راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهل‌ویک API تأثیرگذار در فین‌تک – بخش دوم (پایانی)

این مطلب قسمت دوم (پایانی) از مجموعه مطالب «چهل‌ویک API تأثیرگذار در فین‌تک» است که توسط فاطمه غفاری ترجمه و در وبلاگ توسن بوم منتشر شده است. قسمت اول این سری از مطالب را می‌توانید با عنوان «چهل‌ویک API تأثیرگذار در فین‌تک – بخش اول» در راه پرداخت ببینید.

در بخش پیش شماری از APIهای مفید عنوان شدند و توضیح مختصری درزمینهٔ هر یک از این APIها ارائه شد. در این بخش به ادامه لیست می‌پردازیم.

.

Plaid

این استارت‌آپ خود را به‌عنوان «یک API برای داده‌های بانکداری» معرفی می‌کند. Plaid ابزار موردنیاز برای یکپارچه شدن با زیرساخت بانک را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد؛ همچنین سرعت دسترسی به حساب‌های بانکی کاربر را نسبت به گذشته افزایش می‌دهد. این استارت‌آپ از طریق APIهای خود دو محصول اصلی ارائه می‌دهد؛ این محصولات به کاربران و توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهند تا بدون زحمت به تعامل با مؤسسات مالی بپردازند.

Plaid Connect: به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا داده‌های تراکنشی حساب‌های اعتباری، بدهی، چک‌ها، پس‌اندازها و سایر حساب‌ها را گرداوری کرده و به شکلی روشن و کاربردی به کاوش در جزئیات موجود در این داده‌ها بپردازند. این API به‌طور هوشمند نام تاجر، نوع خرید، موقعیت مکانی و آدرس هر یک از خریدها را تطبیق می‌دهد.

Plaid ACH Auth: استفاده از ACH برای کاربران و توسعه‌دهندگان آسان است. Plaid Auth به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به جای شماره حساب‌های مبهم، با استفاده از اعتبارنامه‌هایی که کاربران می‌شناسند پرداخت‌های ACH را تنها با صرف چند ثانیه سازمان دهند. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند صحت مالکیت را وارسی کرده و امکان چک کردن مانده‌حساب را برای کاربران ممکن سازند.

.

Finicity

API و پلتفرم Finicity توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را قادر به یکپارچه‌سازی آسان و راحت داده‌های مالی با appهای خود می‌سازند. با استفاده از Finicity Aggregation API کاملاً مبتنی بر Rest، توسعه‌دهندگان می‌توانند با افزایش ویژگی‌های کلیدی API، تجاربی استثنایی برای کاربر ایجاد کنند. این API به‌منظور افزایش بازارهای ممکن برای appها، بیش از ۱۶۰۰۰ منبع داده مشتریان را به‌راحتی با مجموعه وسیعی از مؤسسات مالی مرتبط می‌سازد. انواع جامع حساب به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا app ها را با داده‌های موردنیاز آن تغذیه کنند و به‌این‌ترتیب انتظارات کاربران را برآورده سازند. شکل زیر به‌طور واضح نشان می‌دهد که APIهای Finicity در چه زمینه‌ای کاربرد دارند:

apst-way2pay-95-09-06

Fidor Bank

این بانک آلمانی، مجموعه استانداردی از APIهای RESTful و سیستم‌های مدیریتی تأیید اعتبار OAuth را ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند با استفاده از Fidor یک ID مشتری و حساب بانکی همراه با آن دریافت کنند. با استقرار رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Fidor می‌توان از اشخاص ثالث تقاضای پرداخت یا انتقال پول داشت. با استفاده از روش API-محور می‌توان علاوه بر تراکنش‌های منفرد، انتقال یا برداشت مستقیم بدهی را به‌صورت دسته‌ای به انجام رساند. برای بازیابی اطلاعات کاربر همچون ID و آدرس ایمیل می‌توان از درخواست‌های مبتنی بر وب استفاده کرد. API توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا به مشخصه‌های مدیریت عمومی حساب دسترسی پیدا کنند.

