راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج‌شنبه الکامپ بیست‌ودوم شروع می‌شود

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از حضور پاویون‌هایی از کشورهای چین، تایوان و کره و همکاری با سیبت آلمان در نمایشگاه الکامپ سخت گفت و توجه به استارت‌آپ‌ها که از نظر ایجاد شغل در راستای اقتصاد مقاومتی اهمیت زیادی دارند را از اقدامات مستمر سازمان در این نمایشگاه دانست.

به گزارش ایسنا، ناصرعلی سعادت امروز در نشست مربوط به نمایشگاه الکامپ که در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد، اظهار کرد:

برنامه‌ریزی‌ها برای الکامپ گذشته فشرده بود، اما ما تلاش کردیم این صنعت بدون حاشیه به راه خود ادامه دهد. همچنین ما در حمایت از شرکت‌های نوپای صنعت IT که اهمیت زیادی از نظر اقتصاد مقاومتی و ایجاد شغل دارد اقداماتی انجام دادیم و توجه به استارت‌آپ‌ها از دستاوردهای مهم الکامپ بود که امسال هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته قول داده بودیم الکامپ امسال که نسبت به دو سال گذشته افت‌وخیزهای زیادی داشت، حرکتی رو به جلو باشد، افزود:

ما تلاش کردیم کشورهای دیگر نیز در الکامپ حضور داشته باشند، بنابراین روابط را با نمایشگاه‌های بین‌المللی هم‌موضوع برقرار کردیم و سه پاویون از کشورهای چین، تایوان، کره حضور دارند. همچنین با سیبت آلمان که از مهم‌ترین نمایشگاه‌های IT دنیاست، همکاری‌ رسمی داریم. یک هیات مالزیایی نیز برای بازدید از نمایشگاه نیز حاضر است.

رجیستری الکترونیکی در الکامپ

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور توجه به ثبت‌نام و رجیستری را از دیگر موضوعات مهم دانست و افزود:

سال گذشته شرکت‌ها آمار دقیقی از کسانی که از غرفه‌ها بازدید می‌کردند نداشتند، اما امسال با توافقات صورت‌گرفته امکان تجهیز الکترونیکی انجام گرفته و در روز افتتاحیه ورودیه و ثبت‌نام برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان فراهم شد است.

سعادت با اشاره به فضای محدودی که در اختیار الکامپ قرار داده شده، بیان کرد:

در جداول زمان‌بندی نمایشگاه بین‌المللی و به دلیل تعدد نمایشگاه‌ها، مکان و فضای الکامپ برای سه سال مشخص شده و این محدوده فضایی و متراژ مشخص‌شده بسیاری از خواسته‌های ما را محدود کرده است. با این وجود ما می‌خواهیم امسال علاوه بر پاویون‌های بین‌المللی پاویونی برای استان‌های داخلی داشته باشیم تا فرصتی ایجاد کنیم که در این نمایشگاه بین‌المللی بیشتر دیده شوند.

وی همچنین اظهار کرد:

امسال ۶۰ تا ۷۰ درصد فضا به دلیل این‌که دولت می‌خواهد دستاوردهای خود را نشان دهد در اختیار آنها قرار گرفته است که بخشی از فضا را کاهش داده و سرمای هوا نیز اجازه نمی‌دهد در فضای باز غرفه ایجاد کنیم و از آنجایی که متراژی به ما اضافه نشده نمی‌توانستیم به شرکت‌های بیشتری غرفه دهیم.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به حمایت از استارت‌آپ‌ها در الکامپ بیان کرد:

ما برنامه‌ ویژه‌ای برای شرکت‌های نوپایی داریم که قصد سرمایه‌گذاری و همکاری با سیبت دارند.

سعادت همچنین با اشاره به دبیرخانه دائمی الکامپ و فعالیت آن، گفت:

این دبیرخانه هم‌اکنون هم وجود دارد، اما افراد تصوری از این‌که بخواهند کارهای مربوط به نمایشگاه را یک سال زودتر انجام دهند، ندارند.

شرکت‌های بزرگ خارجی کنار کشیدند

در این نشست همچنین باقر بحری -دبیر اجرایی الکامپ- با اشاره به خدمات حاضر در نمایشگاه الکامپ بیان کرد:

استارت‌آپ‌هایی از جمله شرکت‌های حمل‌ونقل اسپانسر نمایشگاه شدند و تخفیف‌های خوبی برای مردم گذاشتند. همچنین اپلیکیشن همراه نمایشگاه که شامل اطلاعاتی است که افراد در نمایشگاه به آن احتیاج دارند، ثبت‌نام الکترونیکی و موضوع پارکینگ از دیگر اقداماتی است که در حال حاضر برای نمایشگاه انجام گرفته است.

وی با اشاره به شرکت‌های خارجی حاضر در الکامپ، اظهار کرد: این شرکت‌ها عمدتا کوچک‌ هستند و شرکت‌های بزرگ و مطرح که با آنها مذاکراتی انجام شده بود در آخرین لحظات و بعد از انتخابات آمریکا حضورشان را منتفی کردند که امیدواریم با گذشت زمان متوجه شود که شرایط تغییر نکرده است.

بحری ادامه داد:

با این وجود باید توجه داشت تحریم‌های IT از سمت آمریکا ارتباطی به تحریم‌های هسته‌ای ندارد و مربوط به بیش از ۲۰ سال پیش است، بنابراین حتی برجام اگر به‌طور کلی اجرا شود شرکت‌های مطرح در زمینه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار از این جهت که دولت و کنگره آمریکا می‌تواند آنها را جریمه کند، ریسک نمی‌کنند. باید توجه داشت ارائه خدمات با فروش نرم‌افزار تفاوت دارد و خریدن گوشی آمریکایی به عنوان یک شهروند ایرانی یک موضوع است و این‌که خدمات پس از فروش آن ارائه شود چیز دیگری است.

حضور ۶۰۰ شرکت در الکامپ

دبیر اجرایی درباره الکامپ تعداد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه توضیح داد:

۳۰۰ شرکت غیراستارت‌آپ‌ از ۷۰۰ تقاضای موجود انتخاب شده است، همچنین نزدیک به ۲۵۰ استارت‌آپ داریم و ۳۰ شرکت نیز به پاویون استان‌ها در حدود ۱۸۰ متر فضا اختصاص داده شده است. بنابراین در مجموع به حدود ۶۰۰ شرکت در نمایشگاه فضا دادیم. همچنین برای اولین‌بار شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای تحت عنوان الکام‌گیمز در الکامپ حضور دارند.

وی با بیان این‌که ما تمام ظرفیت‌های ممکن را به شرکت‌ها دادیم، گفت:

حمایت ما از استارت‌آپ‌های واقعی است، از جمله این‌که این شرکت‌ها نباید بیشتر از سه سال داشته باشند، حداقل یک وب‌سایت یا اپلیکیشن داشته و تنها به یک ایده خام محدود نباشند، حداقل یک تیم دونفره باشند و مهم‌تر اینکه بتوانند از ایده خود دفاع کنند.

بیست‌ودومین نمایشگاه الکامپ از ۲۵ تا ۲۸ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.