راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراقب نفوذ باشیم اما امید را از استارت‌آپ‌ها نگیریم

«بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استارت‌آپ‌های مالی (فین‌تک) در ایران و نقش رسانه‌ها» عنوان میزگردی بود که در ششمین روز از بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات، در شبستان مصلی برگزار شد. ناصر غانم‌زاده مدیر فینوا، اکبر هاشمی مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه، دکتر محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نبض‌افزار، مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال و رضا قربانی روزنامه‌نگار فناوری به‌عنوان مجری، اعضای این پنل بودند که به مدت یک ساعت دور هم جمع شدند و درباره موضوعات مطرح‌شده بحث و گفت‌وگو کردند.

رضا قربانی روزنامه‌نگار فناوری و مجری پنل
رضا قربانی روزنامه‌نگار فناوری و مجری پنل

mat-1000-way2pay-95-08-26 mat-a-1000-way2pay-95-08-26

میزگرد با صحبت‌های دکتر جمالی در خصوص کارکردن در فضای استارت‌آپ‌ها و اشاره به این نکته که فین‌تک‌ها باید به سمت کاهش هزینه‌ها در ارائه سرویس بروند، شروع شد.

دکتر محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نبض‌افزار
دکتر محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نبض‌افزار

در ادامه دکتر جمالی به برخی مشکلات موجود در کشور اشاره کرد و گفت: «متأسفانه کشور به سمتی رفته و نوع آموزش به‌گونه‌ای شده است که حتی برخی افراد در درک مفهوم نوآوری و کسب‌وکار هنوز مشکل دارند و این مشکل به این خاطر است که ما همگی برای کارمند شدن و در دولت کار کردن آموزش دیده‌ایم.»

بخشی از صحبت‌های جمالی درباره حاکمیت دولت بود که در این باره گفت: «به جای اینکه شرکت‌ها در کشور حاکمیت کنند، دولت ما در حال شرکت‌داری است. برای مثال، در حوزه فعالیت ما، سالانه بانک‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان کارمزد برای خرید شارژ پرداخت می‌کنند. استارت‌آپ‌ها با نوآوری که انجام می‌دهند باید کاری کنند که هزینه کمتری ایجاد شود.»

بخش مهمی که دکتر جمالی در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد این بود که فین‌تک‌ها باید بسیار هوشمندانه عمل کنند و سمت دولت و رگولاتوری نروند.

در ادامه میزگرد، از ناصر غانم‌زاده درباره چالش‌برانگیز بودن استارت‌آپ‌ها در ایران سؤال شد و او هم در پاسخ گفت که چالش جزو ذات استارت‌آپ‌ها در همه جای دنیاست.

ناصر غانم‌زاده مدیر فینوا
ناصر غانم‌زاده مدیر فینوا

غانم‌زاده در صحبت‌هایش گفت که استارت‌آپ‌ها همان شرکت‌های نوپایی هستند که از ۱۵ سال قبل هم وجود داشتند ولی از زمانی که برچسب خارجی به آن‌ها زده شد و نام خارجی گرفتند، حساسیت‌ها و توجهات نیز بیشتر شد و به همین خاطر هم برخی سوءتفاهم‌ها به وجود آمد.

او به حسن نیت افرادی که در حوزه استارت‌آپی در ایران فعالیت می‌کنند، اشاره کرد و گفت: «به جرئت می‌توانم بگویم که همه کسانی که در ایران کار می‌کنند، قصدشان ایجاد یک فرایند مثبت و کارآفرینی است. همین جریان استارت‌آپی باعث شده تا قشر تحصیل‌کرده جامعه دیگر از کشور خارج نشوند و به امید ایجاد کسب‌وکار خودشان در همین مملکت بمانند.»

mat-c-1000-way2pay-95-08-26

پس از صحبت‌های غانم‌زاده، موضوع مستند شب‌نامه و صحبت‌هایی که درباره عاملان نفوذی شده بود، مطرح شد. اکبر هاشمی در این باره گفت: «در هر کشوری نفوذ وجود دارد و همه ما باید مراقب باشیم؛ اما اینکه بخواهید به بچه‌های کارآفرین و فضای استارت‌آپی ایران انگ بزنید، درست نیست. این افراد به عشق وطنشان کار می‌کنند.»

اکبر هاشمی مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه
اکبر هاشمی مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه

هاشمی در آخر از بچه‌های استارت‌آپی خواست که در کسب‌وکارهای خود به مؤلفه‌هایی که روی آن‌ها حساسیت وجود دارد اهمیت بیشتری بدهند و آن‌ها را رعایت کنند.

مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال
مصطفی امیری مدیرعامل زرین‌پال

مصطفی امیری هم در صحبت‌هایی که در این پنل داشت به این موضوع اشاره کرد که اگر جلوی کسب‌وکارهای خودمان را بگیریم چند سال بعد باید میزبان نوع خارجی آن باشیم. امیری در ادامه گفت: «من آینده را روشن می‌بینم و امید دارم که از این چالش رد خواهیم شد. کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند، راه بیندازند و نباید به دیگر مسائل زیاد اهمیت دهند.»

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.