Fidor یک لایسنس کامل بانکداری را با تکنولوژی و APIهای بانکی باز خود ترکیب می‌کند. FidorOS برای کار با یک سیستم موجود بانکداری اصلی طراحی شده است و می‌توان آن را فراتر از خدمات بانکداری سنتی وسعت بخشید. پلتفرم بانکداری، میانه‌افزاری (middleware) است که بدون نیاز به کد پیشین از تجارت و وام اجتماعی، ارزهای مجازی و وام‌های اضطراری پشتیبانی می‌کند.

.

Simply Tapp

پیشگامان HCE Simply Tapp در اواسط ۲۰۱۴، API های خود را برای صادرکنندگان کارت و فراهم‌آورندگان app باز ساخت، این API پلتفرم توسعه‌دهنده‌ای دارد که به سبب آن می‌تواند کارت‌های دیجیتالی را به شیوه‌ای آسان و ارزان در appهای موبایل بگنجاند. APIهای Simply Tapp برای اجرای پایلت‌های HCE یا برنامه‌های فول-بلون مطابق با دستورالعمل Visa/Mac برای توسعه‌دهندگان در دسترس هستند. کاربران می‌توانند از APIهای ادمین برای ایجاد کارت‌های فردی، کیف‌پول و کاربران جدید استفاده کنند. Simply Tapp با فراهم آوردن APIهای باز و راحت به توسعه‌دهندگان و کاربران اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های HCE را در نرم‌افزارهایشان بگنجانند.

.

OANDA

OANDA یک فراهم آورنده جهانی خدمات نوین تجاری فارکس (forex) است. این شرکت از طریق رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار REST شرکت، دسترسی رایگان به کد پلتفرم اختصاصی تجاری fx را ممکن می‌سازد. OANDA API با برنامه‌نویسی زبان agnostic، به شرکای کنونی و احتمالی آینده و همچنین به کسب‌وکارهای منفرد فرصت توسعه app های شخصی شده، الگوریتم‌های تجاری و استراتژی‌هایی موجود در صدر پلتفرم تجاری واسطه‌ها را می‌دهد. کتابخانه OANDA API ارتباط مستقیم با سرورهای fxTrade را از طریق فراخوان‌های اینترنتی معتبر دارای کانال‌های مخابراتی رمزی فراهم می‌آورد.

OANDA نیز در گذشته هکاتون‌های انحصاری اجرا می‌کرد و توسعه‌دهندگان در آن قدرت API ها را با توسعه نرم‌افزارهای اعجاب‌انگیز نمایش می‌دادند. برخی از این نرم‌افزارها همان‌طور که در هکاتون‌های گذشته شاهد بودیم شامل موارد زیر است:

GlobalFX: یک ابزار تجسم داده است که از کره‌ای متحرک استفاده می‌کند تا یک روش تعاملی بصری در اختیار کسب‌وکارهای مبادلات فارکس قرار دهد و آن‌ها به تحلیل و مقایسه ارزها در یک دوره زمانی خاص بپردازند.

FinCal: یک تقویم مالی جمعی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا در مورد رویدادهای مالی و تأثیر احتمالی آن بر جفت‌های ارزی، اظهار عقیده کنند و به آن ورودی دهند.

Regression.io: ابزاری است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا هر مجموعه داده‌ای را که مایل‌اند تحلیل کرده، آپلود کنند و ببینند که آیا ارتباطی بین داده‌ها و قیمت‌های ارز وجود دارد یا خیر.

.

