راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهمیت APIها برای توسعه‌دهندگان فین‌تک

کنستانتین رابین / کنتوماتیک: رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار (APIها) اجازه نمی‌دهند شرکت‌ها به خاطر محصولات خارج از دور، مزیت رقابتی خود را از دست بدهند.

صنعت فین‌تک به سرعت در حال رشد است. هر سال محصولات مبتکرانه و جدیدی ارائه می‌شوند و این امر باعث افزایش قدرت تکنولوژی‌های جدید می‌گردد. بسیاری از این نوآوری‌ها به سادگی محصول ایده‌های مبتکرانه و بی‌سابقه، یا رویکردهایی هستند که بر اساس راهکارهای موجود APIها ساخته شده‌اند. این فرایند شبیه ساخت‌وساز با لگو است: آجرها را برمی‌دارید و چیزی کاملاً متفاوت می‌سازید.

توسعه‌دهندگان فین‌تک APIهای بسیاری دارند که می‌توانند از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنند. هر یک از این APIها به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا قلمروهای ناشناخته‌ای را کشف کرده و بکار بگیرند؛ اما عبارت «یک API پیدا کنید سپس چیزی از آن بسازید» استراتژی مناسبی در این زمینه نیست، بااین‌حال ممکن است این موقعیت نیز پیش بیاید که در آن، شخصی درباره یک API مشخص اطلاعاتی پیدا می‌کند و ناگهان یک ایده نرم‌افزاری در ذهنش شکل گرفته و ممکن است بتوان با به‌کارگیری آن انقلابی در صنعت به وجود آورد. وقتی توسعه‌دهندگان یک نرم‌افزار می‌سازند باید در ابتدا تصوری کلی از آن داشته باشند تا بتوانند ابزار و راهکارهای مناسب را برای ساخت آن مشخص و مهیا کنند APIها یکی از این ابزار هستند.

.

کلیات

یک نرم‌افزار وب‌محور با عنوان مدیریت مالی خصوصی آنلاین را برای کنترل بودجه خود تصور کنید. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از یک رابط رنگارنگ (پر از چارت، نمودار و …) به‌کارگیری آن را برای کاربران آسان سازند. همچنین می‌توانند با بصری ساختن و ایجاد امکان استفاده راحت از این نرم‌افزار (تنها با چند کلیک) بهترین تجربه را برای مشتری خود فراهم آورند. آن‌ها می‌توانند از طریق اشتراک، تبلیغات، مشارکت در ارائه معاملات خاص یا فروش محصولات مالی بر روی سرویس، بهترین روش‌های کسب درآمد را بیابند؛ به‌عبارت‌دیگر آن‌ها محصولی کامل، نهایی و آماده برای بازار در دست دارند. این‌طور نیست؟

نه. آن‌ها سوخت این موتور را فراموش کرده‌اند: داده‌های کاربران. بدون آن کل سرویس هیچ معنایی ندارد. پس چگونه باید داده‌ها را به دست آورد؟ ورود دستی داده‌ها فرایندی خسته‌کننده است که شاید در سه دهه پیش عملی بود اما در قرن ۲۱ کارگر نیست. وارد کردن فایل‌ها ایده خوبی نیست چرا که کاربران باید به‌طور مرتب داده‌ها را از حساب‌هایشان خارج سازند به شرطی که سیستم بانکداری چنین نقشی به آن‌ها بدهد. نه باید راهکار ساده‌ای وجود داشته باشد که این کار را به‌صورت اتوماتیک انجام دهد. خوشبختانه، APIهایی برای این کار وجود دارند: آن‌ها به حساب‌های کاربران وصل می‌شوند و همه اطلاعات ضروری را بازیابی می‌کنند. تنها کاری که توسعه‌دهندگان باید انجام دهند این است که API را در کد خودشان استقرار دهند یا فقط کد خود را با این API مرتبط سازند.

.

