راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا توسعه کارت‌های چندمنظوره مهم است؟

گلناز فائقی؛ معاون توسعه کسب‌وکار شرکت مبنا فرتاک کیش / نزدیک به ۱۵ سال از ورود پرداخت الکترونیکی به ایران می‌گذرد. در این مدت اندک، شاهد رشد قابل‌توجهی در زمینه ابزارهای پرداخت بوده‌ایم و به‌جرئت می‌توانیم بگوییم یکی از کشورهای توسعه‌یافته در زمینه استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیکی هستیم.
بااین‌حال این توسعه در همه بخش‌ها و به‌صورت همگون نبوده است و با وجود رشد استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیکی شاهد ضعف‌هایی در برخی بخش‌ها هستیم. در ایران آن چیزی که از پرداخت الکترونیکی می‌شناسیم، متفاوت با مدل‌های موجود در کشورهای پیشرفته است. در ایران هنوز ابزاری به نام کارت اعتباری به‌اندازه کافی رشد نکرده است؛ هرچند که اخیراً اقداماتی توسط بانک مرکزی شروع شده است که امیدواریم منجر به توسعه این ابزار گردد.
یکی از ابزارهای پرداخت الکترونیکی که اخیراً توجه بسیاری را به خودش جلب کرده است، کارت‌های چندمنظوره است. در ده سال گذشته تلاش‌های متعددی برای توسعه این ابزار صورت گرفته است که همه آن‌ها در جای خود ارزشمند است.
اکنون و با توسعه NFC در ایران، به نظر می‌رسد وارد دورانی جدید گشته‌ایم که شاهد ابزارهای پیچیده‌تر و متنوع‌تری خواهیم بود. اگر تا پیش از این توسعه ابزارهای پرداخت مبتنی بر کارت بود، اکنون این محدودیت نیز از سر راه برداشته شده است. اگر تاریخچه کارت‌های پلاستیکی را بررسی کنیم در انتهای رشد آن به کارت‌های بدون تماس می‌رسیم. حالا با توسعه ابزارهای همراه، شاهد نقطه عطفی در زمینه ابزارهای پرداخت الکترونیکی خواهیم بود.
توجه داشته باشید که بسیاری از پرداخت‌های خرد قابل انجام توسط کارت‌های چندمنظوره است و به کمک فناوری NFC حتی لازم نیست افراد کارت‌های پلاستیکی را هم با خود حمل کنند. این تنها مزیت فناوری مانند NFC نیست و ما به کمک اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانیم از تحلیل‌های مدیریت مالی شخصی بهره ببریم و افراد می‌توانند تحلیل دقیقی نسبت به عملکرد مالی خود داشته باشند.
به نظر می‌رسد، درصورتی‌که همگرایی مناسبی بین فناوری، قانون‌گذاری و کسب‌وکارها شکل بگیرد ما شاهد افزایش رفاه و تسهیل زندگی و فعالیت مردم باشیم. ابزارهای جدید در سال‌های گذشته به‌مرور باعث بهبود شرایط زندگی شده‌اند و این ابزارها هم به‌مرور جای خود را در زندگی ایرانی‌ها باز می‌کنند.
تصور کنید که با استفاده از ابزارهایی مانند کارت‌های چندمنظوره و همین‌طور فناوری مانند NFC چه تحولی در پرداخت‌های خرد اتفاق می‌افتد. اگر انقلابی در پرداخت الکترونیک رخ دهد شاید بی‌راه نباشد. تصور کنید در نقاطی مانند نانوایی‌ها، تاکسی‌ها، روزنامه‌فروشی‌ها و همه آن جاهایی که مبالغ زیر ۵۰ هزار تومان ردوبدل می‌شود چه تغییر شگرفی ایجاد خواهد شد.
از همین رو با توجه به فرصت‌هایی که این صنعت در اختیار ما قرار می‌دهد، امیدواریم با بررسی‌های کارشناسی و وضع قوانین مناسب زمینه برای استفاده بیشتر و بهتر از ابزارهای فناورانه فراهم گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.