2Checkout

2Checkout با دادن آپشن‌های پرداخت محلی به خریداران جهانی، تبدیلات فروش‌های آنلاین را به حداکثر می‌رساند. این API تراکنش‌های ۱۹۶ کشور را پشتیبانی کرده و توسط ۵۰۰۰۰ کسب‌وکار مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان یک هدایت‌کننده خدمات پرداخت، وجود گزینه‌هایی چون ۸ روش پرداخت، ۲۶ ارز و ۱۵ زبان، آن را به یکی از پردازشگران تراکنش‌های آنلاین در جهان تبدیل کرده است. این خدمات به‌راحتی قابل‌اجرا هستند و شامل مشخصه‌هایی چون یک گذرگاه پرداخت از پیش یکپارچه شده، یک حساب تجاری، مطابقت با PCI، منع تقلب بین‌المللی و plug-in هایی برای ۱۰۰ مورد از محبوب‌ترین کارت‌ها است.

.

Adyen

Adyen یک شرکت جهانی چند کاناله است که یک راهکار پرداخت outsource به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. این کار به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا پرداخت‌ها را از هر جایی در جهان بپذیرند، همچنین برای بازرگانان تجارت الکترونیک سازمان‌های بزرگ و متوسط، راهکار پرداخت ارائه می‌دهد. Adyen در اجرای سیستم‌های پرداختی با حجم بالا بیش از یک دهه تجربه دارد. این شرکت خصوصی و سودآور در سال ۲۰۱۲، پنجاه میلیون گردش مالی داشته است.

.

BancBox

BancBox به مؤسسات غیرمالی اجازه می‌دهد تا پول را به شیوه‌ای ساده، راحت و مطلوب گرداوری، ذخیره و ارسال کنند. این شرکت کالیفرنیایی رویکردی API-محور برای مشتریان خود فراهم می‌آورد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خدمات بانکداری را در نرم‌افزارهایشان ارائه دهند.

.

Card.io

سیستم Card.io یک SDK به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان ارائه می‌دهد که وارد ساختن اطلاعات کارت اعتباری را به راحتی قرار دادن کارت در جلوی دوربین اسمارت‌فون‌ها ممکن می‌سازد.

.

SecurionPay

شرکت SecurionPay بر صنایع دارای ریسک بالا تمرکز دارد. Stripe بسیاری از دسته‌های تاریخی/بازی (dating/game) را انجام نمی‌دهد بنابراین این API انتخاب خوبی است. لینک API

.

CardFlight

CardFlight به توسعه‌دهندگان app اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های in-person خود را در میان app های اندروید و iOS خود ببرند. پلتفرم باز آن، توسعه‌دهندگان app را با پردازشگران پرداخت مرتبط می‌سازد و بر ۹۰+ درصد از پرداخت‌های کارت اعتباری موردنیاز در زندگی روزمره تمرکز دارد. توسعه‌دهندگان از رمزخوان‌های stripe مغناطیسی و SDK/API برای پذیرش ساده و راحت پرداخت‌های کارت بر روی appهایشان استفاده می‌کنند که از همه پردازشگرهای پرداخت یا حساب‌های تجاری به‌صورت مجازی پشتیبانی می‌کنند. کاربران خدمات کنترل کامل تجربه app یکپارچه خود را در دست دارند بدون اینکه با پیچیدگی‌های معمول یکپارچگی‌های پرداخت‌ها روبرو شوند.

.

Coinbase

شعبه اصلی Coinbase در سانفرانسیسکو است، یک سرویس مبادله و کیف‌پول bitcoin است که باعث تسریع مبادلات بین bitcoin و پول بدون پشتوانه در ۲۶ کشور و همچنین تراکنش‌های bitcoin و ذخیره آن در ۱۹۰ کشور می‌شود. سه محصول اصلی آن، مبادله bitcoin تجاری و پول بدون پشتوانه، کیف‌پول برای ذخیره و تراکنش‌های Bitcoin و یک API برای توسعه‌دهندگان و کسب‌وکار به‌منظور ساخت appها و پذیرش پرداخت‌های bitcoin می‌باشند. مبادلات Coinbase می‌توانند از طریق یک انتقال بانکی یا سیمی راه‌اندازی شوند و معاملات بورس یک مدل قیمت گیرنده/سازنده دارند.

