راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت‌های اعتباری همان راهی را می‌روند که زمانی دستگاه فکس رفت

افسانه آتش‌افروز / گوشی‌های هوشمند جدید، دستگاه‌هایی هستند که همه‌جوره باید به آن‌ها توجه کرد. دستگاهی که در جیب جا می‌شود و یک‌تنه همه وظایف دوربین عکاسی، دوربین فیلم‌برداری، دستگاه جی‌پی‌اس، ساعت مچی، ساعت زنگ‌دار، ماشین‌حساب و حتی تلویزیون را انجام می‌دهند. تغییر بعدی باید اساسی‌تر از این‌ها باشد. این تحول می‌تواند نیاز به حمل پول نقد و کارت‌های اعتباری را از بین ببرد. اهمیت روزافزون گوشی‌های هوشمند به‌عنوان دستگاه‌های پردازنده برای هر فعالیت دیجیتالی، همه‌جا اثر عمیقی دارد؛ اما این تنها یکی از داستان‌های بزرگ پیشرفت‌های شگفت‌آور دنیای پرداخت است؛ در ادامه نگاهی به چند نمونه از این پیشرفت‌های شگفت‌آور می‌اندازیم.

1. اپل‌پِی اولین گام مستقیم در این زمینه بود؛ اما اکنون کیف پول‌های موبایلی همه‌جا هستند، اندرویدپِی، گوگل‌پِی، چِیس‌پِی و حتی والمارت‌پِی گوشی‌های هوشمند را جایگزین واقعی حمل کارت‌های اعتباری کرده‌اند. توانایی کیف پول‌های موبایلی در کاهش حجم تقلب توسط پذیرنده‌ها، می‌تواند در پذیرفته شدن آن‌ها توسط کسب‌وکارهای خرد کمک کند.

2. با افزایش معاملات آنلاین توسط مشتریان، دارندگان درگاه‌های پرداخت که به‌عنوان پردازنده از صفر تا صد کسب‌وکارهای آنلاین عمل می‌کنند شاهد رشد انفجاری هستند. تعداد کارت‌های شرکت بِرِین‌تری که یکی از زیرمجموعه‌های پی‌پال است، در فصل چهارم سال 2015 سالانه 111 درصد رشد داشته است درحالی‌که استارت‌آپ‌های اِسترایپ و کِلارنا اکنون ارزش مولتی بیلیون دلاری دارند.

3. استارت‌آپ‌های پایانه‌های فروش موبایلی (اِم پوز) مانند اِسکویر و شاپ‌کیپ با پذیرش پرداخت توسط گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، روش‌های پرداختی جدید را با آغوشی باز پذیرفته‌اند. قابلیت انجام تراکنش این پایانه‌ها و اپلیکیشن‌های جدید می‌تواند مدیریت موجودی، بازاریابی، وفاداری و حتی صورت‌های پرداخت کسب‌وکارهای کوچک را متحول کند.

4. پیش‌بینی می‌شود هم‌زمان با کاهش تمایل مشتریان به نوشتن چک و یا رفتن به‌پای دستگاه‌های خودپرداز، پرداخت‌های فردبه‌فرد موبایلی، در ایالات‌متحده از 5.6 بیلیون دلار در سال 2014 به حدود 175 بیلیون دلار در سال 2019 افزایش یابد؛ اما فروشندگان گوشی‌های هوشمند، مانند اپل می‌توانند بازیگر اصلی 2016 یعنی وِنمو را با فشارهای جدی برای تصاحب بازار رقابتی فلج کنند. وِنمو کیف پول دیجیتالی رایگان است که به شما امکان انجام پرداخت و به اشتراک‌گذاری آن با دوستانتان را می‌دهد.

اگر در شغل یا شرکت خود به هر طریقی درگیر فرآیند پرداخت هستید، پس به‌خوبی می‌دانید این صنعت چقدر پیچیده است. با این وجود برای پیش‌بینی فرصت‌های بزرگ دیجیتالی بعدی باید بازیگران و قواعد هر مرحله از «زنجیره تأمین» پرداخت را بشناسید که ازاین‌قرار هستند: «پذیرندگان»، «پردازشگر»، «صادرکننده»، «شبکه کارتی»، «سازمان‌های مستقل فروش و ارائه‌کنندگان خدمات تجاری»، «درگاه‌های پرداخت» و «ارائه‌کنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار».

جان هگستون، تحلیلگر مدیریت و اوان بیکر، تحلیلگر بخش پژوهش‌های هوش تجاری بیزینس اینسایدر، گزارش مفصلی حاوی تمامی چیزهایی که نیاز است بدانید منتشر کرده‌اند؛ چه سرباز کهنه‌کار صنعت پرداخت باشید، چه تازه‌واردی که در حال جمع‌آوری دانش اولیه در خصوص این دنیای پیچیده است این گزارش به کارش می‌آید.

در یک دید کلی از این گزارش با عنوان «اکوسیستم‌های پرداخت: همه آنچه باید درباره آینده فرآیندهای پرداخت بدانید» می‌توان به یافته‌هایی در خصوص نکات زیر دست دریافت:

  • پنج اتفاق کلیدی سال 2015 که 2016 را نقطه عطفی در تمام اکوسیستم پرداخت کرد
  • اصول اولیه پردازش کارت‌های سنتی از ابتدای فرآیند تا انتهای آن
  • چرا بازیگران جدید و نوآوری‌هایی مانند کارت‌های اعتباری و کارت‌های فروشگاهی و تراکنش‌های بدهی با استفاده از کد پین، در حال به دست آوردن سهم بازار هستند و فرصت‌های جدید ایجاد می‌کنند؟
  • تأثیرات مثبت و منفی مهاجرت به روش‌های پرداخت موبایلی؛ بازیگران جدید و قدیمی با تهدیدها و فرصت‌هایی در زمینه‌های متنوعی چون صورتحساب‌ها، حواله‌ها، پوشیدنی‌ها و غیره روبرو هستند.

.

این گزارش منحصربه‌فرد از بی‌آی‌اینتِلیجنس شما را به پیگیری چند مشکل بزرگ دعوت می‌کند؛ ازجمله:

  1. مراحل مهم در تراکنش‌های کارت اعتباری و چگونگی تغییر آن‌ها
  2. شش دسته سازمان‌های مهم درگیر در اکوسیستم پرداخت
  3. تفاوت‌های قابل‌توجه برای بازیگرانی که شبکه بسته را اجرا می‌کنند و کارت‌های اعتباری را ارائه می‌کنند
  4. چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی ارائه‌کنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار در بخش پرداخت
  5. هشت دلیل رشد سریع کیف پول موبایلی و اینکه چگونه این رشد می‌تواند تمام جنبه‌های اکوسیستم موبایل را تغییر دهد
  6. فرصت‌های مهیج موجود در رشد سریع بخش‌های فرعی مربوط به پرداخت مانند انتقال وجه، دستگاه‌های مرتبط و پرداخت‌های موبایلی نظیر به نظیر

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.