راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپی که 10 ماهه میلیارد دلاری شد

برای اکثر افراد و کارآفرینان، فروش یک استارت‌آپ با قیمت 480 میلیون دلار می‌تواند اوج آمال و آرزوها و سقف موفقیت‌ها باشد اما سیری‌ناپذیری و شوق درون برخی کارآفرینان، رسیدن به این موفقیت را به نقطه آغازی برای رسیدن به پیروزی‌های هرچه بیشتر تبدیل می‌کند. مایکل گاستر یکی از همین افراد است…

به گزارش همشهری همراه، برای اکثر افراد و کارآفرینان، فروش یک استارت‌آپ با قیمت 480 میلیون دلار می‌تواند اوج آمال و آرزوها و سقف موفقیت‌ها باشد اما سیری‌ناپذیری و شوق درون برخی کارآفرینان، رسیدن به این موفقیت را به نقطه آغازی برای رسیدن به پیروزی‌های هرچه بیشتر تبدیل می‌کند. مایکل گاستر یکی از همین افراد است.

گاستر فعالیت خود در دنیای کارآفرینی را با راه‌اندازی شرکتی در حوزه پرداخت‌های مالی و در سال 2003 آغاز کرد. با گذشت پنج سال او موفق شد این شرکت را با مبلغ 480 میلیون دلار به گروهی از بانک‌های مالزیایی بفروشد. شش سال بعد او استارت‌آپ WB21 را به‌عنوان پلتفرمی جدید در بانکداری دیجیتال راه‌اندازی کرد. این استارت‌آپ، فعالیت خود در حوزه فین‌تک را در ابتدا از سوئیس آغاز کرد و با ارائه راهکارهای مختلف، امکان انتقال وجه بین افراد حاضر در کشورهای مختلف را تنها در عرض چند دقیقه امکان‌پذیر ساخت. در ازای پرداخت‌ها، حداقل هزینه 10 دلاری یا یک درصد از وجه انتقال‌یافته، به‌عنوان کارمزد از کاربر دریافت می‌شد. در ادامه، WB21 امکان افتتاح حساب در کشورهای مختلف را به‌صورت آنی و بدون نیاز به مراجعه مشتری به بانک مقصد فراهم می‌کرد. با ارائه خدمات در 180 کشور مختلف دنیا و با گذشت 10 ماه از افتتاح این استارت‌آپ، WB21 موفق شد تعداد مشتریانش را به یک میلیون رسانده و 5.2 میلیارد دلار تراکنش مالی داشته باشد. این در حالی است که استارت‌آپ ترنسفروایز رقیب اصلی این شرکت، با چهار سال فعالیت در این بازار موفق به رساندن سطح تراکنش‌های مالی خود به 4.5 میلیارد دلار شده بود. تمام این عوامل باعث شد ارزش این استارت‌آپ در سپتامبر 2016 به 2.2 میلیارد دلار برسد. WB21 سریع‌ترین رشد را در تاریخ شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک تجربه کرده است. مایکل در مصاحبه خود با هافینگتن پست عنوان کرده زندگی را به شکل مسافرتی می‌بیند که در آن با پایان یافتن یک فرصت، فرصتی جدید آغاز می‌شود. پول هیچ‌گاه انگیزه اصلی او نبوده و هدفش برطرف کردن مشکلی جهانی است.

.

رفع مشکلی جهانی

مشکلی که راهکار ارائه‌شده توسط مایکل و در قالب راه‌اندازی بانکی دیجیتالی برطرف کرده، نشأت‌گرفته از موانع و مشکلاتی است که بانکداری سنتی برای کاربران ایجاد کرده است. در قالب راهکارهای سنتی، میلیون‌ها شخص حقیقی و حقوقی که قصد افتتاح حساب در کشورهای دیگر یا انتقال وجه بین‌المللی را دارند با موانع زیادی روبه‌رو می‌شدند. در این قالب، انتقال وجه بین‌المللی به چند روز زمان نیاز دارد و دست‌آخر نیز 3 تا 5 درصد از مبلغ وجه انتقالی، به‌عنوان هزینه تبدیل ارز و انجام فرآیندهای انتقال، از کاربر دریافت می‌شود. درصورتی‌که برای جلوگیری از این روند، قصد افتتاح حساب در یکی از شعب بانکی در کشور مقصد را داشته باشید نیز به هفته‌ها زمان و هزینه چند هزار دلاری برای سفر به آن کشور نیاز است. راهکار آنلاین ارائه‌شده توسط مایکل، زمان افتتاح حساب را از چند هفته، به چند ثانیه کاهش داده و مشتریان را از پرداخت هزینه چند هزار دلاری برای سفر و افتتاح حساب، بی‌نیاز خواهد کرد.

