سرویس‌های پرداخت الکترونیک در ایران که با سرعت قابل‌توجهی در فضایی رقابتی میان بانک‌ها شکل و توسعه‌یافته است برای کاربران و مشتریان بانک‌ها مجانی است اما این رایگان بودن تنها در ظاهر است؛ در مدل فعلی کارمزد، شبکه بانکی تقریباً تمام هزینه‌ها را پرداخت می‌کند اما این هم باز تمام واقعیت نیست زیرا تأمین این هزینه برای بانک‌ها به معنای بالا رفتن قیمت تمام شده تسهیلات است که این موضوع در حالی، در حال رقم خوردن است که به واقع همه مردم آن را پرداخت می‌کنند.

شاپرک سال گذشته از محل کارمزد تراکنش‌های انجام شده رقمی در حدود 228 میلیارد تومان درآمد داشته است. این درآمد برای شتاب به 397 میلیارد تومان رسیده است. بانک‌ها و صندوق‌های مشاع نیز از محل کارمزدهایی که بابت برداشت وجه دریافت می‌کنند حدود 1600 میلیارد تومان دریافتی داشته‌اند. شرکت‌های پی‌اس‌پی به‌عنوان خط مقدم ارائه خدمات پرداخت الکترونیک در سال گذشته از محل کارمزدهای دریافتی حدود 2 هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند.

ازآنجایی‌که تمام این کارمزدها اعم از کارمزدهای پرداختی به شاپرک، شتاب، صندوق مشاع و شرکت‌های پی‌اس‌پی توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود در واقع می‌توان گفت شبکه بانکی کشور سال گذشته رقمی در حدود 5 هزار میلیارد تومان بابت پرداخت‌های الکترونیک هزینه مستقیم پرداخت کرده است.

اکنون شبکه بانکی سالانه 5 هزار میلیارد تومان در این خصوص پرداختی دارد با نگاهی به خدمات ارائه شده بانک‌ها در این زمینه چه از بعد امنیتی و چه از بعد تسهیل در امور و کمک به حفظ محیط‌زیست این نکته برجسته می‌شود که بانک‌ها باید این هزینه را از محل دریافت سود تسهیلات تأمین کنند؛ با فرض حاشیه سود یک درصدی برای تسهیلات، شبکه بانکی باید 500 هزار میلیارد تومان معادل نیمی از نقدینگی کشور تسهیلات بدهد آن هم بدون یک ریال عدم بازگشت تا این هزینه تأمین شود.

عدم دریافت کارمزد در این تراکنش‌ها از سوی بانک‌ها موجب شده است که نظام ناکارآمد کارمزدها در حوزه پرداخت الکترونیک به کشورمان ایران‌زمین و مردم هزینه‌های مختلفی را تحمیل کند.

هزینه‌های سربار و غیرمستقیم فراوانی بابت این خدمات، به مشتریان خدمات بانکی تحمیل می‌شود و این میزان بسیار بیشتر از مقداری است که در صورت پرداخت کارمزد مستقیم و شفاف باید مشتریان بانکی پرداخت کنند.

اما اکنون‌که کشورمان ایران‌زمین با گذار از مشکلات گذشته همچون تحریم‌های ظالمانه به فکر رشد و توسعه بازارهای بین‌المللی است و از سویی دیگر تلاش می‌شود با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی کشوری مقاوم در مقابل حملات اقتصادی باشیم، وقت آن رسیده است که دست‌اندرکاران و مسئولان با برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی مناسب ضمن عملیاتی ساختن نظام کارآمد کارمزدها پویایی و کنشگری مناسبی را به بازار پولی کشور هدیه کنند. از سویی دیگر با توجه به ضرورت اقدامات عملی برای خروج از رکود در این زمان به نظر می‌رسد این اقدام می‌تواند یکی از شاخص‌های کنشگری برای خروج از این وضعیت و رسیدن به اقتصاد پویا باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.