.

Fortumo

Fortumo در سال ۲۰۰۷ ساخته شده و به توسعه‌دهندگان بازی و app اجازه می‌دهد تا کاربرانشان را از طریق صورت‌حساب‌های اجرایی موبایل در بیش از ۸۰ کشور پولی کنند. این API ویژگی‌هایی چون sign-up سلف‌سرویس و فعال‌سازی فوری را در کنار جریان پرداخت بی‌نقص به کاربران خود ارائه می‌دهد.

.

Invoicera

این نرم‌افزار آنلاین، قدرت را از سیستم‌های صورت‌حسابی سنتی که با کاغذ و قلم سروکار داشت، گرفته است. این نرم‌افزار صورت‌حساب‌های الکترونیکی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. کاربران آن می‌توانند صورت‌حساب‌های آنلاینی برای مشتریان خود ارسال کنند و همچنین پرداخت‌هایی را به همین صورت دریافت کنند. این امر برای کسب‌وکارهایی دارای مشتریان بسیار مناسب است، با استفاده از این API می‌توان پرداخت‌ها را به‌موقع و با فشردن یک دکمه از طریق invoicera مورد پردازش قرار داد.

.

Judo Payments

Judo پرداخت‌های in-app راحتی برای شرکت‌های پیشتاز جهانی فراهم می‌آورد. متخصصان پرداخت Judo Payments با راهنمایی کسب‌وکارها و شرکای توسعه، آن‌ها را در ایجاد appهایی برتر برای پرداخت سریع‌تر، آسان‌تر و راحت‌تر یاری می‌کنند. آن‌ها همچنین قادر به انجام همه پرداخت‌های «معمول» وب-محور، پایانه‌های مجازی و راهکارهای IVR هستند. Judo یکی از شرکای مؤثر Apple Pay بوده و اولین سرویس ممانعت از کلاه‌برداری‌های مخصوص موبایل را در سال ۲۰۱۳ توسعه بخشید.

.

Go Cardless

این شرکت در روزنامه گاردین به‌عنوان جذاب‌ترین استارت‌آپ بریتانیا نام گرفت، همچنین در لیست ۱۰۰ استارتاپ برتر Startup.co.uk قرار گرفته و بهترین جایزه وب-app اروپا را که The Net Web App Startup Award نام دارد به خود اختصاص داده است، Go Cardless یک فراهم‌آورنده بدهی مستقیم آنلاین است. بسته‌بندی API برای انتقال بانکی، به همه کسب‌وکارها یا افراد اجازه می‌دهد به شبکه بدهی مستقیم دسترسی پیدا کنند تا بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های کارت اعتباری یا داشتن حساب تجاری، API ساده‌ای برای پرداخت‌های نه‌چندان پیچیده و مقرون‌به‌صرفه بدهی کسب‌وکارهای کوچک ایجاد کنند. این شرکت زیرساخت پرداخت‌های مستقیم را فراهم آورده و از هزینه یک درصد تراکنش‌ها می‌کاهد.

Go Cardless در ژانویه ۲۰۱۱ توسط تام بلومفیلد، مت رابینسون و هیروکی تاکوچی به‌عنوان پروژه‌ای برای تسهیل پرداخت‌های گروهی بین افراد گروه‌های دوستانه یا شرکت‌های کوچک راه‌اندازی شد، Go Cardless امنیت ۱٫۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری Accel Partners و Passion Capital، ۳٫۳ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری‌های آوریل ۲۰۱۴ و ۷ میلیون دلار از Bladerton Capital در ژانویه ۲۰۱۴ را تأمین کرد. علاوه بر پرداخت‌های برجسته‌ای چون Visa، Mastercard و PayPal، رقبای دیگر این شرکت شامل Square، Stripe، Venmo و Dwolla هستند که همچون Go Cadless از بازیگران برجسته در بازار پرداخت‌های اروپا محسوب می‌شوند و بر پایه شبکه کارتی موجود نیستند.