رضایت آنی

APIها سه مزیت بزرگ دارند: آن‌ها داده‌های واقعی را برای نرم‌افزارهای متنوع فراهم می‌آورند، استقرار آن‌ها آسان است و در نهایت اینکه در دسترس هستند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با توجه به آنچه که برای محصولات و کاربرانشان اهمیت دارد تقریباً فوراً از آن‌ها استفاده کنند. برخی از APIها حتی نیازی به تعبیه ویژگی‌های جانبی ندارند: شخصی‌سازی و برچسب زدن رابط کاربر به منظور آماده کردن نرم‌افزار نهایی برای بازار کافی است. در این سناریو دپارتمان‌های فروش و بازاریابی کار بیشتری نسبت به تیم توسعه‌دهنده دارند.

APIهای واقعی دارای استقرار بسیار سریع و آسان، از مزیت بزرگ دیگری نیز برخوردارند و آن اینکه: اجازه نمی‌دهند شرکت‌ها به خاطر محصولات خارج از دور، مزیت رقابتی خود را از دست بدهند. هر ایده بزرگی تا زمانی بزرگ است که برای اولین بار باشد. اگر زمان بین فرایندهای تصور کلی از محصول در قبل از آغاز کار و ارائه محصول نهایی بیش‌ازحد طولانی باشد، رقبا می‌توانند به سادگی ایده را بدزدند و با استفاده از راهکارهای در دسترسی چون APIها آن را سریع‌تر روانه بازار کنند.

فاکتور مهم دیگری که باید به آن توجه داشت امنیت و مسئولیت‌پذیری است. وقتی‌که شما با داده‌های حساس سروکار دارید باید امنیت مناسبی برای آن ایجاد کنید. این یعنی هزینه اضافی، درگیری با مقررات ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران و مانند آن. این کار ساده‌تر و امن‌تر از اعتماد به متخصصان شرکت ثالث است که API را توسعه داده و بدون ذکر هزینه ذخیره‌سازی و امنیت، همه مسئولیت میزبانی داده را بر روی سرورهای خود پذیرفته است.

به‌طورکلی، APIها ابزار بسیار خوبی هستند که باعث صرفه‌جویی در زمان توسعه بوده و امکان دسترسی به حجم عظیمی از داده‌ها را فراهم می‌آورند. این را نمی‌توان به سادگی نادیده گرفت؛ مخصوصاً زمانی که سخن از APIهای بانکداری به میان می‌آید می‌توان به صدق این نکته پی برد، اینکه خودتان به‌تنهایی آن را استقرار دهید هزینه‌بر است اما مزایای حاصل از داده‌های مالی برای شما بسیار زیاد خواهد بود.

.

درباره کنستانتین رابین

کنستانتین به مدت ۴ سال در پروژه‌های مختلف صنعت مالی شرکت داشته است. او هم‌اکنون به‌عنوان رئیس بخش بازاریابی کنتوماتیک که یک توسعه‌دهنده API بانک در اروپاست مشغول به کار است. علاوه بر این کنستانتین اغلب مقاله‌هایی درزمینهٔ تکنولوژی و امور مالی در وب‌سایت‌های کلیدی منتشر می‌کند.

.

درباره کنتوماتیک

کنتوماتیک (Kontomatik) ارائه‌دهنده APIهای بانکی است. خدمات عرضه شده توسط کنتوماتیک اغلب برای بانک‌های دارای محصولات رقابتی و وام‌دهندگان آنلاینی است که به دنبال بهینه‌سازی فرایندهای صدور وام و استارت‌آپ‌هایی هستند که می‌خواهند App هایشان را حول تکنولوژی عالی آن بسازند. نمره دهی آنلاین اعتبار، KYC فوری و پیشنهاد‌های مالی متنی ازجمله مزایای کلیدی عرضه شده توسط کنتوماتیک هستند اما خدمت اصلی آن ارائه ابزاری است که اجازه می‌دهد تا یک سازمان به یک مبتکر واقعی در صنعت مالی تبدیل شود.

منبع: توسن بوم؛ فاطمه غفاری / The importance of APIs for FinTech developers

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.