راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بعد از مرگ شعبه چه بر سر کارمندان بانک‌ها می‌آید؟

رضا قربانی / هفته گذشته وسط این همه تعطیلی فلج‌کننده کسب‌وکارهای خصوصی و واقعی خبری پخش شد که ماهیت آن نامشخص بود؛ معلوم نبود که خبر فکاهی، هجو، هزل، طنز است یا خدای نکرده واقعی. گروهی که ادعا می‌کردند کارمندان شبکه بانکی هستند کانالی تلگرامی راه انداخته بودند؛ این کانال تلگرامی بیانیه‌ای صادر کرده بود که گویا قرار است به مقامات دولتی بگویند پنج‌شنبه‌ها را هم همان‌طور که برخی اداره‌های دولتی تعطیل هستند، شعبه‌های بانک‌ها هم تعطیل باشند.

یکی از استدلال‌های این متن عجیب‌وغریب گسترش بانکداری الکترونیکی بود. استدلال کرده بودند که گسترش بانکداری الکترونیکی باعث شده مردم بتوانند خودشان کارهایشان را انجام دهند؛ پس حالا می‌شود پنج‌شنبه را هم تعطیل کرد و این گونه آلودگی هوا هم کمتر می‌شود. بگذارید از یک زاویه دیگر ماجرا را نگاه کنیم. چرا اصلاً فقط پنج‌شنبه‌ها برای شعبه‌ها تعطیل شود؟ حالا که بانک دیجیتال رشد کرده و مردم از ابزارهای مدرن استفاده می‌کنند بهتر نیست کلاً در تمام طول هفته شعبه‌ها را تعطیل کنیم؟ آن وقت کارمندهای عزیز می‌توانند کل هفته را استراحت کنند!

این متن عجیب‌وغریب را اگر بخواهیم بررسی کنیم لازم است سؤالی از خودمان بپرسیم بعد دوباره برگردیم. آیا تابه‌حال از خودتان پرسیدید که امنیت واقعی کجاست؟ همه ما می‌دانیم که امنیت در پذیرش تغییر است؛ اما آیا واقعاً همه سازمان‌ها در برابر این پرسش که در مقابل تغییر چه احساسی دارند، پاسخی هم در چنته دارند؟ شما چطور؟ همه ما می‌دانیم که سن واقعی انسان‌ها متفاوت با سن تقویمی آن‌هاست.

سن واقعی هر انسانی نشان‌دهنده استفاده هر فرد از گذشت زمان و کسب تجربه‌هاست. همچنین همه ما می‌دانیم که برای تغییر، روش انجام کار را باید تغییر داد و به شیوه‌ای متفاوت کار را انجام داد. یک مدیر پیش‌ازاین که از او بپرسند، باید از خودش بپرسد که تا الآن چه کرده است؟ چند کارمند خوب ساخته است؟ چند بازار خوب ایجاد کرده است؟ سازمان مانند چهار چرخ اتومبیل است. همه چرخ‌ها باید هم‌زمان و با یک سرعت حرکت کنند. اگر یکی از چرخ‌ها سریع‌تر یا کندتر از باقی چرخ‌ها حرکت کند، این برای اتومبیل مشکل‌آفرین خواهد بود.

تجربه در یک سازمان مانند دو اسب است. یکی که بی‌پروا از روی نرده می‌پرد و دیگری که تلاشی نمی‌کند که بپرد. تجربه می‌تواند سازمان را اسیر خودش کند. تلفن و هواپیما زمانی که تازه اختراع شدند هرگز با آغوش باز پذیرفته نشدند. احتیاج مادر اختراع است، یک اشتباه است؛ اگر این‌طور بود مصری‌ها بولدوزر می‌ساختند! منشأ اختراع هوش، درایت و نارضایتی است. ادیسون می‌گوید، اگر مردی راضی باشد دیگر تمام‌شده است. برای پیشرفت واقعی نیاز به مقدار زیادی کارمند ناراضی وجود دارد. امنیت واقعی این است که یک کارمند پیشرو در یک شرکت پیشرو باشید.

پس همه ما این روزها در آستانه ناامنی مطلق هستیم. ما خیال می‌کنیم کارمند یک شعبه بانک هستیم و دیگر تمام. همین خیال و تصور کاذب امنیت باعث می‌شود دغدغه ما بشود تعطیلی پنج‌شنبه. درحالی‌که اگر درست‌تر ببینیم متوجه می‌شویم که شعبه‌ها یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند و شاید زمانی فرابرسد که هفت روز هفته را هم مجبور شویم کار کنیم.