.

Currency Cloud

تکنولوژی و محصول استارتاپ بریتانیایی Currency Cloud یک موتور پرداخت است و در خدماتی چون Azimo، TransferWise و xe.com و ۱۲۵ مورد دیگر که کسب‌وکارهای مبتنی بر ایده جابجایی بین‌المللی پول دارند، یک API اصلی محسوب می‌شود. در یک سازمان B2B مشتریان Currency Cloud از طریق یک اتصال API مجزا به خدمات دسترسی دارند که آن‌ها را به محیط بانکداری جهانی متصل می‌کند. Currency Cloud این تکنولوژی را برای کمک به درآمدزایی استارتاپ‌های فین‌تک ایجاد کرده است؛ بنابراین وقتی TransferWise پنجاه‌وهشت میلیون دلار و Azimo بیست میلیون دلار درآمد دارند این Currency Cloud است که پلتفرم این کسب‌وکارها را برای درآمدزایی فراهم آورده است.

این استارت‌آپ بر این باور است که پلتفرمی بر پایه تکنولوژی‌های جدید کاراتر و بدون نقض تر از روش‌های سنتی تبادلات خارجی است. Currency Cloud در سری‌های C هجده میلیون دلار درآمد داشته که از آن برای پیشروی برنامه توسعه آمریکا استفاده خواهد شد. افزایش بودجه اخیر علاوه بر افزایش بودجه‌های قبلی تحت نظارت سرمایه‌گذارانی چون Saphire Ventures و بودجه فین‌تک راکوتان پدیدار می‌شود. Currency Cloud که در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد حدود ۱۰ بیلیون دلار در سال را پردازش می‌کند و قصد دارد این رقم را تا پایان سال جاری به یک بیلیون در ماه برساند.

.

Crowd Valley Inc

Crowd Valley یک دفتر بانکی دیجیتالی و API عمومی فراهم می‌آورد که سرمایه‌گذاری دیجیتال و نرم‌افزارهای وام‌دهی چون سرمایه‌گذاری و وام‌دهی متقابل (peer to peer)، بازارهای سرمایه جایگزین و دارائی واقعی را برای متخصصان خدمات مالی فراهم می‌آورد.

.

Figo

Figo یک فراهم آورنده API بانکداری هوشمند است که با همه فراهم‌آورندگان خدمات مالی (بانک‌ها، کارت‌های اعتباری، کیف‌پول‌های الکترونیک) از طریق یک REST-API مرتبط است.

.

Gini

رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Gini به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا وظایف پرزحمت را برای کاربران نهایی خودکار سازند- ازجمله این کارها می‌توان به پرداخت صورت‌حساب‌ها، پیگیری یا محاسبه هزینه اشاره کرد. سرویس «Magic-As-A-Service» باعث تقویت Appها و ایجاد use case های جدید و چشمگیر بر پایه محتوای اسناد می‌گردد.

.

Boku

Boku یک سرویس پرداخت آنلاین است که به کاربران اجازه می‌دهد برای اجناس دیجیتالی و مجازی از طریق تلفن موبایل هزینه بپردازند. این API به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا سرویس Boku را با وب‌سایت‌های خود یکپارچه کنند. مصرف‌کنندگان می‌توانند از این API برای تراکنش‌های ارزی در ۵۰ کشور استفاده کنند. این API همچنین می‌تواند برای نمایش زبان، به زبان فرد مراجعه‌کننده مورداستفاده قرار گیرند.

.

