راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مظاهری: رویداد پرداخت ایران سرآغاز یک حرکت آگاهانه برای رشد صنعت پرداخت ایران

دوم و سوم آذر ماه، یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت بانکی ایران بعد از رفع تحریم‌ها برگزار می‌شود؛ رویدادی که باعث می‌شود برای اولین بار به‌جای اینکه مدیران بانکی کشور دسته‌دسته به نمایشگاه‌های کشورهای همسایه و یا حتی دورتر بروند تا با شرکت‌های فعال و مطرح بین‌المللی تعامل کنند، این بار در خاک ایران با آن‌ها پای میز مذاکره و صحبت می‌نشینند. یکی از شرکت‌های ایرانی حاضر در این رویداد، شرکت توسن تکنو است که به‌طور متمرکز روی ارائه راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه پرداخت و بسترهای نوین بانکداری فعالیت می‌کند. از همین رو، گفتگوی کوتاهی با دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو در خصوص اهمیت برگزاری این رویداد داشتیم که در ادامه آمده است.

.

قبل از هر چیز، بگویید چرا در رویداد پرداخت ایران 2016 شرکت می‌کنید؟

حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های صنعت بانکداری و پرداخت همواره یکی از بهترین فرصت‌ها برای ارائهٔ محصولات و دستاوردهای شرکت‌ها و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اشتراک دانش، بین فعالان صنعت است. همواره حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مهم مرتبط با این صنعت در داخل و خارج از کشور جزو برنامه‌های اصلی شرکت توسن تکنو بوده که طی سالیان متوالی انجام شده و در این میان نمایشگاه کارت و پرداخت دوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

در همین زمینه، از نتایج یک تحقیق میدانی در خصوص هزینه‌هایی که شرکت‌های ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های معتبر همین برگزارکننده در خارج از کشور، متقبل می‌شوند به‌وضوح مشخص و مبرهن است که این حضور بالغ‌بر چند صد میلیون تومان هزینه روی دست شرکت‌های ایرانی قرار می‌دهد که شامل هزینه‌هایی نظیر خرید فضا برای غرفه، برپایی غرفه، خرید بلیت و هزینه‌های اقامت کارکنان شرکت و مهمانان بانکی، هزینه‌های پذیرایی و هدایا، هزینه‌های اخذ ویزا و مواردی ازاین‌دست است.

از طرفی با توجه به محدودیت‌های موجود در خصوص سفر به کشورهای خارجی، طبعاً امکان حضور همهٔ فعالان و تأثیرگذاران صنعت و نیز شرکت‌ها در این رویدادها میسر نخواهد بود و به‌نوعی فرصت‌سوزی خواهد شد.

با این اوصاف امسال مایهٔ خرسندی ماست که در فضای پسابرجام برای اولین بار شاهد حضور این برگزارکننده و نیز شرکت‌های مهم بین‌المللی این عرصه در ایران هستیم و طبعاً در کنار استفاده از ظرفیت‌های این شرکت‌ها، رشد صنعت پرداخت در ایران نیز برای شرکت‌های خارجی نمود عینی خواهد داشت و شاهد فضای روبه رشدی برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان خواهیم بود.

این حضور گام مثبتی است از سمت دولت در اجرای وعده‌های داده شده جهت گشایش مسیرهای اقتصادی و بازرگانی که با تحقق تعهدات پسابرجام در خصوص ایجاد تعاملات بین‌المللی، سبب انتقال دانش و ایجاد فرصت‌های جهانی جدید برای فعالان و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

.

چرا اکنون زمان مهمی برای صنعت پرداخت و بانکی ایران است؟

طبعاً با توجه به گشایشی که در برجام حاصل شده است، ایران به‌عنوان یک کشور مهم و تأثیرگذار در جهان و منطقه می‌تواند بازاری بالقوه برای فعالیت فعالان اقتصادی دنیا باشد. کما این‌که این اتفاق در حال حاضر نیز روند رو به رشدی داشته و شاهد حضور بخش‌ها و بنگاه‌های مهم اقتصادی در بازار ایران هستیم. خوب طبیعتاً در چنین بازاری نقش صنعت بانکی و پرداخت نقشی غیرقابل‌انکار بوده و این صنعت به‌عنوان یک حلقهٔ اتصال بین عرضه‌کنندگان کالا و خدمات و مصرف‌کنندگان آن، چه در بعد درون کشوری و چه برون کشوری نقشی کلیدی دارد؛ بنابراین رونق کسب‌وکار و ایجاد پل‌های ارتباطی بین ایران و جهان در گرو رشد و هم‌افزایی فعالان صنعت مالی در ایران خواهد بود.

.

