راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با zcash تازه‌ترین مدعی مطرح ارزهای رمزنگاری شده آشنا شوید

سارا گلچین؛ فرصت امروز / zcash تازه‌ترین رقیب پول‌های الکترونیک موجود چند روزی است عرض اندام کرده است. پول‌های الکترونیک حکم تازه‌واردهایی را دارند که کسی هنوز با آن‌ها انس و الفتی پیدا نکرده است.

در حال حاضر پول‌های دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین (Bitcoin) و Ethereum برای هم به رقیب تبدیل شده‌اند. روز 28 اکتبر یک ارز رمزنگاری‌شده دیگر به فهرست ارزهای الکترونیک جهان اضافه شد: Zcash.

معمولاً پول‌های الکترونیک دردسرهای زیادی دارند. مشکل امنیتی بزرگ‌ترین دغدغه‌ای است که به نظر می‌رسد این پول‌ها توان تضمین حل آن را ندارند. از طرفی هر پول الکترونیکی که تاکنون وارد بازار شده، گزینه ویژه‌ای برای عرضه نداشته، اما در نمونه تازه به‌ظاهر خلاقیت‌های خاصی انجام شده است.

Zcash بر اساس کدها و رمزهای بیت‌کوین ساخته شده، اما سازندگانش جمع بزرگی از محققان رمزنگاری هستند که سعی کرده‌اند پولی به‌مراتب پیچیده‌تر ازنظر شاخص‌های امنیتی بسازند.

زوکو ویلکوکس، سرپرست تیم محققان این پروژه معتقد است که این پول دیجیتال تازه با سرعت بیشتری ضرب می‌شود و می‌توان معاملات بیشتری را با این روش مدیریت کرد. تازه‌ترین عضو خانواده پول‌های الکترونیک، هم نقدینگی را بیشتر می‌کند و هم باعث کوتاه‌تر شدن زمان انجام معاملات می‌شود.

پول تازه وارد همچنین با شیوه‌ای متفاوت کنترل می‌شود. این کار ابتدا به‌عنوان یک پروژه منبع باز شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. در ابتدای کار یک گروه کوچک از برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان داوطلب در این پروژه حضور دارند که درباره تغییرات موردنیاز تصمیم‌گیری می‌کنند. کدها و رمزهای Zcash هم منبع باز است، اما پدیدآورندگانش یک شرکت تشکیل داده و پول سرمایه‌گذاران را پذیرفته‌اند.

علاوه بر این 10 درصد از 21 میلیون سکه الکترونیک ضرب شده به بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران، کارمندان و بنیاد اختصاص داده شده به Zcash تعلق گرفته است. همه این‌ها، به گفته آقای ویلکوکس باعث ایجاد انگیزه در افراد درگیر این پروژه می‌شود و به شرکت اجازه می‌دهد که یک تیم بزرگ و عالی را گرد هم بیاورد. این گروه توانمند می‌توانند با سرعت بیشتری تصمیم گرفته و Zcash را از افتادن به چاه بیت‌کوین نجات دهند.

اما بزرگ‌ترین گامی که در پروژه Zcash برداشته شد، ایجاد امنیت برای این ابزار مالی است. در بیت‌کوین هویت صاحب پول نامشخص است، ولی پایگاه داده‌های این نوع سکه الکترونیک که بلاک‌چین (Blockchain) نام دارد و همه سکه‌ها را رصد می‌کند، باز است و می‌توان آن را برای نظارت بر جریان سرمایه بیت‌کوین تجزیه‌وتحلیل کرد.

اما باز بودن بلاک‌چین یک مانع جدی پیش روی بانک‌ها قرار می‌دهد. پایگاه داده بیت‌کوین می‌تواند تمامی استراتژی‌های تجاری و اطلاعات درباره مشتریان بانک‌ها را لو دهد. Zcash اما یک سپر برای مقابله با چشم‌های کنجکاو و رصدکننده ساخته که بر اساس «اثبات دانایی صفر» طرح ریزی شده است؛ اثبات دانایی صفر، روشی در رمزنگاری است که طرف اثبات کننده می‌تواند به طرف تصدیق کننده ثابت کند بیانیه ارائه شده صحیح است. نام این پول الکترونیک هم با الهام از این روش گرفته شده است.

بنابراین برای Zcash پروتکل‌های رمزنگاری وجود دارد که ثابت می‌کند یک سند (برای مثال متعلق به پول الکترونیک) بدون نیاز به افشای هرگونه اطلاعات دیگر (ازجمله تعداد سکه‌ها یا اینکه پول از کجا آمده) درست است.

شرکت سازنده Zcash حالا می‌خواهد با فروش این فناوری به بانک‌ها از این راه که به آن «zk-Snark» می‌گویند، پول درآورد.

هیجان‌انگیز و امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما پول الکترونیک Zcash نیز احتمالاً چیزی بهتر یا بیشتر از رقبای فعلی‌اش در بازار نخواهد بود. بعد از یک دوره بحران دولتی، حالا انجمن بیت‌کوین به این باور رسیده که راه افزایش ظرفیت سیستم خود را یافته است. به‌ظاهر پدیدآورندگان بیت‌کوین فکر می‌کنند ازاین‌پس می‌توانند به مانع اصلی رواج این نوع پول الکترونیک یعنی تأخیر در انجام معاملات پیروز شوند.

اوضاع Ethereum هم چندان تعریفی ندارد. این پول الکترونیک که ادعا می‌کند مناسب «قراردادهای هوشمند» است بعد از چند اشتباه بزرگ، بازیابی شده است. یکی از اشتباهات این نوع پول الکترونیک در یک صندوق سرمایه‌گذاری به نام DAO بود که اشتباهات وحشتناکی در آن انجام داد. این پول الکترونیک اکنون در حال بازسازی خود است.

با همه این‌ها اما پول‌های الکترونیک مختلف رقیب هم هستند. این ابزارهای مالی در دنیای هوشمند شرایط متفاوتی ازنظر امنیتی، پیچیدگی، قابلیت اجرا، هزینه و سایر فاکتورها نشان می‌دهند؛ بنابراین هر یک می‌توانند بسته به نقاط قوت و ضعفی که نشان می‌دهند، جایگاه خود را در دنیای امروز پیدا کنند.

پول‌های الکترونیکی همچنین یک نوع تشریک مساعی است چون نرم‌افزارهای آن‌ها منبع باز است، برنامه نویسان هر یک از این پروژه‌ها می‌توانند به‌سادگی از یکدیگر آموخته و آموخته‌هایشان را از روی دست هم کپی کنند. اگر طرح دانایی صفر Zcash کارایی لازم را از خود نشان دهد، این طرح می‌تواند در آینده به کمک بیت‌کوین هم بیاید. گام‌های برداشته شده برای پول الکترونیک اگرچه هنوز نواقص زیادی دارد، اما با این پیشرفت‌ها می‌توانند آینده مالی جهان را در دست خود بگیرند.

پول‌های الکترونیک هنوز غریبه‌های آشنا هستند، هرچند به‌زودی می‌توانند آشناتر از هر آشنایی شوند. دنیای امروز که این را می‌گوید، حال باید منتظر ماند و دید پول‌های الکترونیک چقدر مجال عرض اندام پیدا خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.