راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات: به سه جغرافیای سرمایه، بازار و فناوری احتیاج داریم

امروز شنبه بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات با حضور رئیس‌جمهور حسن روحانی رسما افتتاح شد. روحانی معمولا در افتتاحیه جشن مطبوعات حرف‌هایی می‌زند که در واقع پاسخ به برخی جریان‌سازی‌ها است؛ خصوصا که امسال با توجه به فشارهای مختلفی که بر عرصه فرهنگ وجود دارد و تغییری که در مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده شرایط خاص‌تر هم هست. اهمیت توجه به صحبت‌های دکتر روحانی از این منظر برای ما مهم است که در روزهای گذشته، فشارهای مختلف از منابع مشخص و نامشخص با اهداف مشخص بر فعالین اقتصادی شدت گرفته است.

در افتتاحیه جشن سالانه مطبوعات سید حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم صحبت‌هایی را مطرح کرد که در این برهه حساس کنونی بسیار مهم است. روحانی از جای درستی شروع کرد. او به نفوذ داعش در کشورهای همسایه پرداخت و گفت که امنیت را با سلاح نمی‌توان ایجاد کرد. بسیاری از شهرهایی که توسط داعش سقوط کردند به دلیل فقدان نیروهای نظامی نبود بلکه آنها از درون از هم پاشیدند. او گفت که گوش شنوایی برای اتهامات واهی وجود ندارد. خطر داعش جدی است و امنیت را با فقط با سلاح نمی‌توان ایجاد کرد.

آیا سقوط این شهر به خاطر آن بود که تروریست ها سلاح مدرنی در اختیار داشتند؟ سقوط موصل به خاطر این بود که تروریست ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟ واقعیت آن است که ارتباط عاطفی و سیاسی موصل با بغداد قطع شده بود. در این شرایط نه داعش بلکه هر گروه مسلح دیگر با یک پرچم که نه سیاه حتی سفید بود می توانست بر موصل فائق آید. سیاست خارجی نمی تواند موصل را حفظ کند، ارتش عراق هم نمی تواند موصل را حفظ کند. نباید در فهم مسایل امنیتی و سیاسی در امروز جهان و منطقه ما دچار اشتباه شویم.

روحانی به درستی گفت که ما می‌خواهیم انقلابی باشیم؛ اما هرکجا که اخلاق نبود انقلاب نیست. هر کس دروغ می‌گوید انقلابی نیست. هرکس تهمت می‌زند انقلابی نیست. هرکس شنیده‌ها را بدون بررسی نقل می‌کند انقلابی نیست. هر کس که کوتاه‌ترین راه را برای تثبیت منافع ملی انتخاب می‌کند انقلابی نیست؛ اما هرکس که برای عزت و توسعه تلاش می‌کند انقلابی است. هر کس که راستی، درستی و امانتداری را پاس می‌دارد انقلابی است. انقلاب یعنی اخلاق. روحانی در صحبت‌هایش گفت که ما به سه جغرافیای سرمایه، بازار و فناوری احتیاج داریم. او گفت که شغل و اشتغال بدون سرمایه‌گذاری ممکن نمی‌شود. باید بازار داشته باشیم. چه داخلی و چه خارجی. سرمایه هم داخلی است و هم خارجی و فضا را باید مناسب کنیم. ایران‌‌هراسی هرچند تمام نشده اما کاهش یافته است. هرچه شرایط آرام‌تر باشد جذب سرمایه نیز آسان‌تر است.

رییس جمهوری گفت: واقعا گاهی انسان دچار حیرت می شود، مگر ما منافع ملی نداریم، مگر آینده کشور نباید پیش روی ما باشد، امروز به اعتراف همه، ایران ، اقتصادی است که در شرایط امروز می تواند سرمایه و تکنولوژی را جذب کند و بازار را بدست آورد. وی با تاکید بر این که امروز ما سه جغرافیای بازار، سرمایه و فناوری را باید در این فضا بدست آوریم اظهار داشت: باید در این فضای به وجود آمده به این جغرافیاها بپردازیم و کشور را به حرکت درآوریم.

این‌ها را گفتم که درباره شرایط خاص این روزهایمان صحبت کنیم. شرایطی که به سمت رونق است و توسعه کسب‌وکارها. در این روزهای حساس همه ما وظیفه داریم که به توسعه و بهبود شرایط اقتصادی کمک کنیم و این کمک کردن تنها از طریق ایجاد شرایطی آرام مهیا می‌شود. در صورتی که شرایط را برای فعالان اقتصادی سخت و پرحاشیه کنیم، نه تنها رونقی در کار نیست بلکه همه‌اش مشغول حاشیه‌ها خواهیم بود. همان‌طور که دکتر روحانی هم تاکید کرد، سرمایه داخلی و خارجی مورد نیاز توسعه و اشتغال است. به ایران فکر کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.