راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فنلاندی‌ها امن‌ترین بانک‌های جهان را دارند

در وضعيتي كه اقتصاد اروپا و جهان به شكننده‌ترين وضعيت خود نزديك شده است، معرفي مطمئن‌ترين بانك‌ها شايد بتواند كمكي به سرمايه‌گذاران در سراسر جهان كند. اين مساله كه اخيرا از سوي بیزينس اينسايدر طي گزارشي عنوان شده است، نشان مي‌دهد كه بانك‌هاي فنلاند به عنوان امن‌ترين بانك‌ها شناخته شده‌اند.
در اين ميان نبايد فراموش كرد كه مدت‌هاست وضعيت دويچه بانك، بزرگ‌ترين بانك آلماني علاوه بر آشفته‌كردن بازارهاي بورس اروپايي، نگراني‌هايي براي مجامع اقتصادي جهاني ايجاد كرده است. اختلاف حقوقي دويچه بانك با دادگستري ايالات متحده امريكا براي اين بانك باعث ايجاد بحران‌هايي شده است. بر همين اساس مشتريان تمايل بيشتري به خروج سرمايه‌هايشان از اين بانك دارند. اين وضعيت باعث كاهش سهام دويچه بانك در بازار بورس فرانكفورت نيز شده است. طبق گزارش‌هاي اعلام شده، دويچه بانك از ابتداي سال 2016 تاكنون بيش از 50 درصد سرمايه خود در بورس را از دست داده كه باعث گسترش بحران آن به بازارهاي بورس در ديگر كشورها شده است.

finland-way2pay-1395-07-14
هر چند عده‌يي از كارشناسان معتقدند كه اين مسائل باعث ورشكستگي اين بانك نيست اما بحران‌هاي ايجاد شده براي دويچه بانك باعث شده سلامت و امنيت موسسات مالي ديگر به ‌شدت مورد توجه قرار بگيرد. در اين گزارش، بانك‌هاي فنلاند به عنوان امن‌ترين بانك‌هاي جهان شناخته شده‌اند. بر اين اساس فنلاند از كشورهاي توسعه‌يافته صنعتي و اقتصادي است. امور بانك‌ها هم زير نظر بانك‌هاي پس‌انداز و تعاوني است كه ريسك كمتري دارند. در اين كشور پيشنهاد‌هايي براي جدا كردن فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري و سپرده‌گذاري شده بود و رييس بانك مركزي فنلاند نيز از حاميان اين پيشنهاد بود. فنلاند در سال‌ 2015 هم چهارمين رتبه را در بانك‌هاي امن به دست آورده بود.

south-africa-way2pay-1395-07-14

آفریقای جنوبی

بعد از فنلاند، بانك‌هاي آفريقاي جنوبي كاملا مطمئن به‌ حساب مي‌آيند. اين كشور از نظر مالي، قانوني، ارتباطات، انرژي و بخش‌هاي حمل‌ونقل يكي از توسعه‌يافته‌ترين كشورهاي آفريقايي است كه بين 10بازار بزرگ سهام دنيا نيز قرار دارد و ثبات نرخ ارز رايج در اين كشور نشان‌دهنده اوضاع اقتصادي مطلوب در اين كشور است. بخش بزرگي از فعاليت‌هاي بانكي اين آفريقاي جنوبي تحت ‌نظر بانك استاندارد، فرست راندبانك، ند بانك و باركليز 4 بانك بزرگ اين كشور است.

canada-way2pay-1395-07-14

کانادا

سومين كشور در گزارش امن‌ترين بانك‌هاي جهان كاناداست. اقتصاد اين كشور بر پايه اقتصاد بازار آزاد است و بر اين اساس، مداخلات اقتصادي دولتي در اين كشور كمتر از اكثر كشورهاي اروپايي است. بانك‌هاي اين كشور در بيشتر زمان‌ها از ثباتي نسبي برخوردار بوده است. طبق برخي گزارش‌ها در 100سال گذشته تنها دو مورد گزارش ورشكستگي بانك‌هاي كوچك در اين كشور گزارش شده و ركود بزرگ دهه 1930 تاثير چشمگيري بر بانك‌هاي اين كشور نداشته است. در سال 2015 بانك‌هاي كانادا امن‌ترين بانك‌هاي جهان بوده‌اند اما در سال 2016 به جايگاه سوم رسيده است.
new-zealand-1395-07-14نیوزلند

بانك‌هاي نيوزلند، رتبه چهارم بانك‌هاي امن جهان را در اختيار دارند. نيوزلند در زمره كشورهاي توسعه‌يافته و متمول قرار دارد. بخش بزرگ بانكي اين كشور تحت نظارت و نظر 5 موسسه مالي اداره مي‌شود. سودهاي قابل‌ قبول و رشدي كه در بانك‌هاي اين كشور تجربه شده است باعث شكوفايي زياد در اين بخش شده است. بانك‌هاي نيوزلند در سال 2015 در رتبه دوم امن‌ترين بانك‌ها قرار داشت و در سال 2016 به رتبه چهارم رسيد.

australia-way2pay-1395-07-14

استرالیا

استراليا پنجمين كشور در آمار بانك‌هاي امن است. چهار بانك بزرگ در استراليا بيشترين بخش بانكي را در دست دارند. از آنجا كه بانك‌هاي زيادي از سراسر جهان در استراليا شعبه دارند، نظارت دقيقي بر بانك‌هاي خارجي صورت مي‌گيرد تا خللي در عملكرد بانكي ايجاد نشود.

hong-kong-way2pay-1395-07-14

هنگ‌کنگ

بعد از استراليا، بانك‌هاي هنگ‌كنگ در ميان بانك‌هاي امن جهان قرار دارند. اين كشور يكي از مراكز مالي پراهميت در جهان است كه مركز استقرار بزرگ‌ترين بانك‌هاي جهان و موسسات مالي معتبر است.

norway-way2pay-1395-07-14نروژ

نروژ، كشوري با اقتصاد متكي به نفت، هفتمين كشور در بانكداري امن در جهان شناخته شده است. همين اتكا به نفت، اين كشور را در سال‌هاي اخير با مشكلات زيادي مواجه كرده است. با وجود اينكه دورنماي سيستم بانكي اين كشور در ماه ‌آگوست با پيش‌بيني سازمان خدمات مالي امريكا منفي ارزيابي شده بود اما طبق نظرسنجي مجمع جهاني اقتصاد، بانك‌هاي اين كشور وضعيت مناسب و امني دارند.

singapore-way2pay-1395-07-14سنگاپور

سنگاپور نيز به عنوان يكي از مراكز مالي بزرگ جهان شناخته شده و در بين بانك‌هاي امن جهاني رتبه هشتم را دارد. اين كشور در سال 2015 در جايگاه يازدهم بانك‌هاي امن قرار داشت كه توانست در سال 2016 اين رتبه را ارتقا دهد.

در این فهرست نام کشورهایی مانند شیلی، سوئد، پاناما،‌ لوگزامبورگ،‌گواتمالا و جمهوری چک هم به چشم می‌خورد.

منبع: روزنامه اقتصادی تعادل / بیزینس اینسایدر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.