راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شهاب جوانمردی: بدون ICT به رشد اقتصادی نمی‌رسیم 

شهاب جوانمردی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران شب گذشته با حضور در استودیوی پخش اخبار شبکه یک، در خصوص دلایل سهم اندک ایران از تولید اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اگر بخواهم خیلی ساده این موضوع را دسته‌بندی کنم باید بگویم که عملاً تولید اقتصاد دانش‌بنیان، یا از سمت افراد یا شرکت‌ها و یا از جانب دولت اتفاق میافتد.

او با اشاره به اینکه، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سبد مصرف خانوارها گنجانده‌شده و هزینه کرد مردم در این حوزه اتفاقاً رو به افزایش است، افزود: به‌واسطه رکود اقتصادی و شاید نگاه گذشته گرا به جایگاه ICT در کشور، می‌بینیم که در شرایط فعلی هم در مصرف این حوزه در بنگاه‌های بزرگ به‌عنوان خدمت گیرنده و هم در دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری اقتصادی، هنوز نگاه‌ها توسعه‌یافته نیست و مسائل با دیدگاه و نگرشی جدید به فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل نگرفته است.

جوانمردی در پاسخ به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات چه سهمی از رشد اقتصادی ایران را می‌تواند پوشش دهد؟ گفت: تصور من این است که دستکم بین پنج تا هشت درصد GDP (تولید ناخالص ملی) باید از این حوزه تأمین شود، در حالی که در شرایط کنونی فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهمی بسیارکم دارد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران بابیان اینکه ICT فرصت‌های اشتغال آفرینی جدی در جوامع ایجاد می‌کند، ادامه داد: در این عرصه مفهوم بازآفرینی شرکت‌ها، دولت و مجلس مهم‌ترین موتور پیشران شرکت‌های دانش‌بنیان شده، چراکه اساساً نوع نگاه به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا تغییر کرده است.

به گفته وی، فناوری اطلاعات و ارتباطات دیگر فقط به‌عنوان ارائه‌کننده خدمت شناخته نمی‌شود، بلکه خود موتور پیشران است، زیرا مدل کسب‌وکاری جدیدی را عرضه کرده و در حال بازتعریف و بازآفرینی کسب‌وکارها و دولت‌ها است؛ از این‌رو مهم‌ترین مساله ما حاکم نشدن چنین نگاهی در کشور است.

جوانمردی بار دیگر با تأکید بر اینکه بدون اتکا به فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی امری محال خواهد بود، گفت: چنانچه از منظر بهره‌وری و همین‌طور از منظر توسعه فضای کسب‌وکاری جدید، چنین امکانی فراهم نشود، غیرممکن است که بتوان ایران را به رشد اقتصادی هشت‌درصدی رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.