.

ارائه راهکارهای متفاوت

بازار فین‌تک یا تکنولوژی‌های مدیریت سرمایه نیز مانند اکثر بازارهای استارت‌آپی، از حضور نام‌های جدید تأثیر پذیرفته و اشباع شده است. این امر، کارآفرینان را در موقعیتی قرار می‌دهد که نمی‌توانند توجه زیادی را به خود جلب کنند. این استارت‌آپ‌ها نمی‌توانند مشتریان زیادی برای خود دست‌وپا کنند چون خدمات و سرویس‌های کاملاً مشابه با رقبا و نام‌های شناخته‌شده و قابل‌اعتماد بازار را ارائه می‌دهند.

WB21 هم با مشکل مشابهی روبه‌رو بود اما مایکل، با ارائه طرح‌های جدید در حوزه بانکداری، شرایط را به نفع استارت‌آپ خود تغییر داد. مایکل به این نکته توجه کرد که برای صاحبان برخی کسب‌وکارها و فعالان بخش‌هایی خاص، افتتاح حساب بین‌المللی به‌مراتب دشوارتر از افتتاح حساب برای مشتریان عادی است. بازار بیت‌کوین با میلیون‌ها کاربر فعال، یکی از همین بازارها بود. مایکل تمرکز خود را روی پیاده‌سازی راهکارهای مناسب برای برطرف کردن مشکلات و محدودیت‌های بانکی در بازار بیت‌کوین گذاشت. او همکاری خود را با بزرگ‌ترین سرویس‌دهندگان فعال در این بازار آغاز کرد تا حساب‌های بانکی ویژه را برای میلیون‌ها مشتری این سرویس افتتاح کند. با استفاده از این راهکار، مشتریان می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای خرید بیت‌کوین از سرویس‌دهنده دلخواه خود را امکان‌پذیر ساخته و با استفاده از حساب‌های WB21، امکان انتقال وجه را بدون فوت وقت و پرداخت هزینه اضافی فراهم سازند. WB21 راهکارهای ارائه‌شده را از این نیز فراتر برده و به‌عنوان اولین بانک دیجیتالی فعال بر پایه بیت‌کوین، ارزی که امکان تبدیل آن به دیگر ارزهای رایج در بازار وجود دارد شناخته می‌شود. این شرکت با جذب 300 هزار مشتری از این بازار، رسیدن به موفقیت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر ساخت.

.

رمز راه‌اندازی شرکت‌های میلیارد دلاری

با خواندن داستان مایکل شاید این پرسش برای شما هم ایجاد شده باشد که راز و رمز راه‌اندازی استارت‌آپی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شرکتی با ارزش میلیارد دلاری تبدیل می‌شود چیست؟ اولین گام برای راه‌اندازی چنین شرکتی، حل مشکلی است که در ابعاد جهانی، به برطرف شدن موانع برای فعالیت کاربران در بازاری با جمعیت گسترده منجر می‌شود. در نظر داشته باشید که برطرف کردن مشکل از بازار هدفی با جمعیت محدود، خیلی سریع رشد شما را کاهش خواهد داد. در طرف مقابل، مدل کسب‌وکار شما نیز باید توانایی رشد سریع، رسیدن به درآمد در مراحل اولیه فعالیت و درنهایت، پاسخگویی به نیازهای کاربران را داشته باشد. مشخصه شخصیتی مایکل که باعث تمایز او از اکثر کارآفرینان شده نیز به پیشبرد اهدافش در این راه کمک شایانی کرد. مایکل برخلاف بسیاری، با رسیدن به موفقیت، کارآفرینی را ترک نکرده و از موفقیت‌های اولیه، پلی برای رسیدن به موفقیت‌های بعدی ساخت. مایکل در مصاحبه‌های خود اعلام کرده در هر هفته 100 ساعت زمان روی توسعه راهکارهای بانکداری صرف می‌کند و هیچ‌گاه از زمان یا انرژی که به این امر اختصاص داده احساس نارضایتی نکرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.