راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سیستم بلیت الکترونیکی سانفرانسیسکو را یک ایرانی به نام «علیرضا» هک کرده است؟

در روزهای گذشته خبری منتشر شد با عنوان باج خواهی 70 هزار دلاری هکرها سیستم حمل‌و‌نقل سان فرانسیسکو را رایگان کرد! نه تنها ما در راه پرداخت این ماجرا را دست کم گرفته بودیم بلکه تحریریه گیزمودو هم این هک را کوچک‌تر از چیزی که هست پنداشته بودند!

ببینید: هک سیستم حمل‌ونقل سانفرانسیسکو بدتر از چیزی است که فکر می‌کنیم!

رسانه‌های دیگری در آمریکا به ضعف سیستم‌های فناوری حمل‌ونقل در آمریکا تاخته‌اند و برخی می‌پرسند شهر بعدی که مورد حمله قرار می‌گیرد چه شهری است؟ 

خبرگزاری فارس به نقل از فوربس نوشت:

هکرهای مذکور با آلوده کردن رایانه‌های اداره حمل‌و‌نقل شهری سان فرانسیسکو، استفاده از قطارهای شهری را ناممکن کردند و برای فعال کردن قابلیت استفاده مجدد از آنها خواستار دریافت 70 هزار دلار باج شدند.

هکرها پیام هایی را نیز بر روی سیستم‌های فروش بلیت به نمایش گذاشتند:

شما هک شده‌اید! همه داده‌ها رمزگذاری شده است.

این هکرها بعدا مدعی شدند، هدف این حملات آسیب زدن به مردم و توسعه دامنه آن نبوده و هکرها تنها خواسته‌اند در مورد آسیب‌پذیری و ضعف سرورها و رایانه‌های شخصی مورد استفاده در شبکه حمل‌و‌نقل سان فرانسیسکو هشدار دهند. آنان از اینکه مسئولان مربوطه حاضر به معامله و توافق با آنان نیستند، نیز اظهار نارضایتی کرده‌اند.

با از کار افتادن دستگاه های فروش بلیت پس از این حمله، مردم توانستند به رایگان از خطوط متروی شهری استفاده کنند. بدافزار مورد استفاده برای این حمله HDDCryptor نام دارد که قبلا هم برای انجام برخی حملات هکری وسیع به کار رفته بود.

در این زمینه مشیبل نوشته است که حمله به سیستم حمل‌ونقل سانفرانسیسکو خبر از حمله‌هایی در آینده نزدیک می‌دهد. جالب است بدانید که هکرها ۷۰ هزار دلار خود را به صورت بیت‌کوینی خواسته بودند که تقریبا معادل ۱۰۰ بیت‌کوین می‌شود.

یک متخصص امنیت هم ادعا کرده است که هکر فردی ایرانی با نام «علیرضا» بوده است. البته علیرضا صرفا یک نام ایرانی نیست و در ترک‌ها و عرب‌ها هم چنین نامی وجود دارد. از طرف دیگر شماره تلفن همراهی که از هکر پیدا شده با پیش‌شماره روسیه است و این شائبه که بار دیگر روس‌ها سیستم‌های فناوری آمریکایی‌ها را هک کرده‌اند تایید می‌کند. فارغ از این که هکر کیست رسانه‌های آمریکایی به ضعف امنیتی نرم‌افزارها در آمریکا تاخته‌اند.

با اطلاعیه‌ای که سیستم حمل‌ونقل سانفرانسیکو منتشر کرده است گویا مشکل بیشتر کامپیوترهای آلوده حل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.