در سال‌های آتی کدام فناوری‌ها، شیوه پرداخت در ایران را متحول خواهند کرد؟

با روندی که در حال حاضر در دنیا اتفاق افتاده و از طرفی تصویری که ما از جامعهٔ امروز ایران داریم، رشد تکنولوژی باعث استفاده از ظرفیت‌ها و مزایای دستگاه‌های دیجیتال شده است و در این میان سهم فناوری‌هایی مانند پرداخت‌های موبایلی و یا پرداخت از طریق Mini POS های سیار رو به افزایش است.

اگر بخواهیم کمی ایده‌آل‌تر نگاه کنیم، استفاده از پرداخت‌های نوین مانند پرداخت از طریق NFC و همچنین پرداخت‌های غیرتماسی در ایران در حال ایجاد و بهینه‌سازی است و به‌نوعی می‌توان آیندهٔ پرداخت در ایران را متعلق به این حوزه دانست.

.

شما اهمیت فین‌تک در جامعه ایرانی را چقدر می‌دانید؟

در حال حاضر فین‌تک یا همان فناوری‌های صنعت مالی به‌عنوان یک موضوع جدی رقابت‌پذیر در دنیا مطرح است و در این زمینه شاهد تولید کتاب، فیلم، انتشار مقاله و نشریه هستیم. ازآنجایی‌که کلیه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در مراودات و مبادلات خود، خواسته یا ناخواسته از فناوری‌های مرتبط با صنعت مالی استفاده می‌کنند می‌توان این موضوع را به‌عنوان یکی از موضوعاتی دانست که به‌نوعی با همهٔ افراد جامعه سروکار دارد؛ بنابراین لزوم آگاهی‌بخشی در این صنعت در لایه‌های بالادستی و پایین‌دستی بسیار حائز اهمیت است. با توجه به ایجاد استارت‌آپ‌های جدید در این حوزه هر روز شاهد رشد بیشتر این صنعت در ایران خواهیم بود و طبعاً جامعهٔ هدف محصولات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری این استارت‌آپ‌ها نهایتاً مردم خواهند بود. پس باید شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که ظرفیت‌های این حوزه برای فعالان کسب‌وکار شفاف‌سازی شده و در سمت دیگر نیز آموزش‌های لازم به کاربران عام جامعه منتقل شود.

.

به نظر شما رویداد پرداخت ایران ۲۰۱۶ چه نقشی در مسیر توسعه و تعامل ایران با جهان دارد؟

در نگاه کلی ظرفیت‌های این رویداد با توجه به هدف‌گذاری‌ها و فهرست شرکت‌کنندگان، همچنین پنل‌ها و سخنرانی‌ها و کارگاه‌ها تا حدی است که برای ما فعالان این صنعت بسیار امیدوارکننده است. شاید بتوان گفت که برای اولین بار شرکت‌ها و فعالان این صنعت با رویکرد هم‌افزایی و توسعهٔ راهبردهای جدید و مشترک در بخش فین‌تک در ایران دور هم جمع می‌شوند تا به‌نوعی آغازگر مسیری باشند که سال‌ها به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ایران مسدود مانده بود.

دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو
دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو

این‌که ایران به‌عنوان کشوری تأثیرگذار در خاورمیانه به‌عنوان کریدری برای ورود به بازارهای مالی دنیا قرار گیرد همواره یکی از آرزوهای فعالان صنعت بانکی و پرداخت بوده است که در فضای پسابرجام در حال تحقق است. شرکت‌های پرداخت معتبر بین‌المللی برای اولین بار پس از برجام وارد ایران می‌شوند تا فضایی جدید برای این صنعت شکل بگیرد.

از زاویهٔ دیگر حضور و مشارکت بازدیدکنندگانی از کشورهای منطقه نظیر کشورهای عضو CIS، پاکستان و عراق هم از نکات جالب و قابل‌توجه این رویداد برای فعالان صنعت خواهد بود. شبکه‌سازی و اشتراک دانشی که در این رویداد بین فعالان داخلی و خارجی صورت خواهد پذیرفت باب فعالیت و حضور کارشناسان و مدیران ایرانی در همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و بازار بین‌المللی را خواهد گشود و فرصتی خواهد بود برای معرفی راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ما به دنیا، که در ادامه رشد و پویایی صنعت بانکی و پرداخت را به دنبال خواهد داشت.

از سمت دیگر اشتیاق کشورهای مطرح این صنعت به حضور در بازار ایران و توسعهٔ کسب‌وکارشان به فعالان فین‌تک ایران این نوید را می‌دهد که از تجارب و دانسته‌ها و راه‌های پیموده‌شدهٔ پیشتازان خارجی صنعت بهره‌مند شوند و تحقیق و توسعه را برای در اختیارگرفتن بازار خصوصاً در بخش تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز این حوزه مدنظر قرار دهند.

بنابراین همایش و نمایشگاه پرداخت ایران 2016 را می‌توان سرآغاز یک حرکت جدی و آگاهانه برای رشد صنعت پرداخت چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.