راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک‌‌ها سطح توقع مشتریان را بالا برده‌اند

در دو سال گذشته ظهور گونه جدیدی از استارت‌آپ‌ها در فضای مالی و بانکی، تحول زیادی در شیوه بانکداری ایجاد کرده است. بانک‌ها از سنتی‌ترین ساختارهای کسب‌وکاری هستند که اصول فعالیت آنها مشابه بنیان‌گذاران بانکداری در جهان است. منتها این سازمان‌های بزرگ با گسترش فعالیت استارت‌آپ‌های فین‌تک متوجه تغییر شده‌اند و احتمالاً در سال‌های آینده شاهد تغییر بیشتر در فضای بانکداری خواهیم بود. در همین راستا سرپرست معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران درباره ظهور فین تک‌ها گفت:

میزان سادگی و در دسترس بودن خدمات مبتنی بر فین‌تک سطح توقع مشتریان بانک‌ها را بالابرده و بانک‌ها را با چالش جدی در خصوص مدیریت رضایت مشتری مواجه کرده بر همین اساس نیاز به تغییر در شیوه‌های فعلی الزامی شده است.

به گزارش ستاد خبری ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، مسعود خاتونی افزود:

مطالعات نشان می‌دهد مدل‌های ساده‌تر و کم مخاطره تر به‌خصوص درزمینه‌های پرداخت با اقبال عمومی بیشتری روبه‌رو هستند بر همین اساس مدل‌های مبتنی بر تلفن همراه و شرکت‌های صاحب فنّاوری تلفن همراه رقیب جدی بانک‌ها هستند.

وی درباره لزوم استفاده از فین‌تک‌ها توضیح داد:

بشر امروز، حتی مجال اندیشیدن به راه‌های زمان‌بر و پرهزینه‌تر سنتی را نخواهد داشت و کوتاه‌ترین و در دسترسی‌ترین مسیر را برای رفع نیازها انتخاب می‌کند لذا کسب‌وکارهای چابک، منعطف، در دسترس و کاملاً مبتنی بر فناوری مانند استارت آپ‌ها بهترین گزینه برای انسان عصر جدید هستند. البته سرعت این تغییرات در جوامع و کشورهای گوناگون متفاوت است و البته گریزی از آن نیست.

خاتونی با اشاره به اینکه پیشرفت فنّاوری به همان نسبت که مدل‌های ارائه خدمات را متحول می‌کند، قدرت بیشتری برای مدیریت مخاطرات مرتبط با آن نیز خواهد داشت، افزود:

بنابراین شاید بتوان نسبت مخاطرات به امنیت را تقریباً ثابت فرض کرد از سویی همان‌طور که قبل از این نیز بیان شد سطح تحمل مخاطرات در انسان عصر جدید به‌صورت فزاینده افزایش خواهد یافت و به‌طورقطع مقررات قانونی نیز برای حمایت از مصرف‌کننده خدمات مبتنی بر فناوری غنی خواهد شد.

سرپرست معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران دراین‌باره بیان کرد:

این امر یک واقعیت است و باید سیستم مالی و بانکی کشور آن را بپذیرد. قوانین و ساختارهای شبکه مالی کشور باید در یک مسیر پیش‌رونده، ملایم و مدیریت‌شده به‌گونه‌ای تغییر کند که با حداقل مشکل زمینه ظهور مدل‌های جدید مالی و بانکی نیز فراهم شود.

یادآور می‌شود، ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، ۱۳ و ۱۴ دی‌ماه ۹۵ توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.