راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی 5 کتاب برتر در زمینه فناوری‌های بانکداری

فناوری‌های بانکداری، برهم‌زنندگان، نوآوری‌ها، فین‌تک، استارت‌آپ‌ها و … از موضوعاتی است که محور اصلی بسیاری از صحبت‌ها، رویدادها و کتاب‌ها است. بسیاری از کسانی که خودشان تجربه‌های زیادی در این حوزه‌ها دارند، دست به قلم برده‌اند و آثار زیادی را تألیف کرده‌اند که برخی از آن‌ها نیز به فارسی ترجمه شده است و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. در این مطلب می‌خواهیم پنج کتاب برتر نوشته‌شده در صنعت فناوری‌های بانکداری را به شما معرفی کنیم.

.

breaking-banks-1000-way2pay-95-08-24

1. گسست بانک‌ها (Breaking Banks)

کتابی از برت کینگ باعنوان نوآوران، برهم‌زنندگان و استراتژیست‌ها بانکداری را از نو راه می‌اندازند که در سال 2014 منتشر شد. «گسست بانک‌ها» مجموعه‌ای از مصاحبه‌های برت کینگ با کارآفرینان در سرتاسر دنیا است که هرکدام به دنبال بازتعریفی از امور مالی و بانکداری هستند. این کتاب دربردارنده داستان‌ها، مطالعات موردی و مستندی است که دیدگاه نوآوران را نسبت به آینده پول تدوین کرده است. سرفصل‌های این کتاب شامل بیت‌کوین، وام‌دهی فردبه‌فرد، رسانه‌های اجتماعی و جذاب‌تر از همه، مدل‌های نوظهور کسب‌وکارهای بانکی است.

augmented-1000-way2pay-95-08-24

2. افزوده: زندگی در مسیر هوشمندی (Augmented: Life in the Smart Lane)

کتاب «افزوده» هم ازجمله کتاب‌های برت کینگ است که در سال 2016 منتشر شده است. این کتاب به فناوری‌هایی می‌پردازد که به افراد امکان دسترسی فوری به اطلاعات را می‌دهند. همچنین فناوری‌هایی از قبیل ابر رایانه‌ها، سنسورهای هوشمند، خودروهای بدون راننده و دستیاران شخصی را برجسته می‌کند که شیوه زندگی، کار کردن و آموختن ما را تغییری اساسی خواهند داد.

bye-bye-banks-1000-way2pay-95-08-24

3. خداحافظ بانک‌ها (Bye Bye Banks)

موضوع کتاب «خداحافظ بانک‌ها» این است که چطور استارت‌آپ‌های فناوری جایگزین بانک‌های خرد می‌شوند و بانک‌ها برای بقای خود چه انجام می‌دهند. جیمز هی‌کاک، نویسنده این کتاب با کمک شین ریچموند دلایل ایجاد اختلال استارت‌آپ‌های فناوری در صنعت سرویس‌های مالی را مطرح می‌کند و نیز استراتژی‌های اساسی موردنیاز بانک‌های سنتی برای پیشرفت در عصر دیجیتال را مطرح می‌کند. این کتاب شامل مصاحبه‌هایی از مدیران ارشد بانک‌های بزرگ دنیا است و نیز به معرفی مدل کسب‌وکاری Beta Bank می‌پردازد که به بانک‌ها در درک بهتر نیازهای مشتریان کمک می‌کند و آغازگر دگرگونی‌های دیجیتالی بانک‌هاست. جیمز هی‌کاک نویسنده کتاب خداحافظ بانک‌ها در رویداد پرداخت ایران جزو یکی از سخنرانان اصلی است که در این رویداد حضور خواهد داشت.

break-up-the-banks-1000-way2pay-95-08-24

4. جدایی از بانک‌ها (Break Up the Banks)

این کتاب با عنوان یک راهنمای عملی برای جلوگیری از بحران مالی بعدی، توسط دیوید شیرِف، گزارشگر سابق مجله اکونومیست نوشته شده است. دیوید شیرِف در این کتاب، راهنمایی‌های کوتاه اما اساسی در خصوص جلوگیری از ایجاد بحران‌های مالی می‌دهد. شیرِف معتقد است که بانک‌ها بیش از حد بزرگ و قدرتمند شده‌اند و در کتاب خود به ما نشان می‌دهد که چطور می‌توان بانک‌ها را تحت کنترل درآورد. این کتاب شامل دو بخش است که بخش اول آن با عنوان «چه چیزی اشتباه پیش رفت» و بخش دوم آن با عنوان «انقلاب» به خوانندگان ارائه شده است.

fintech-book-1000-way2pay-95-08-24

5. کتاب فین‌تک (Fintech Book)

«کتاب فین‌تک»، کتابی است که برای اولین بار به‌صورت جمع‌سپاری نوشته شده است. سوزان چیستی ویراستیار و بنیان‌گذار اصلی این کتاب است که در تهیه آن 166 رهبر فکری و متخصص از 27 کشور دنیا همکاری کرده‌اند. کتاب فین‌تک با کمک متخصصان بین‌المللی در حوزه فناوری مالی تهیه شده است. این کتاب ده فصل دارد و با بررسی زمینه فین‌تک و مراکز فین‌تک در جهان شروع می‌کند و به راه‌حل‌های فین‌تک می‌پردازد و درنهایت داستان‌های موفقیت متعدد را مورد بررسی قرار می‌دهد. ارزهای رمزنگاری‌شده هم یکی از موضوعات این کتاب است که در پایان هم با پیش‌بینی آینده فین‌تک تمام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.