راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رشد 229 درصدی خریدهای اینترنتی در ایران

پیش‌بینی می‌شود که تا چند سال آینده بیش از نیمی از بازار در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد. رسانه‌های آنلاین عضو جدیدی میان رسانه‌ها هستند که فرصت‌ها و چالش‌های مختلفی را در زمینه مسائل مالی به وجود آورده‌اند. در رابطه با این موضوع آرمان امیرداداشی از روزنامه امروز، مطلبی منتشر کرده است

آرمان امیر داداشی؛ آرمان امروز / شاید این ترفند جدید به رونق اقتصاد و چرخه مالی کشور کمک کند، اما باید توجه داشت که عدم پرداخت مالیات از سوی فعالان این بخش آسیب جدی به اقتصاد وارد می‌سازد، چراکه در فروش‌های مجازی، بسیاری از هزینه‌ها کم می‌شود، واسطه‌ای وجود ندارد و به‌طور مستقیم کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد و مشخص است که در این صورت آن‌ها قیمت نهایی کمتری برای کالا در نظر می‌گیرند و مشتریان به‌طورکلی از خرید حضوری سر باز می‌زنند.

فروش بالای فروشگاه‌های اینترنتی به‌ویژه در حوزه کالاهای دیجیتال و موبایل به حدی بوده که در بعضی موارد فروشندگان سنتی موبایل را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است و حتی در مواردی برخی از آن‌ها مجبور به متوقف کردن فعالیت خود شده‌اند. اگر به آمار بانک مرکزی رجوع کنیم می‌بینیم که آمار خرید پرداخت‌های اینترنتی رشد چشمگیری در سال 93 نسبت به سال 92 داشته است.

همچنین آمار رسمی این بانک نشان می‌دهد خرید و پرداخت اینترنتی تا پایان شهریور 93 حدود 23 هزار میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شد این آمار تا پایان همان سال به حدود 50 هزار میلیارد تومان برسد که این یعنی خریدهای اینترنتی رشد 229 درصدی را طی این دوره یک‌ساله تجربه کرده‌اند، رشدی که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز صعودی جهشی را تجربه کند. البته باید اشاره داشت که طبیعتاً تمام فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی درآمد میلیاردی ندارند و هیچ ادعایی هم در این زمینه مطرح نیست.

البته منظور از این نوشته این نیست که از تمامی شبکه‌های فعال به یک اندازه مالیات اخذ شود. در این زمینه پرواضح و مبرهن است همان‌گونه که در قوانین مالیاتی از یک مغازه چند متری خرده‌فروشی، مالیاتی معادل کارخانه ایران‌خودرو یا شرکت مخابرات ایران دریافت نمی‌شود، از فروشگاه‌های اینترنتی نیز باید مالیاتی متناسب با درآمد و کسب‌وکار خودشان دریافت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.