کسانی که این روزها تلاش می‌کنند با راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوآورانه در فضای مالی و حتی فضاهای دیگر، کاری کنند، از روی شکم‌سیری این کار را نمی‌کنند. این‌ها کسانی هستند که کمی جلوتر را دیده‌اند. زمانی که یا باید نوآور باید یا کارگر کارخانه‌های چین. متأسفانه هنوز هم مدیران دولتی دنبال فروش بیشتر و گران‌تر نفت هستند و طیف زیادی از مردم هم عادت کرده‌اند که دستگیره‌ای داشته باشند و خودشان را به جایی وصل کنند و تمام. این مسیر در چند سال آینده به آخر خط خودش می‌رسد و ما چاره‌ای نداریم جز این که روح تغییر را درک کنیم. دنیا به زودی جهنم آدم‌های تنبل می‌شود!

منبع: هفته‌نامه شنبه

5 دیدگاه
  1. محمدرضا می‌گوید

    اگه واقعا نظرتون این هست براتون متاسفم. پس سازمانهای دیگه ای هم که پنجشنبه ها شون تعطیل هست هم اگه تفکرات شما را داشتن که اصلا سازمان تعطیل میشد و نیازی به اون سازمان نبود. من چیز دیگه ای نمیتونم بگم خودتون چندبار متنی که نوشتین را بخونین و چند ساعت خودتون را جای یک کارمند شعبه ای بانک بزارید….

    التماس تفکر

  2. شما می‌گوید

    ببخشید ولی خودتونم فهمیدین چی نوشتین ؟!!! همه چی رو باهم قاطی کردین خیلی غیر حرفه ای بود این مطلبتون

  3. سعید می‌گوید

    راستش در این متن که شما منتشر کردید نه مساله مشخص بود و نه راه حل آن مساله (که مشخص نیست).
    امیخته ای از کلمات و جملات قصار کاملا بی ربط با هم و حتی با خود تیتر مطلب! انصافا خودتون یکبار دیگه متن خودتون رو بخونید و بعد ببینید اصلا میفهمید چی نوشتید؟! یکبار دیگه م بیانه چند بندی کارمندان بانکی مذکور رو بخونید تا ببینید اصلا چی میخواستن و خواسته هاشون چی بوده و چه روحی بر اون بیانه حاکم بوده بعد دست به قلم ببرید و نگران بشید! قطعا کارمندانی که اون متن رو نوشته اند از هر انتقادی جهت ارتقاء دیدگاهها و کاملتر شدن خواسته هاشون استقبال میکنند؛ ولی انتقاداتی که سر و ته اون مشخص باشه و اصلا بشه فهمید منتقد چی میخواسته بگه!!
    به طور خلاصه متن منتشره شما هیچ ارتباطی به بیانیه چند بندی پرسنل شبکه بانکی و خواسته های اونها و روح حاکم بر اون خواسته ها نداره! لطفا قبل از نوشتن یا انتشار هر متنی اول مساله رو دریابید!

  4. ناشناس می‌گوید

    مهم نیست متن بیانیه چی بوده این یادداشت واقعیت کسب وکار اینده رو به خوبی روشن می کند .خصوصا کسب وکار در حوزه بانکداری ما و چون بازدهی در بانک ها مبحث بسیار مهمی است امید است پیشرو ایجاد تحولات باشند با نیروی انسانی و سخت افزاری کمتر وبهره وری از تکنولوژی های نوین کسب و کار بانکی .

  5. ناشناس می‌گوید

    باسلام
    درمورد متن عجیب وغریبی که شما بیان کردید باید بگم شما بهتره اول نحوه بیان را اصلاح کنید شما دارید درمورد افرادی حرف می زنید که بالاترین راندمان کاری را درسیستم اداری کشور دارند وبخش عظیمی از مدیریت اقتصاد کشور را برعهده دارند و متاسفانه توسط افرادی بیسواد مورد حجمه قرار گرفتن آدم روشن فکری مثل شما قادر به درک این مطلب هست که اگر این موتوراقتصاد که داره مثل ساعت کار می کنه یک روزکاری بخابه چه بلای سر اقتصاد می یاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.