راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نوآوری لازمه هم‌راستایی با روندهای جهانی پرداخت الکترونیکی

محمد نژادصداقت؛ مدیرعامل شرکت اتیک / سال 94 از بسیاری جهات، برای صنعت پرداخت الکترونیکی سالی توأم با فراز و نشیب محسوب می‌شود. از توافقات هسته‌ای و بهبود ارتباطات فراملی و به تبع آن بازگشایی کانال‌های ارتباطی با شبکه بانکی و پرداخت جهانی گرفته تا تصمیماتی که نهادهای بالادستی به فراخور نیازهای این صنعت یا شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی اتخاذ کردند.

به‌طور مثال بانک مرکزی به‌عنوان متولی در سال گذشته، بخشنامه‌هایی همچون محدودیت پرداخت مبتنی بر کدهای دستوری (USSD) و تغییر مدل کارمزد تراکنش‌های شتابی را صادر کرد. اگرچه این مصوبات همگی نشان از تلاش برای پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی، پیوستن به رویه‌های پرداخت بین‌المللی همچون EMV و نیز پرداخت خرد الکترونیکی داشت اما فشار مضاعفی را بر بازیگران این صنعت وارد کرد.

از سوی دیگر، هم‌راستا با روندهای جهانی درزمینهٔ نوآوری ابزارها و بسترها و کسب‌وکارهای مبتنی بر پرداخت و تجارت الکترونیکی، اتفاقات و روندهای رو به رشدی در داخل کشور در حال شکل‌گیری و ظهور است که آینده این صنعت را متحول می‌کند؛ گواه این مدعا ظهور روزافزون کسب‌وکارهای استارت‌آپی مبتنی بر پرداخت و تجارت الکترونیکی و نیز برگزاری رویدادهای نوآورانه و فناورانه‌ای است که به نظر می‌رسد در سال جاری با سرعتی بیشتر پیش رود.

همه این‌ها در حالی است که افزایش ضریب نفوذ تکنولوژی و ابزارهای فناورانه در زندگی روزمره مردم (از حیث وضعیت سنی، مالی، تحصیلات و …) فرصت بسیار مناسبی را برای تعریف خدمات و کسب‌وکارهای مبتنی بر بانکداری و پرداخت الکترونیکی فراهم کرده و همین موضوع، سوار شدن بر این موج را به اولویتی وصف‌ناپذیر بدل ساخته است.

به‌طورقطع، تمامی شرکت‌های فعال حوزه پرداخت الکترونیکی به دنبال این هستند که فعال‌تر در این حوزه ظاهر شوند و فرایندهای پرداخت الکترونیکی را تسهیل بخشند. برای رسیدن به این هدف، از هیچ کوششی در توسعه شبکه پرداخت، معرفی و عرضه ابزارهای نوین و بروز، راه‌اندازی و تسهیل کسب‌وکارهای نوآورانه و مبتنی بر ایده و در نهایت ترویج و توسعه فرهنگ پرداخت الکترونیکی دریغ نخواهند کرد.

یقیناً بهبود در این عرصه، علاوه بر منتفع ساختن مردم و تسهیل فضای کسب‌وکار باعث ارتقای جایگاه کشور به لحاظ بهره‌گیری از زیرساخت‌ها، ابزارها و تسهیلات پرداخت الکترونیکی در سطح منطقه و عرصه بین‌المللی می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.