راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها به سوی مدل‌های جدید بانکداری نوین گام برمی‌دارند

بیست و دومین نمایشگاه الکامپ در حالی برگزار شد که شرکت‌های پرداخت الکترونیک حضور پر رنگی داشتند و هرکدام خدماتی را رونمایی کردند که اکثر آن‌ها حول محور اپلیکیشن‌های موبایلی و پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌چرخید.

به گزارش سرمدنیوز، با توجه به استقبال خوب مردم از پرداخت‌های ساده و اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت می‌توان پیش‌بینی کرد شرکت‌هایی که در حوزه فناوری‌های مالی (فین‌تک) فعالیت می‌کنند به دلیل چابکی و سرعت بالایشان می‌توانند سرویس‌ها و ارزش‌افزوده بالایی را برای پرداخت‌های همراه به ارمغان بیاورند.

در نمایشگاه الکامپ با رستم شاه گشتاسبی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت در رابطه با آینده بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و فین‌تک گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

.

آینده فناوری‌های مالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آینده به سمت فین‌تک‌ها حرکت می‌کند؛ طی یک مطالعه صورت گرفته در رابطه با ساختار بانکداری در آینده ساختاری ترسیم شده است که نشان می‌دهد بانک‌ها از مدل بانکداری سنتی به سوی مدل‌های جدید بانکداری نوین گام برمی‌دارند و بانکداری دیجیتال را شکل می‌دهند.

در حال حاضر بانک‌ها، مشتریان و فین‌تک‌ها در موازات همدیگر حرکت می‌کنند ولی در چند سال آینده این مدل که بازیگران اصلی به موازات هم حرکت کنند تغییر پیدا کرده و بانک‌ها به‌عنوان Back office مطرح خواهند بود و مشتریان دیگر با بانک‌ها ارتباطی نخواهند داشت و فین تک‌ها را می‌بینند.

پس حرکت به سوی فناوری‌های مالی در آینده یک روند گریزناپذیر است و باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم ساخت تا فین‌تک‌ها هم بتوانند به‌راحتی فعالیت داشته باشند. مسئله فعالیت فین تک‌ها مسئله مهمی است و در بانک مرکزی در حال حل شدن است.

.

در حال حاضر اگر شرکت‌های پرداخت بخواهند به فین‌تک‌ها سرویس بدهند چگونه باید همکاری داشته باشند؟

هنوز قانون مشخص و شفافی وجود ندارد و برای این کار باید فین‌تک‌ها وارد مجموعه شرکت‌های پرداخت شوند که در آن صورت دیگر فین تکی وجود نخواهد داشت.

rostam-shahgoshtasbi-1000-way2pay-95-09-28

آیا در رابطه با ارائه سرویس به شرکت‌های پرداخت اقدامی انجام داده‌اید؟

ما در حال حاضر در حال طراحی الگویی هستیم تا در بستر اپلیکیشن‌های موبایلی و در چارچوب قوانین به فین‌تک‌ها سرویس بدهیم تا هم دوستان فین‌تکی ما بتوانند سرویس ارائه دهند و هم بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت جایگاه خود را حفظ کنند.

.

این سرویس‌ها را از چه طریق در اختیار فین تک‌ها قرار می‌دهید؟

این خدمات و سرویس‌ها را از طریق درگاه پرداخت موبایلی (MPG) در اختیار فین‌تک‌ها قرار می‌دهیم و اکنون در حال طی کردن مراحل تائیدیه شاپرک هستیم.

.

آیا شما به‌عنوان یک شرکت پرداخت الکترونیک از فین‌تک‌ها حمایت می‌کنید؟

بله ما قطعاً حمایت می‌کنیم، ولی این حمایت به نوع سرویس ارائه شده از سوی فین‌تک‌ها نیز بستگی دارد؛ اگر این سرویس‌ها در حوزه خدمت‌رسانی عمومی و اجتماعی به مردم باشد، قطعاً حمایت خواهیم کرد.

shele-way2pay-95-10-01

به نظر شما فین‌تک‌ها باید به چه صورت عمل کنند، به‌صورت مستقل یا تحت نظر یک نهاد نظارتی؟

در شبکه بانکی کشور ما نظامی به نام نظام پرداخت داریم و ابزار پرداخت و پذیرش هم در اختیار بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت است و این ابزار را نمی‌توان در اختیار مجموعه‌ای غیر از بانک و شرکت پرداخت قرار داد.

اگر قرار باشد فین‌تک‌ها هم به شرکت پرداخت الکترونیک (PSP) تبدیل شوند ماهیت خود را که چابکی و تسریع در فرآیند پرداخت است را از دست می‌دهند.

.

به نظر شما اگر نهادهای نظارتی تعریف درستی از فین‌تک داشته باشند، فین‌تک‌ها به‌راحتی نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟

باید دید تعریف فین‌تک در شبکه بانکی چیست و ابتدا باید فین‌تک را تعریف کنیم. مثلاً بانک‌ها دارای یک تعریف مشخص هستند. اگر قرار است فین‌تک‌ها هم یک نهاد مالی باشند، باید برای آن‌ها ساختاری تعریف کرد، چون این ساختار هنوز وجود ندارد فین‌تک‌ها هم نظام‌مند نشده‌اند.

مثلاً بانک‌ها در ساختار خود حسابرسی و مدیریت ریسک دارند، فین‌تک هاهم باید دارای این ساختار باشند که البته هنوز این ساختار برای آن‌ها تعریف نشده است.

وقتی یک مجموعه به‌عنوان سازمان مالی قرار است فعالیت کند ریسک‌های آن باید سنجیده شود و دارای الگوهای مالی مشخصی باشد؛ اگر این سازمان نتوانست جایی تعهدات خود را انجام دهد چه کسی جبران خسارت خواهد کرد.

نظر بنده هم این نیست که فین‌تک‌ها زیرمجموعه شرکت‌های پرداخت باشند، مسئله اینجاست که اگر قرار باشد سازمانی با ماهیت انجام امور مالی به وجود بیاید باید یک نهاد نظارتی برای آن وجود داشته باشد، حالا هر چه اسم آن را می‌خواهید بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.