Handpoint

Handpoint به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اولین بازار دارای راحت‌ترین راهکار POS موبایل نه‌تنها برای کسب‌وکارهای کوچک بلکه برای سازمان‌ها و کسب‌وکار SMB باشند. برای انجام این کار، شرکت یک API توسعه می‌دهد که با کمک خطوط کد می‌توانند به آسانی آن را با نرم‌افزارشان یکپارچه کرده و سیستم کارت‌خوان موبایلی خود را ایجاد کنند.

.

Pich Technology

Pich فراهم‌آورنده داده‌های مالی و بانکداری است. این شرکت این داده‌ها را برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان سازمان داده، گرداوری و تفکیک می‌کند تا بتوانند از خدماتشان استفاده کنند. با کمک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Pich، کاربر می‌تواند به سرعت با زیرساخت بانکداری یکپارچه شده و از داده‌های معتبر این مؤسسات مالی بهره ببرد.

.

Open Exchange Rate

رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Open Exchange Rate برای کاربران نرخ‌های مبادله (خارجی) کاملاً به روز (هر ساعت بروز می‌شود)، مرتبط با دلارهای آمریکا در شکل JSON فراهم می‌آورد. این API برای استفاده کوچک-مقیاس/خصوصی و بسیار ارزان برای appها، کسب‌وکارها و پروژه‌های تجاری، رایگان است.

.

Kiva

Kiva اولین پلتفرم وام‌دهی آنلاین است که وام‌دهندگان را با کارفرمایان اقتصادی سراسر جهان مرتبط می‌سازد. رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Kiva امکان دسترسی کاربران را به اولین وب‌سایت میکرو-وام‌دهی متقابل جهان فراهم می‌آورد که به وام‌دهنده‌ها اجازه می‌دهند تا در دنیای روبه‌پیشرفت امروز به‌طور مستقیم به کارفرمایان منحصربه‌فرد وام دهند.

.

FinTecSystems

FinTecSystems به‌عنوان یک API منفرد، ارائه‌دهنده اطلاعات مبتنی بر بانکداری آنلاین و خدمات پرداخت است. این API راهکارهایی ارائه می‌دهد که از بانک‌ها، فراهم‌آورندگان خدمات پرداخت و فروشگاه‌های آنلاین برای شناسایی مشتریان پشتیبانی می‌شود تا بتوانند در کنار پرداخت با بانکداری آنلاین خودشان، ریسک کلاه‌برداری را کاهش دهند.

.

APIهای ۲ امتیازی

Wirecard

Wirecard یک شرکت فراهم‌آورنده خدمات پردازش پرداخت آنلاین است که خدمات پرداخت صنفی، بی‌سیم، پیش‌پرداخت شده و خصوصی ارائه می‌دهد. رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Wirecard به‌عنوان آپشنی برای یکپارچه شدن با خدمات پردازشی پرداخت تجارت الکترونیک ارائه می‌شود. این API به مشتریان اجازه می‌دهد تا پرداخت‌ها را پذیرفته و ارائه دهند، سرمایه بازگشتی را پردازش کنند، سیستم‌های ثبت پرداخت ارائه دهند و اعمالی از این قبیل را به انجام برسانند.

.

Payleven

Payleven ارائه‌دهنده SDK موبایل و API برای اندروید و iOS است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از زیرساخت پرداخت آن بهره ببرند. در برزیل Easy Taxi همه پرداخت‌های in-app را از طریق payleven پردازش می‌کند. Nobly یک شرکت ثبت دستگاه کارت‌خوان است که یکپارچه‌ساز دیگری محسوب می‌شود.

این شرکت همچنین به توسعه‌دهندگان بومی app اجازه می‌دهد تا اطلاعات مدیریت حساب، پردازش پرداخت‌ها، بازیابی اطلاعات پرداخت و همچنین app بومی خود را در ابزار پرداخت تلفن‌های هوشمند بگنجانند.

پایان

منبع: توسن بوم؛ فاطمه غفاری / 41 APIs Making Waves in FinTech

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.